Gépinfo
Gépinfo

Digitalizálás dolgában a traktorok az autók előtt járnak

Digitalizálás dolgában a traktorok az autók előtt járnak

Agrofórum Online

A traktorokat nem nagy sebességre, hanem nagy teherbírásra tervezték. De a járművek automatizálása és hálózatba szervezése tekintetében az állítólagosan „lassú” traktoripar gyorsabban fejlődik és előbbre jár, mint az autóipar.

A laikusoknak a modern mezőgazdasági gépek megpillantásakor elsősorban a méret tűnik fel; a nagyobb modellek kerekei az embermagasságot is meghaladják. A „szörnyű nagy traktor” trendnek van egy gyakorlati oka: egy nagyméretű mezőgazdasági gép sokkal gyorsabban tud megművelni egy területet, mint egy kicsi. Aki egy ilyen jármű vezetőfülkéjében ül, csak elképzelni tudja, hogy mi van közvetlenül előtte az úton – a motorháztető eltakarja a kilátást.

De ez csak az egyik szempont a fejlesztésnél: „Ami a városi embernek az iroda, az a mezőgazdasági termelő számára az erőgép vezetőfülkéje”, mondja Stephan Blankenhagen, a John Deere dél-németországi értékesítési vezetője. A modern traktor vezetőfülkéje valóban úgy néz ki, mint egy munkagép és egy irodai munkahely keveréke. A kormánykerék mellett található az érintőképernyős kijelző, a traktorülés pedig már több hasonlóságot mutat egy párnázott vezetői székkel, mint egy autó ülésével. Több százezer euróba kerül ilyen nagy gép. Lehet a John Deere, de lehet az allgäui mezőgazdasági gépgyártó Fendt vagy akár a baden-württembergi Deutz-Fahr is: a mezőgazdasági gépeknél ma olyan technológiák számítanak standard megoldásnak, amelyek a hagyományos autóknál még nem gyakoriak.

Ez egyaránt vonatkozik a gépjármű autonóm vezetésére, valamint a digitalizálásra és a hálózatépítésre. A GPS-szekkel felszerelt traktorok ma már vezető nélkül is képesek lennének a haladásra – még akkor is, ha a biztonsági rendszerek akadályozzák ezt. „Teljesen önálló vezetés, anélkül, hogy valaki a vezetőfülkében ülne, nem lehetséges” – mondta Blankenhagen.

A varázsszó: a „párhuzamos vezetési rendszer”. A gazdálkodóknak minden évben több alkalommal be kell járniuk a területüket – pl. szántásnál, vetésnél, műtrágyázásnál, a növényvédő szerek kijuttatásánál és végül a betakarításnál. Emellett minden alkalommal, ha lehetséges ugyanabban a nyomsávban kell haladniuk, hogy a növények egy részét le ne tapossák. „Ehhez korábban szükség volt egy jó traktorosra, mert különben a nyomvonal néha görbe lett”, mondja Colin Buchhorn, a Fendt mezőgazdasági gépgyártó vállalattól. Ma pedig? A tábla nagyságát, a lejtő hajlásszögét, az összes szántóföldi adatot tároljuk. Egy GPS vevőkészülék segítségével a gazdálkodó egy „referencia nyomvonalat” tud elhelyezni a területen. A fedélzeti számítógép kiszámítja, hogy a többi nyomvonalnak hol kell haladnia, hogy a területet a lehető leghatékonyabban műveljék meg. Az eredmény: a gazda leveszi a kezét a kormányról, a traktor pedig végighalad a „láthatatlan kéz” által vezetett pályán. A szakemberek számára ez jelentős megtakarítást eredményez, mondja Buchhorn.

A járművek külvilággal kialakított hálózati kapcsolatait tekintve is messze fejlettebb a traktoripar. Egy modern traktor bármilyen adatot továbbítani tud a tulajdonosának, a szervizt végző műhelynek, illetve a gyártónak.

Sok területen vannak jobb és rosszabb parcellák. Az alacsonyabban fekvő területek például gyakran állnak víz alatt, ott kevés vagy semmi sem terem. A digitalizáció lehetővé teszi a terület-specifikus kezelést. Ez azt jelenti, hogy a digitális traktor tudja, hogy az adott tábla egyes részeire mennyi vetőmagot vagy műtrágyát érdemes kijuttatni. Ahol egyébként sem terem szinte semmi, ott nem kell trágyázni, mondja Buchhorn, a Fendt cég munkatársa. Az eredmény: a gazdálkodó pénzt takarít meg.

Mindegy, hogy traktorok, kombájnok, vagy járvaszecskázók – mindannyian átadhatják a működésüket leíró legfontosabb adataikat, magyarázza Blankenhagen a John Deere értékesítési vezetője. Legyen szó akár a jármű helyzetéről, sebességéről vagy az üzemanyag-fogyasztásáról – mindezt távolról felügyelni lehet. Az üzemvezető, a tulajdonos így képes ellenőrizni az irodájából a gépet, pl. hogy a járművezető nem tart-e túl sok szünetet, vagy nem fogyaszt-e túl sok üzemanyagot a traktor.

Technikailag ugyanígy lehetséges lenne, hogy a gépjárművek automatikusan bejelentsék a hatóságoknak a közlekedési szabálysértéseket – akár a sebesség túllépését vagy a tilosban parkolást. Ugyanígy lehetne automatizálni a rendőrségen a büntetőcédulák szétküldését. Az autóipar ezek iránt természetesen nem mutat érdeklődést. Egy Porsche, ami a száguldó sofőrjét „beköpi” a rendőrségnek, valószínűleg nem lenne felkapott árucikk.

(Agrofórum Online – DPA)

 
Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Metánüzemű traktor: 1000 óránként 7 millió forintos megtakarítás

2024. május 27. 16:10

A New Holland T6 Methane traktor gázolaj helyett CNG-vel, sűrített földgázzal üzemel. Kiszámolták, megtérül-e a metán mint alternatív üzemanyag.

Álom és valóság határán a Lexus legkisebb szabadidőjárműve

2024. május 27. 11:10

A legkisebb Lexus, az LBX köré három alkotóművész álmodott fantáziavilágot, amely kifejezi a crossover fiatalos stílusát.

Bombahír: új kézbe kerül a Monosem márka Magyarországon!

2024. május 25. 10:10

A KITE Zrt. veszi át a francia Monosem márka hivatalos magyarországi képviseletét idén nyártól.

Szárazabb körülményekhez fejlesztett új kapás vetőgépeket a Horsch

2024. május 24. 14:10

A kapás vetőgépek szortimentjének bővítését azzal indokolták, hogy a klímaváltozás miatt meghosszabbodtak a szárazabb periódusok.

Komoly megtakarítást hozott, miközben nőtt a teljesítmény

2018. július 10. 12:17

Az interjú elkészítésének időpontjában május utolsó napjait írjuk, a hőmérséklet már hetek óta a nyári kánikulára emlékeztet, így nem csoda, hogy az árpatáblák is elkezdtek szőkülni, és várhatóan bő két hét múlva megkezdődik az aratás, legalább is az ország déli, délkeleti szegletében, ahova a Deutz-Fahr C7206 TS kombájnnal szerzett tapasztalatokról jöttünk érdeklődni.

Traktorpiac: a John Deere nyerte az első negyedévet

2018. április 11. 09:37

Az év első három hónapjában 580 traktort helyeztek forgalomba Magyarországon, ez 41 százalékos visszaesés 2017 hasonló időszakához képest.

Aratás előtt: Deutz-Fahr C9000 újratervezve

2018. május 30. 12:03

A Deutz-Fahr újratervezte a C9000 sorozat öt és hat szalmarázóládás kombájnját.

Gépinfo Képgaléria Videó

Csaknem ötödével csökkent a traktorpiac szeptemberben

2019. október 7. 14:33

A traktorpiac legkedveltebb szegmense a 8 tonnánál nagyobb tömegű 1285 darabbal, ami 53,7 százalékos részesedés a piacból.