A 2025. január 1-jétől életbe lépett CAFE (Clean Air for Europe, azaz Tiszta Levegőt Európának) nevű új EU-s emissziós szabályok várhatóan drasztikus változásokat hoznak az új autók piacán a kontinensen.
Számos autógyártó kényszerülhet bizonyos modellek, modellváltozatok és meghajtások megszüntetésére, illetve a szabályozásban előirányzott büntetési tételek miatt azok egy részének vagy egészének beépítésére az új autók áraiba, ami markáns áremelkedéseket hozhat.
Az új szabályozás célja, hogy jelentősen csökkentse az új járművek károsanyag-kibocsátását, és elősegítse a zöldebb közlekedési megoldások elterjedését. A változások azonban jelentős hatással lesznek az autógyártókra és a vásárlókra egyaránt, így Magyarországon is érezhető következményekkel kell számolni.
Mi az a CAFE szabályozás?
A CAFE szabályok olyan szigorú károsanyag-kibocsátási célértékeket határoznak meg, amelyeket az autógyártóknak átlagosan teljesíteniük kell a modelljeik teljes flottájára vonatkozóan.
Az új előírások keretében 2030-ra az EU a közúti közlekedésből származó szén-dioxid-kibocsátás 55%-os csökkentését tűzte ki célul a 2021-es szintekhez képest. Ez azt jelenti, hogy az autógyártóknak növelniük kell az alacsony kibocsátású és elektromos járművek arányát, valamint csökkenteniük a hagyományos belső égésű motorok környezeti terhelését.
95 gramm/km
Az Európai Unió által bevezetett károsanyag-kibocsátási szabályozás szerint az autógyártóknak a járműflottájuk átlagos szén-dioxid-kibocsátását 95 gramm/km érték alatt kell tartaniuk.
Ez ösztönzi a cégeket alacsonyabb kibocsátású, például elektromos vagy hibrid járművek gyártására. A határérték túllépése komoly pénzbírságot von maga után, és ennek egy részét vagy egészét várhatóan beépítik majd az új autók áraiba.
Az új szabályozás hatása az árakra
A CAFE szabályozás betartása érdekében az autógyártóknak komoly beruházásokra van szükségük az új technológiák fejlesztésébe és a gyártási folyamatok átalakításába. Az elektromos és hibrid járművek gyártása még mindig költségesebb, mint a hagyományos benzin- és dízelüzemű autóké. Ezeket a költségeket pedig várhatóan a vásárlókra hárítják, ami az új autók árának emelkedéséhez vezet.
5-10 százalék
Elemzők szerint az átlagos új autók ára az EU-ban 2025-től 5-10%-kal nőhet. Ez különösen a kis- és közepes méretű autók szegmensében lehet érzékelhető, ahol a fogyasztók árérzékenyebbek. Magyarországon, ahol a magánvásárlók többsége az alacsonyabb árkategóriás modelleket részesíti előnyben, ez a drágulás komoly kihívást jelenthet.
Használt autók
Az új autók drágulása valószínűleg a használt autók piacára tereli a vásárlókat. Ez viszont a használt autók árának további emelkedéséhez vezethet, különösen a jó állapotú és alacsony fogyasztású modellek esetében.
(Kép: Pexels)