A Chevron által szabadalmaztatott OMNIMAX™ technológiával készült Texaco Delo 600 ADF az első olyan haszongépjármű-motorolaj, amely képes drasztikusan csökkenteni a dízelrészecske-szűrőkben (DPF) keletkező hamu mennyiségét, és ezzel segít abban, hogy mind a motor, mind a károsanyag-kibocsátást szabályozó rendszer kiemelkedő védelmet kapjon.
A Chevron Corporation a világ egyik vezető integrált energiavállalata. Világszerte üzleti tevékenységet folytató leányvállalatai révén a cég gyakorlatilag az energiaipar minden területén jelen van. A Chevron nyersolajat és földgázt kutat, termel ki és szállít; motorhajtóanyagokat finomít, kenőanyagokat gyárt és forgalmaz; vegyipari termékeket és adalékokat gyárt és értékesít; villamos áramot termel, valamint olyan technológiákat fejleszt és alkalmaz, amelyek növelik a vállalat üzleti értékét működésének minden területén. A Chevron székhelye a kaliforniai San Ramonban található.
A Chevron bemutatta új Texaco Delo 600 ADF termékcsaládját
A Chevron OMNIMAX™ adaléktechnológiájával előállított Delo 600 ADF, amely közúti és nem közúti alkalmazásokhoz is megfelelő, csupán 0,4% szulfáthamut tartalmaz. Ez jóval kisebb arány, mint az API és ACEA által meghatározott 1%-os szulfáthamu-határérték, ami a jelenlegi korszerű haszongépjármű-motorolajoknál jellemző.
Ez az új termékcsalád és adaléktechnológia segít drasztikusan csökkenteni a DPF eltömődésének mértékét, ezzel meghosszabbítja annak élettartamát. Mivel ritkább DPF-regenerációs ciklusok szükségesek, ezért a berendezés élettartama során 3%-kal jobb üzemanyag-hatékonyság érhető el.
A károsanyag-kibocsátási előírások a technológiai fejlődés hajtóerői
A Texaco Delo 600 ADF fejlesztőit az a szándék vezérelte, hogy segítsenek a járművek, berendezések üzemeltetőinek a lehető legalacsonyabb üzemeltetési költségek elérésében, ugyanakkor a motorolaj megfeleljen a nem közúti alkalmazásokra érvényes károsanyag-kibocsátási előírásoknak is.
A nem közúti járműek (NRMM) motorjaira vonatkozó európai emissziós szabványok I. fokozata 1999-ben lépett életbe. Az évek során a nitrogén-oxidra és a szilárd károsanyag-részecskékre vonatkozó követelmények szigorúbbak lettek, így a berendezések sokkal tisztábbakká váltak. A szabvány fejlődése során elérte az V. osztály bevezetését, amely a DPF-k széles körű elterjedését ösztönzi. A DPF nagyon hatékonyan csökkenti a részecskék kibocsátását, azonban a szűrőt rendszeresen kell tisztítani, hogy eltávozzanak az idővel felhalmozódó éghetetlen anyagok.
Rommel Atienza, a Delo kenőanyagok globális márkamenedzsere elmondta, „A DPF-k működésének velejárója, hogy növeli az üzemanyag-fogyasztást. Ennek oka, hogy üzemanyag elégetésével biztosítja a hőt a felgyülemlett korom elégetéséhez. Ez viszont költséges a használatot lehetővé tevő különféle érzékelőkhöz, adagolóegységekhez kapcsolódó, ill. a folyamatos üzemeltetési és karbantartási költségek miatt.”
„Számos tesztet végeztünk, amelyek magukban foglalták a laboratóriumi vizsgálatokat, a motorfékpadi teszteket és az üzemi teszteket is. Az üzemi tesztek mindig is kritikus elemet jelentettek a Delo termékek teljesítményének igazolásában, és ez alól a Delo 600 ADF sem kivétel. A tesztek eredményei szerint a Texaco Delo 600 ADF jelentősen csökkenti a DPF eltömődésének sebességét, így két és félszeresére növeli annak szervizperiódusát, ami akár 3%-os üzemanyag-megtakarítást tesz elérhetővé a berendezés élettartama során. Ha kevesebb üzemanyagot égetünk el, kevesebb szén-dioxidot és más üvegházhatást okozó gázt fogunk kibocsátani, amelyekre egyre szigorúbb szabályozás vonatkozik a globális károsanyag-kibocsátási szabványokban.”
A modern kibocsátás-szabályozó rendszerek fenntartása jelentős hatással volt a közúti ágazatra is. Habár a DPF-rendszerek évek óta működnek, még mindig léteznek problémák a működésükkel kapcsolatban. Egy 2020-as brit felmérés szerint a leggyakrabban jelzett probléma a DPF elzáródása, amely tisztítást vagy cserét indokol. Rommel Atienza szerint, mivel a DPF-rendszereket nem csupán a közúti alkalmazásokban használják, hanem az építőiparban, a bányászatban, a kőfejtési, az energiatermelési, a mezőgazdasági és az erdészeti ágazatokban is, nyugodtan feltételezhető, hogy a közúti ágazatban tapasztaltakhoz hasonló problémákat máshonnan is jelezni fognak.
A DPF-ben felgyülemlő hamu csökkentése
A DPF a részecskekibocsátás akár 98%-át felfogja hamu és korom formájában. Utóbbi nagy része a szokásos DPF-regenerálási ciklusokban elég; a hamu azonban nem éghető anyag, fémes kenőanyag-adalékokból származik, ami azt jelenti, hogy az idő múlásával a DPF eltömődik, ezért üzemen kívül kell helyezni a járműveket a DPF működésének helyreállításához, ami karbantartási költségekkel és a hatékonyság csökkenésével jár.
Ha túl sok korom és hamu rakódik le a DPF-ben, a regeneráláskor keletkező nagy mennyiségű hő károsíthatja azt – ez akár több millió forint értékű cserét vonhat maga után. A DPF eltömődése növeli a motor ellennyomását és a regenerálási ciklusok számát, ami nagyobb üzemanyag-fogyasztással jár.
A Texaco Delo 600 ADF megfelel az ACEA E6, E9 és az aktuális gépgyártói jóváhagyásoknak vagy túlteljesíti azokat. Az üzemeltetők által végzett tesztekben kiemelkedő oxidációs stabilitást nyújtott, lehetővé téve a motorolaj csereperiódusának kiterjesztését.
Rommel Atienza összefoglalójában hangsúlyozta: „Ne feledjük, hogy egy motorolajról van szó, és figyelemre méltó teljesítményt láthattunk a motorvédelem terén is, ami növeli a Delo 600 ADF értékét az ügyfelek szemében.”
A teljes Delo 600 ADF termékcsalád már elérhető Magyarországon a Prista Oil-Hungary Kft-nél és viszonteladóinál, és az alábbi termékeket foglalja magában:
- Delo 600 ADF 15W-40
- Delo 600 ADF 10W-30
A termékcsalád tagjai a következő mezőgépgyártók járműveihez használhatók:
- Case New-Holland
- CLAAS
- Fendt
- Massey–Ferguson
- McCormick
- SAME
- Valtra