Gépinfo

Így csökkenthető a DPF eltömődésének mértéke

Agrofórum Online

A Chevron által szabadalmaztatott OMNIMAX™ technológiával készült Texaco Delo 600 ADF az első olyan haszongépjármű-motorolaj, amely képes drasztikusan csökkenteni a dízelrészecske-szűrőkben (DPF) keletkező hamu mennyiségét, és ezzel segít abban, hogy mind a motor, mind a károsanyag-kibocsátást szabályozó rendszer kiemelkedő védelmet kapjon.

A Chevron Corporation a világ egyik vezető integrált energiavállalata. Világszerte üzleti tevékenységet folytató leányvállalatai révén a cég gyakorlatilag az energiaipar minden területén jelen van. A Chevron nyersolajat és földgázt kutat, termel ki és szállít; motorhajtóanyagokat finomít, kenőanyagokat gyárt és forgalmaz; vegyipari termékeket és adalékokat gyárt és értékesít; villamos áramot termel, valamint olyan technológiákat fejleszt és alkalmaz, amelyek növelik a vállalat üzleti értékét működésének minden területén. A Chevron székhelye a kaliforniai San Ramonban található.

A Chevron bemutatta új Texaco Delo 600 ADF termékcsaládját

A Chevron OMNIMAX™ adaléktechnológiájával előállított Delo 600 ADF, amely közúti és nem közúti alkalmazásokhoz is megfelelő, csupán 0,4% szulfáthamut tartalmaz. Ez jóval kisebb arány, mint az API és ACEA által meghatározott 1%-os szulfáthamu-határérték, ami a jelenlegi korszerű  haszongépjármű-motorolajoknál jellemző.

Ez az új termékcsalád és adaléktechnológia segít drasztikusan csökkenteni a DPF eltömődésének mértékét, ezzel meghosszabbítja annak élettartamát. Mivel ritkább DPF-regenerációs ciklusok szükségesek, ezért a berendezés élettartama során 3%-kal jobb üzemanyag-hatékonyság érhető el.

A károsanyag-kibocsátási előírások a technológiai fejlődés hajtóerői

A Texaco Delo 600 ADF fejlesztőit az a szándék vezérelte, hogy segítsenek a járművek, berendezések üzemeltetőinek a lehető legalacsonyabb üzemeltetési költségek elérésében, ugyanakkor a motorolaj megfeleljen a nem közúti alkalmazásokra érvényes károsanyag-kibocsátási előírásoknak is.

A nem közúti járműek (NRMM) motorjaira vonatkozó európai emissziós szabványok I. fokozata 1999-ben lépett életbe. Az évek során a nitrogén-oxidra és a szilárd károsanyag-részecskékre vonatkozó követelmények szigorúbbak lettek, így a berendezések sokkal tisztábbakká váltak. A szabvány fejlődése során elérte az V. osztály bevezetését, amely a DPF-k széles körű elterjedését ösztönzi. A DPF nagyon hatékonyan csökkenti a részecskék kibocsátását, azonban a szűrőt rendszeresen kell tisztítani, hogy eltávozzanak az idővel felhalmozódó éghetetlen anyagok.

Rommel Atienza, a Delo kenőanyagok globális márkamenedzsere elmondta, „A DPF-k működésének velejárója, hogy növeli az üzemanyag-fogyasztást. Ennek oka, hogy üzemanyag elégetésével biztosítja a hőt a felgyülemlett korom elégetéséhez. Ez viszont költséges a használatot lehetővé tevő különféle érzékelőkhöz, adagolóegységekhez kapcsolódó, ill. a folyamatos üzemeltetési és karbantartási költségek miatt.”

„Számos tesztet végeztünk, amelyek magukban foglalták a laboratóriumi vizsgálatokat, a motorfékpadi teszteket és az üzemi teszteket is. Az üzemi tesztek mindig is kritikus elemet jelentettek a Delo termékek teljesítményének igazolásában, és ez alól a Delo 600 ADF sem kivétel. A tesztek eredményei szerint a Texaco Delo 600 ADF jelentősen csökkenti a DPF eltömődésének sebességét, így két és félszeresére növeli annak szervizperiódusát, ami akár 3%-os üzemanyag-megtakarítást tesz elérhetővé a berendezés élettartama során. Ha kevesebb üzemanyagot égetünk el, kevesebb szén-dioxidot és más üvegházhatást okozó gázt fogunk kibocsátani, amelyekre egyre szigorúbb szabályozás vonatkozik a globális károsanyag-kibocsátási szabványokban.”

A modern kibocsátás-szabályozó rendszerek fenntartása jelentős hatással volt a közúti ágazatra is. Habár a DPF-rendszerek évek óta működnek, még mindig léteznek problémák a működésükkel kapcsolatban. Egy 2020-as brit felmérés szerint a leggyakrabban jelzett probléma a DPF elzáródása, amely tisztítást vagy cserét indokol. Rommel Atienza szerint, mivel a DPF-rendszereket nem csupán a közúti alkalmazásokban használják, hanem az építőiparban, a bányászatban, a kőfejtési, az energiatermelési, a mezőgazdasági és az erdészeti ágazatokban is, nyugodtan feltételezhető, hogy a közúti ágazatban tapasztaltakhoz hasonló problémákat máshonnan is jelezni fognak.

A DPF-ben felgyülemlő hamu csökkentése

A DPF a részecskekibocsátás akár 98%-át felfogja hamu és korom formájában. Utóbbi nagy része a szokásos DPF-regenerálási ciklusokban elég; a hamu azonban nem éghető anyag, fémes kenőanyag-adalékokból származik, ami azt jelenti, hogy az idő múlásával a DPF eltömődik, ezért   üzemen kívül kell helyezni a járműveket a DPF működésének helyreállításához, ami karbantartási költségekkel és a hatékonyság csökkenésével jár.

Ha túl sok korom és hamu rakódik le a DPF-ben, a regeneráláskor keletkező nagy mennyiségű hő károsíthatja azt – ez akár több millió forint értékű cserét vonhat maga után. A DPF eltömődése növeli a motor ellennyomását és a regenerálási ciklusok számát, ami nagyobb üzemanyag-fogyasztással jár.

A Texaco Delo 600 ADF megfelel az ACEA E6, E9 és az aktuális gépgyártói jóváhagyásoknak vagy túlteljesíti azokat. Az üzemeltetők által végzett tesztekben kiemelkedő oxidációs stabilitást nyújtott, lehetővé téve a motorolaj csereperiódusának kiterjesztését.

Rommel Atienza összefoglalójában hangsúlyozta: „Ne feledjük, hogy egy motorolajról van szó, és figyelemre méltó teljesítményt láthattunk a motorvédelem terén is, ami növeli a Delo 600 ADF értékét az ügyfelek szemében.”

A teljes Delo 600 ADF termékcsalád már elérhető Magyarországon a Prista Oil-Hungary Kft-nél és viszonteladóinál, és az alábbi termékeket foglalja magában:

  • Delo 600 ADF 15W-40
  • Delo 600 ADF 10W-30

A termékcsalád tagjai a következő mezőgépgyártók járműveihez használhatók:

  • Case New-Holland
  • CLAAS
  • Fendt 
  • Massey–Ferguson
  • McCormick
  • SAME
  • Valtra

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Bemutatta új elektromos pickup-platformját a Stellantis

2024. december 19. 11:10

A PSA és a FiatChrysler egyesült részei platformkáoszának megszüntetése érdekében négy platformot jelentettek be az elektromos modellek számára.

Román kistraktorok a fiatal gazdáknak

2024. december 13. 08:40

Uniós országként Romániában is működik a Fiatal Gazda pályázat, amelyen a termelők 45 éves korukig vehetnek részt.

Letarolják a kínaiak az európai autópiacot?

2024. december 8. 14:10

A Chery vállalat 2024-ben kezdte meg európai terjeszkedését, elsőként az Omoda és Jaecoo márkák bevezetésével.

A Ford Ranger év végére megelőzheti a Toyota Hiluxot a magyar pickup-piacon

2024. december 5. 13:10

A tavalyihoz képest 13 százalékkal 4966 darabosra hízó pick-up-piacon a Toyota Hilux az első 43,1 százalékos piaci részesedéssel.

Kevesebb hamu, nagyobb üzemanyag-megtakarítás

2021. április 16. 08:22

Az európai károsanyagkibocsátási szabályozás a mezőgazdasági gépek számára is egyre szigorodó szabványokat ír elő. Az előírásoknak való megfelelést a berendezésgyártók teljesítik is, azonban ennek költségei vannak a gép üzemeltetője számára.

Gépinfo Videó