Az olasz mezőgépgyártók szövetsége (FederUnacoma) 1986 óta szponzorálja az EIMA díjazását, amely három kategóriában folyik. A vörös színű Technical Innovation díjat a legmagasabb színvonalú innovációt tartalmazó termékek kapják. A kék színű Blue Award elismerést a legjobb környezetkímélő megoldások, míg a sárga színű Mention elismerésben azok a termékek részesülnek, amelyek valamilyen szabadalommal védett újdonságot tartalmaznak.
A benevezett termékek versenyét ez alkalommal két szakaszban bonyolították le. A jelenlegi, az EIMA Digital Preview (EDP) program keretében a műszaki innovációk (Technical Innovations) versenyében 15, a műszaki különlegességek (Technical Mentions) kategóriájában 28 modellt díjaztak. A verseny második fordulójára, a gépek fizikai valójában történő bemutatására, az EIMA International kiállításon 2021. február 3-7 között kerül sor.
A műszaki innovációk díjazottait a következő ábra tartalmazza. Ezek közül kiemelkedik a Landini REX4 Electra – Evolving Hybrid rendszer, amely a hazai felhasználók közül sokakat érdekelhet, a következőkben ismertetünk.
Landini REX4 Electra – Evolving Hybrid rendszer
Azt követően, hogy 2018-ban az Argo Tractors díjat nyert az Advanced Driving System rendszerrel, most ismét a díjazottak közé került. A díjnyertes Landini REX4 traktor Electra – Evolving Hybrid rendszere megtekinthető volt virtuálisan az Eima Digital (2020, November 11-15) programban, illetve valóságos formában látható lesz az Eima 2021, Bologna Fiere (2021, február 3-7) kiállításon.
A hír hallatán Giovanni Esposito (Innovation Director at Argo Tractor) megjegyezte, hogy nagyon örülnek a díjnak, mivel ez elismerése az Argo Tractor kutatási és fejlesztési törekvéseinek, amely arra irányul, hogy gyártmányaik megállják helyüket a világ élvonalában. A fejlesztés eredményeként olyan innovatív megoldásokat tudnak a felhasználóknak ajánlani, amellyel növelhetik munkájuk produktivitását és minőségét, nem felejtkezve meg a humán tényezőkről sem. Ez a koncepció jelenik meg az Electra -Evolving Hybrid rendszerben, amelyet úgy terveztek, hogy javítsa a REX4 traktor kezelhetőségét és komfortját, valamint az új technológia segítségével képes legyen a költséghatékony és környezetbarát üzemelésre.
A Landini REX4 traktor egyszerű kezelhetősége és kedvező üzemeltetési költsége eredményeként már eddig is igen jó fogadtatásra talált a gyümölcs- és szőlőtermelő gazdaságokban, ezért az új lehetőségek várhatóan tovább növelik népszerűségét.
A Landini REX4 Electra – Evolving Hybrid rendszer jellemzői:
- elektromos mellső kerékhajtás
- független rugózású első híd
- fékenergia-visszanyerő rendszer
- elektromos szabályzású fél-aktív függesztésű fülke
- joystick működtetésű félautomatikus hajtómű
Az Electra – Evolving Hybrid változat alapja az eredeti REX4-es széria, amely 110 LE teljesítményű dízelmotorral, elektromos irányváltóval és 3 Powershift fokozattal (H-M-L) készül.
A legjelentősebb újdonság a teljesen elektromos mellsőkerék-hajtás, amelynek részei a független rugózású tengely, a két független villanymotor és a hozzá tartozó érzékelők, elektronikus vezérlők, külön generátor valamint az akkumulátor. A megoldás előnye, hogy fékezés, valamint lassítás alatt energiát termel, és egyúttal tárol. Az egész rendszert a PMS (Power Management System) vezérli, amely ellenőrzi az összes eszköz működését (beleértve az akkumulátort), és vezérli a motort, valamint a generátort.
Ez a modern megoldás lehetővé tette egy olyan hibrid traktor kialakítását, amelyben a dízelmotor generátoron és akkumulátoron keresztül hajtja az első elektromos motorokat, ugyanakkor folyamatosan „kommunikál” a hagyományos megoldású, mechanikus hátsó véglehajtásokkal. Az eredmény egy párhuzamos hibridhajtás, amelynek rendszere független a traktor hátsó és első kerekei közötti mechanikai aránytól. Ez a technológiai fejlesztés, integrálva a jelenlegi elektromos kormányrendszerrel, 10 százalékos üzemanyag-megtakarítást, 15 százalékkal nagyobb kormányzási szöget, valamint a szállítás során nagyobb stabilitást eredményez.
A traktorhoz új elektromos vezérlésű fél-aktív fülkefelfüggesztést is lehet rendelni, amelynek használatával a komfortérzet, emlékeztet a csúcskategóriás erőgépekéhez. A fülke első két függesztési pontja passzív, míg a két hátsó hidraulikus lökésgátlóval van felszerelve. A kényelem javulása egyértelműen érzékelhető terepen és közúton egyaránt.
A fülkében elhelyezett multifunkciós joystick helyettesíti a hagyományos sebességváltó kart. Az elektronikus vezérlőegység (ECU) a sebességváltási szándékról bemeneti jelet kap a joysticktól, a motor állapotára vonatkozó adatokról, pedig az érzékelőktől. Amikor a fordulatszám megváltoztatásához szükséges feltételek teljesülnek, az ECU vezérli az aktuátorokat és a hajtómű optimális fokozatba kapcsol. Az előnyök nyilvánvalóak: teljesen automatizált sebességváltás, kevesebb mechanikus kar a fülkében (drive by wire), ami kevesebb zajt és szennyező anyagot eredményez.
Forrás: Landini / AXIÁL Kft.; https://www.landini.it/en/landini-rex4-electra-evolving-hybrid-receives-eima-technical-innovation-award-2020-21/