A modern univerzális traktorokat elől és hátul is ellátják függesztett munkagépekkel. Az első munkagép üzemeltetéséhez szükséges hidraulika-felfüggesztés, valamint az első TLT hajtás a legtöbb traktortípushoz opcionálisan kérhető. Az ilyen igényeket igen magas szinten elégítik ki a holland ZUIDBERG Frontline vállalat termékei, amelyek hazai forgalmazója a kaposvári Deraland Kft.
Fendt 820 Vario traktor, elől az új Kuhn BPR 280 Pro többcélú aprítógéppel
Az első TLT (teljesítmény-leadó tengely) hajtását általában fogaskerékpáron keresztül, közvetlenül a traktormotor főtengelyéről oldják meg. Ezért az első TLT fordulatszáma a motor fordulatszámától függ.
A modern traktormotor fordulatszámát a motorvezérlő elektronika a terhelés függvényében változtatja, a gázolaj-felhasználás mérséklése érdekében. A traktorhoz csatlakoztatott első munkagép viszont általában állandó TLT fordulatszámú hajtást igényel.
„CVT front PTO” első erőátviteli modul
A ZUIDBERG és a kanadai CVT CORP vállalatok nemrég mutatták be a közösen kifejlesztett „CVT front PTO” elnevezésű, fokozatmentesen változtatható első teljesítmény-leadó tengelyhajtás erőátviteli modult. A „CVT front PTO” erőátviteli modul egyesíti a korábbi ZUIDBERG első TLT hajtásainál bevált szerelvényeket és a CVT CORP által kifejlesztett egyedülálló mechanikus toroid fokozatmentes fordulatszám-változtatásra képes erőátviteli technológiát.
A „CVT front PTO” segítségével megvalósítható a TLT állandó fordulatszámon tartása, változó motorfordulatszám esetén is. Az erőátviteli modul segítségével például folyamatosan biztosítható a TLT 1000 ford./min állandó értéke, 1400÷2100 ford./min motorfordulatszám-változás esetén is. A két toroid tárcsás mechanikus fordulatszám-módosító egység működését két szélsőséges motorfordulatszám esetén az alábbi képek szemléltetik.
Magas motorfordulatszám esetén a toroid hajtás kerekeinek állása
Alacsony motorfordulatszám esetén a toroid hajtás kerekeinek állása
Az elektronikusan vezérelhető, igen jó hatásfokú „CVT front PTO” erőátviteli modullal az is megvalósítható, hogy állandó motorfordulatszám mellett a TLT fordulatszámát két határérték (pl. 880 és 1380 1/min) között fokozatmentesen lehessen változtatni, az alkalmazott munkagép igényének megfelelően. A traktor és az első függesztet munkagép teljesítményének optimalizálása az igényeknek megfelelően megvalósítható.
A „CVT front PTO” elnevezésű erőátviteli modul alkalmazásával mérsékelhető a traktor hajtóanyag-fogyasztása, és biztosítható a munkagép optimális üzeme.
(Dr. Varga Vilmos – Agrofórum Online)