A New Holland bemutatta a TK4 gumihevederes traktorcsaládot, amely a gyümölcs- és szőlőültetvényeken használható szűkített nyomtávú speciális erőgép kategóriába tartozik.
1. kép: New Holland TK4.100M gumihevederes traktor az EIMA 2016 kiállításon
A New Holland a korábban gyártott TK4000 szűkített nyomtávú fémlánctalpas traktorokat fejlesztette tovább. Az új New Holland TK4 traktorcsalád első tagját (1. kép) a tavaly novemberi EIMA 2016 kiállításon mutatták be.
Az új, modernizált gumihevederes futóművel rendelkező TK4 traktorcsalád kompakt, moduláris építésű lesz, és több változatban fog készülni, vezetőt védő bukókerettel vagy vezetőfülkével. A traktorcsalád várhatóan három szélességi méretben (1750 mm, 1410 mm, 1170 mm), mindegyikben három motorteljesítménnyel. TK4.80 jelzéssel 55 kW (74 LE), TK4.90 jelzéssel pedig 63kW (84 LE) változatban lesz kapható, míg a TK4.100 a legerősebb 73 kW (98 LE) teljesítménnyel.
Az új gumihevederes traktorok tömegközéppontját alacsonyra tervezték, hogy lejtős területen is hatékonyan lehessen alkalmazni. A TK4 traktorcsalád tagjai hátul hidraulikus működtetésű emelő berendezéssel, és 540/1000 ford./perc TLT hajtással rendelkeznek (2. kép). A traktor elől 500 kg tömegű pótsúllyal látható el, ha nehéz függesztett munkagépet hordoz.
2. kép: TK4.100M gumihevederes traktor hátsó emelő berendezéssel
Az alacsony üzemanyag-fogyasztású gumihevederes traktorok motorja FPT fejlesztésű (F5C, illetve NEF jelzésű), 3,4 literes lökettérfogatú, 4 hengeres, hengerenként 2 szelepes, turbófeltöltős, intercooleres dízelmotor. A motor kipufogógáz-utókezelése hűtött kipufogógáz visszavezetéssel (EGR), dízeloxidációs katalizátorral (DOC) rendelkezik, és részecskeszűrés nélkül is teljesíti a Stage IIIB/Tier 4i előírásokat.
A TK4 traktorcsalád SmartTrax™ gumihevederes járószerkezete „Positive Drive” hajtás kialakítású, a motor nyomatékát pálcás fogazású hajtókerék adja át a belső fogazású gumihevedernek (3. kép). Ennek a kialakításnak előnye, hogy nincs csúszás a hajtókerék és a heveder között, ezért kismértékű heveder-előfeszítést lehet alkalmazni. Hátránya viszont, hogy a gumiheveder kialakítása az erőátadó fémfogak kialakítása miatt költségesebb. A gumiheveder 3000 üzemórás élettartama felülmúlja a korábbi fémlánctalpak élettartamát.
3. kép: TK4 traktorcsalád SmartTrax ™ gumihevederes járószerkezete
A TK4 gumihevederes traktorok kényelmesen vezethetők és kormányozhatok az ergonomikus Steering-O-Matic Plus™ vezetési rendszer segítségével (4. kép). A vezető egy kar segítségével indíthatja, irányíthatja, fékezheti, megállíthatja, és hátrafelé indíthatja a traktort lábpedál használata nélkül.
4. kép: TK4 traktorcsalád Steering-O-Matic Plus ™ rendszerének működtető karja
A jobb kéz felőli konzolon, egy helyen találhatók a sebességváltó, irányváltó és a hidraulika vezérlőszervei (5. kép). A TK4 traktorcsalád várhatóan rendelhető lesz a modern „BlueCabTM 4” túlnyomású vezetőfülkével, amelynek szűrőrendszere védelmet biztosit a por és minden egyéb (pl. permetlé) szennyeződéssel szemben.
5. kép: Az új TK4 traktorcsalád sebességváltó, irányváltó és a hidraulikaműködtető szervei
(Dr. Varga Vilmos – Agrofórum Online)