A mezőgazdaság számára új tervezésű dízelmotorok készülnek, amelyek a 2019-ben hatályba lépő, igen szigorú EU Stage V környezetvédelmi levegő emissziós előírásnak eleget tesznek, valamint a korábbi konstrukcióknál kisebbek, könnyebbek és mégis erősebbek. A 9 liter hengertérfogatú mezőgazdasági dízelmotor választékot kívánja bővíteni a német MAN motorgyár az új MAN D1556 típusjelzésű termékével.
A nagy múltra visszatekintő német cégcsoport dízelmotorok gyártásával foglalkozó vállalata, az MAN SE az Agritechnica kiállításon mutatta be a mezőgazdaság számára készített új, 9 literes, 6 hengeres MAN D1556 típusjelzésű dízelmotorját. Ez a motor a korábbi 6 hengeres, 6,9 literes D0836 és a 12,4 literes D2676 típusjelzésű mezőgazdasági dízelmotorok között foglal helyet. Az új motor kompakt és könnyű kialakítású, nagy teljesítmény-sűrűséggel, kedvező teljesítmény- és nyomaték-jelleggörbével, valamint alacsony hajtóanyag-fogyasztással rendelkezik. A D1556 motor számtalan egyedi megoldása a mezőgazdasági felhasználhatóságot segíti.
Az MAN D1556 dízelmotor főbb méretei
A mezőgazdaság számára készülő MAN D1556 LE 5xx dízelmotor folyadékhűtésű, négyütemű, 6 hengeres, soros, álló hengerelrendezésű. A 9 liter hengertérfogatú motor furata 115 mm, lökete 145 mm, a főtengely forgásiránya a lendkerék felől nézve balirányú (óramutató járásával ellentétes).
A motor névleges teljesítménye az ECE-R120 szerint a beszabályozástól függően 205÷324 kW (279÷440 LE) 1900 1/min névleges fordulatszám mellett. A kipufogógáz-utókezelő rendszerével a motor teljesíti az EU Stage V és az US Tier 4 emissziós előírásokat.
A motor száraz tömege 860 kg, szélessége 807 mm, hosszúsága 1414 mm, magassága 1103 mm (a főtengely feletti magassága 860 mm). Kiemelkedő a D1556 motor tömeg/teljesítmény aránya, ami 2,65 kg/kW (1,95 kg/LE), valamint az egy liter hengerűrtartalomra eső teljesítmény értéke, ami 36,0 kW/dm3 (48,89 LE/dm3). Ez a dízelmotor nemcsak takarékos üzemű, de a fenntartási és szervizköltségei is igen kedvezőek.
Az MAN D1556 dízelmotor hajtóanyag- és levegőellátó rendszere
A MAN D1556 LE 5xx dízelmotor bal oldalán található a hajtóanyag-ellátó rendszer fő része, a közös nyomócsöves, vagyis Common-Rail rendszer. A harmadik generációs hajtóanyag-ellátó rendszer maximális 2500 bar nyomását DENSO gyártmányú hajtóanyag-szivattyú biztosítja, amely hozzájárul a hajtóanyag finom, atomizált égéstérbe fecskendezéséhez. Az EDC (Motor Device Control) fejlett motorvezérlő elektronikával működtetett piezoelektromos porlasztók az igényeknek megfelelően elő-, fő- és útó-befecskendezéssel, nagy precizitással jutatják a hajtóanyag szükséges mennyiségét a motor korszerű égésterébe.
A levegőellátó rendszer turbófeltöltője változtatható turbinabeömlés-keretmetszetű (VTG), a sűrített levegőt intercooler hűti vissza. A VTG szabályozásával széles fordulatszám-tartományban biztosítható a maximális forgatónyomaték, valamint hogy az úgynevezett „turbóluk” alacsony fordulatszámon megszűnjön.
Az MAN D1556 LE 5xx dízelmotor kedvező teljesítmény- és nyomaték jelleggörbével rendelkezik, amelyeket 300 kW és 220 kW maximális teljesítményre beszabályozott motor esetében a melléket jelleggörbék szemléltetnek. A hajtóanyag és levegő összehangolt ellátása mellett a D1556 motor hajtóanyag-fogyasztása még alacsony motorfordulatszám-tartományban is igen kedvező. Hasonlóan kedvező a kipufogógázban lévő részecskék igen kis tömegének képződése is.
Az MAN D1556 dízelmotor kipufogógáz-utókezelő rendszere
A MAN D1556 dízelmotor a 2019-ben hatályba lépő, igen szigorú EU Stage V környezetvédelmi levegő emissziós előírást is teljesíti, amit a modern hajtóanyag- és levegőellátó rendszer mellett az új moduláris kipufogógáz-utókezelő berendezés is biztosít. Ez a berendezés a korábbiakhoz képest kevésbé komplikált kialakítású. A berendezés kipufogógáz-visszavezetés (EGR) nélkül csak az új felépítésű szelektív katalitikus redukciós (SCR) rendszerrel és a motorvezérlőbe (EDC) integrált kipufogógáz-utókezelő berendezés vezérlésével éri el a kellő emissziós értékeket.
Az EGR elhagyása a motor teljesítményének növekedését és a fajlagos hajtóanyag-fogyasztásának mérséklését eredményezi. Az új SCR rendszer két lépcsős funkciója lehetővé teszi a dízelrészecske szűrő (DPF) gyakorlati elhagyását, ezzel megszűnik a szűrőrendszer körülményes regenerálása. A kipufogógáz-utókezelő berendezés moduláris felépítése révén a motorhoz illesztve a mezőgazdasági gépben könnyen elhelyezhető.