Gépészet

Új Deutz TCD 9.0 L4 motor a mezőgazdaságnak

Agrofórum Online

A mezőgazdaság és az ipar számára folyamatosa új dízelmotorok készülnek. A Deutz AG új generációs motorcsaládjának első tagját TCD9.0 L4 típusjelzéssel mutatták be. Ez a négy hengeres, kilenc literes, 300 kW (402 LE) teljesítményű, rendkívül kompakt, igen gazdaságosan üzemeltethető dízelmotor teljesíti az USA Tier 4 Final, illetve az EU Stage IV  és a jövőben életbe lépő Stage V környezetvédelmi előírásokat.

Deutz TCD 9.0 L4 típusjelzésű dízelmotor (Forrás: www.deutz.com)

A Deutz AG első alkalommal a tavalyi év végén megrendezett „Bauma China 2016” kiállításon mutatta be az új TDC 9.0 L4 típusjelzésű dízelmotorját (1. kép). Ez a négyhengeres, kilenc literes dízelmotor első tagja egy új generációs motorcsaládnak, amely a Deutz és a Liebherr együttműködésével készül. A TCD 9.0 L4 dízelmotort – Deutz márkanévvel – licencgyártásban a saját kínai vegyesvállalat DDE (Deutz Dalian Engine) is készíteni fogja, a helyi kínálat erősítése érdekében.

A TCD 9.0 L4 folyadékhűtésű dízelmotor a „downsizing” jegyében készült, 9 literes lökettérfogatú, 4 hengeres, soros hengerelrendezésű. A motor egy turbófeltöltővel és intercooler levegő visszahűtővel, valamint fejlet termo-menedzsmenttel és vezérlő elektronikával rendelkezik.

A motor és a kipufogógáz-utókezelés (EAT) optimalizálva van, a kiváló rendszerhatékonyság és az alacsony hajtóanyag fogyasztás elérése, valamint a működési költség csökkentése érdekében.


1. ábra: A TCD 9.0 L4 motor teljesítmény és nyomaték jelleggörbéje (Forrás: www.deutz.com)

A TCD 9.0 L4 dízelmotor névleges teljesítménye 300 kW (402 LE), 1900 1/min alacsony motorfordulatszámnál, a maximális forgatónyomaték 1700 Nm, 1200÷1600 motorfordulatszám tartományban (1. ábra). A motor legalacsonyabb működési fordulatszáma 600 1/min. értékű.

A motor szabadalommal védett kipufogógáz-utókezelési rendszere nem rendelkezik kipufogógáz visszavezetéssel (EGR-rel), csak egy egységbe csomagolt dízeloxidációs katalizátorral (DOC) és szelektív katalitikus redukciós kisméretű dízelrészecske szűrővel (SCR+DPF). A TCD 9.0 L4 dízelmotor teljesíti az USA Tier 4 Final, illetve az EU Stage IV  és a jövőben életbe lépő Stage V környezetvédelmi előírásokat.

A motor AdBlue fogyasztása alacsony és kenőolaj cseréjének intervallum ideje magas. A legszélsőségesebb időjárási körülmények esetén is a motor igen könnyen indítható.

A rendkívül kompakt motor igen kisméretű és kistömegű, száraztömege mindösszesen 750 kg. A mezőgazdaság és az ipar számára készített korszerű, alacsony hajtóanyag fogyasztású Deutz TCD 9.0 L4 dízelmotor felhasználási területe várhatóan igen széles lesz.

Az új motorcsalád következő tagjai TCD 12.0 L6 jelzéssel 12 liter lökettérfogatú, 6 hengeres, 400 kW (536 LE) teljesítményű, illetve TCD 13.5 L6 jelzéssel 13,5 literes, 6 hengeres, 450 kW (603 LE) teljesítményű dízelmotorok lesznek.

(Dr. Varga Vilmos – Agroforum Online)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Fantasztikus újdonsággal bővül a Fliegl kínálata, érkezik a nagy meglepetés

2025. október 7. 12:10

A hírek szerint a hannoveri Agritechnica kiállításon már látható lesz az önjáró kaszálógép, amely a svájci-német csúcstechnikát képviseli.

Növekedést hozott a szeptember a mezőgazdasági pótkocsik piacán

2025. október 5. 07:10

Szeptemberben 89 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, ez 30,9 százalékos növekedés 2024 azonos időszakához képest.

Függesztett, összecsukható, pneumatikus: az egyedülálló LEMKEN Solitair MF

2025. október 4. 13:10

Ha LEMKEN, akkor nemcsak szántás, de akár vetés is: a Solitair MF pneumatikus vetőgép és a Zirkon forgóborona kombinációja egyedülálló minőséget garantál.

A tarlóművelés kihívásai: hogyan juttassuk a szalmát a talajba?

2025. október 3. 16:10

A mezőgazdaság folyamatosan változó környezetben működik, és állandóan alkalmazkodnia kell az új kihívásokhoz. Az elmúlt évek súlyos szárazsága jelentős problémákat okozott a talajnak, és a víz egyre értékesebb erőforrássá válik. Ezért kiemelten fontos, hogy új alternatívákat és megoldásokat találjunk a mezőgazdasági területek hatékony kezelésére.

A 120 LE-t is megugorja az Iseki eddigi legnagyobb traktora

2024. március 25. 14:10

Nagy nyomatékú, kis fogyasztású Deutz motorral szerelték fel a japán Iseki eddigi legnagyobb traktorát, amely már 120 LE fölötti teljesítményű.

A Deutz „felfalja” a Mercedes motorjait, nagy üzlet készülődik

2024. január 5. 15:40

Németországban nagy üzletet ütnek nyélbe 2024 közepén, a Deutz átveszi a Mercedes mezőgazdasági célú motorjait, a manőverbe a Rolls-Royce is belekeveredik.

Ez nem Rába – 30 év után újjáéled a legendás ausztrál traktormárka

2024. február 27. 08:10

A nyolcvanas években született traktormárka születik újjá hamarosan Ausztráliában. A legnagyobb modell teljesítménye alulról súrolja a 600 lóerőt.

Bődületes erejű motorról adott hírt a Deutz

2023. november 20. 17:10

A német Deutz AG globális szinten is a mezőgazdasági célú gépek egyik legnagyobb erőforrás-gyártója. Az Agritechnica kiállítás apropóján pedig egészen izgalmas dologgal rukkoltak elő.