17℃ 9℃
október 10. Gedeon, Ferenc, Bendegúz
Életmód, gasztronómia

Mennyibe kerül, milyen ételhez javasolt – ezeket is figyelembe veszik a rögös túrót vásárolók

Tej Terméktanács – Sajtóközlemény

Milyen gyakran vásárolnak az emberek rögös túrót? Milyen szempontokat vesznek figyelembe vásárláskor? A Tej Terméktanács kutatást indított a rögös túró hazai helyzetéről.

A Tej Terméktanács megbízásából a Trend International Market Research Kft. végezte el a ’Rögös túró, mint minőségrendszer ismertsége Magyarországon” című kutatást.

2019-ben a Rögös túrót, mint hagyományos különleges élelmiszert elismerte és felvette nyilvántartásába az Európai Unió. A Tej Terméktanács a Rögös túró, mint „Hagyományos Különleges Termék” ismertségének elősegítése céljából 2022 januárjában kétéves marketing kampányt is indított.

A kutatás fókuszában egyrészt ezen kampány hatékonyságának mérése, másrészt a magyar lakosság Rögös túró fogyasztási szokásainak, vásárlási motivációinak megismerése, a Rögös túró és a Hagyományos Különleges Termék (HKT) védjegy ismertségének felmérése állt.

A téma átfogó megismerése érdekében a felnőtt magyar lakosságot életkor, nem, régió és településtípus szerint reprezentáló online kutatást indítottak.

A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a fogyasztók sokféle túrót ismernek, de arra a kérdésre, hogy milyen típusú túrókat tudnak megnevezni, legtöbbjüknek a Rögös túró jutott eszébe elsőként. A fókuszcsoportos beszélgetés résztvevői úgy nyilatkoztak, hogy az ő szóhasználatukban

„a Rögös túró jelenti a TÚRÓ-t.”

A megnevezés többnyire pozitív gondolatokkal társul, nosztalgiát, gyermekkori élményeket hív be, magasra pozícionálják a fogyasztók és kifejezetten kedvező terméktulajdonságokkal ruházzák fel, finom, egészséges termékként, fontos fehérje-, vitamin- és tápanyag forrásként tekintenek rá.

Nemcsak ismertsége, de vásárlói bázisa is magas a Rögös túrónak; a túróvásárlók kétharmadának szokott a kosarába kerülni és minden negyedik ezt a típusú túrót vásárolja a leggyakrabban. A túróvásárlás során a legfontosabb döntési szempont, hogy mennyibe kerül, és hogy esetleg akcióban van-e. Emellett fontos szerepet tölt be a kiszerelés mérete, valamint a túró állománya és hogy milyen ételhez vásárolják. A túrófogyasztók nagy többségét ugyanis az jellemzi, hogy különböző ételféleséghez, másfajta típusú túrót szeretnek használni. Egyes ikonikus ételek, mint például a túrós csusza, a túrós rétes és a körözött, többnyire Rögös túróból, a palacsinta és a különböző sütemények pedig többnyire krémes túróból készülnek, míg a túrógombócot ki ezzel, ki azzal szereti.

Az is kiderült a kutatásból, hogy az elmúlt évet jellemző önköltség növekedés a túrófogyasztást sem kímélte. Minden második válaszadó azt nyilatkozta, hogy ha az elmúlt évre tekint, csökkent a túró fogyasztása, és a jövővel kapcsolatban sem optimisták, egyharmaduk úgy véli, hogy csökkenni fog a fogyasztása. Nem mondanak le ugyan a túróról és kedvenc túrós ételeikről, de a fogyasztási gyakoriság ritkul, fokozottabban figyelik az akciókat és az olcsóbb termékek, márkák irányába fordulnak.

A kutatás fontos témája volt a Rögös túró, mint „Hagyományos Különleges Termék” minősítés ismertségének feltárása. A megkérdezett reprezentatív minta negyede hallotta már a fogalmat, ötödük azt is tudta, hogy mit is takar ez pontosan és ötödükre a vásárlás során is hatással van.

A Tej Terméktanács marketing kampányának ismertsége tekintetében szintén kedvező eredményeket mutat a kutatás. A reklámfilmet és szlogent közel a megkérdezettek ötöde látta, illetve hallotta már korábban is, 13% pedig már a plakáttal is találkozott, ami tekintve, hogy mekkora a „reklámzaj”, mennyi információ éri nap mint nap a fogyasztókat, jó eredménynek tekinthető. A kampányról elismerő véleménnyel voltak a megkérdezettek, közel kétharmaduknak elnyerte a tetszését, figyelemfelkeltőnek, ízlésesnek, információgazdagnak találták, és az is pozitívumként könyvelhető el, hogy minden ötödik megkérdezett azt nyilatkozta, hogy meglehetősen befolyásolja vásárlási döntésüket.

A kutatás során – szintén a Tej Terméktanács által bevezetett – Tej-szív védjegy ismertsége és hatása is feltárásra került. Köszönhetően annak is, hogy ez a védjegy nagyobb múltra tekint vissza, ismertsége szignifikánsan magasabb: a reprezentatív minta kétharmada már találkozott vele, és több mint negyedüket a vásárlás során is befolyásolja, mert ez a védjegy a termék magyar eredetét is jelenti a fogyasztók számára.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Baj van a sütőtökkel, ezekre ügyeljen fogyasztás előtt

2025. október 7. 16:10

Az év során ritkán jut a tányérunkra az édes és laktató sült tökből, aminek azonban a hátrányait is érdemes mérlegelni.

Chia mag: a titok az egészséges szívért

2025. október 2. 07:10

A chia mag apró, mégis óriási erejű szuperélelmiszer, amely gazdag tápanyagaival támogathatja egészségünket.

4+1 gyógynövény, ami elűzi a téli depressziót

2025. szeptember 27. 11:10

A téli hónapok hosszú, sötét napjai gyakran rontják a hangulatot és csökkentik az energiaszintet, ezért érdemes természetes megoldásokhoz, például gyógynövényekhez nyúlni, amelyek segíthetnek a testi-lelki egyensúly fenntartásában.

Pálinkafesztivál Füzéren: ízek és hagyományok egy helyen

2025. szeptember 26. 13:10

A XVI. Füzéri Pálinkafesztivál nemcsak gasztronómiai élményt, hanem kulturális és közösségi ünnepet is kínál a látogatóknak.

2023 az állattenyésztők éve lehet?

2023. május 11. 14:31

Jó termés esetén várhatóan már nem nő tovább az élelmiszer-vásárlás terhe.

A regionális élelmiszer-termelés környezetvédő és növeli a belföldi hozzáadott értéket

2023. január 11. 08:36

A regionális, helyi élelmiszertermelés nagymértékben csökkenti az élelmiszerek szállítási igényét és ezáltal a károsanyag-kibocsátást is. Emellett a helyben termesztés növeli a belföldi gazdaságban előállított hozzáadott értéket is - írja az osztrák VCÖ közlekedési környezetvédelmi szervezet honlapján kedden megjelent tanulmány.

Fontos mérföldkőhöz érkezett az agrár-felsőoktatás - megalakult a MATE

2021. február 3. 04:37

A MATE célja Magyarország gazdasági és társadalmi fejlődésének elősegítése, valamint a vidék és a mezőgazdaság újjáépítése-fejlesztése kiemelkedő oktatási, kutatási, innovációs és tanácsadási tevékenységeivel.

Rovarparazita fonálférgek: Az ellenségem ellensége a barátom – avagy a betelepíthető hasznos szervezetek (I. rész)

2018. április 19. 06:21

Az ökológiai gazdálkodás szépsége és egyben kihívása abban rejlik, hogy a rendelkezésre álló növényvédőszerek palettája igen szűkös.