Öt évnyi fejlesztés után a Horsch felhagy az RO 1 nevű robottraktora fejlesztésével. A német gyártó olcsóbb, költséghatékonyabb autonóm megoldásokban látja a jövőt.
A Horsch 2021 szeptemberében jelentette be, hogy autonóm (humán kezelő nélküli) traktort fejleszt. A német mezőgépgyártó Horsch RO 1 névre keresztelt erőgépe a bemutatásakor egy vetőgéppel volt összeépítve, a későbbi tervek szerint viszont más munkagépek is csatlakoztathatók lettek volna hozzá.
Alapként a Claas Terra Trac gumihevederes járószerkezet szolgált, a meghajtásról 300 lóerős dízelmotor gondoskodott. A gép abból a szempontból nem volt teljesen autonóm, hogy a biztonságos működés miatt a közelében kellett tartózkodnia egy kezelőnek, aki tablettel végezte az irányítást.
És amiért múlt időben beszélünk az egészről: most úgy tűnik, hogy a vállalat elkaszálta az egész Horsch RO 1 projektet. A traktor fejlesztése öt éve kezdődött, de csak az utóbbi két esztendőben folyt a szélesebb nyilvánosság előtt.
A gondot elsősorban az jelentette, hogy az RO 1 kifejezetten szántóföldi alkalmazású robot, egyfajta eszközhordozó, amely különféle munkagépekkel felszerelve funkcionál. A gazdák viszont az elmúlt években az olyan hagyományos felépítésű traktorok mellett tették le a voksukat, amelyek önvezető képességgel is rendelkeznek (autonóm módon haladnak a soron és végzik el a táblavégi fordulókat), ugyanakkor a kezelő is benne ül a kabinban.
Bár a Horsch masinája sok hasonlóságot mutat az AgXeed szántóföldi robotjával (ebbe a projektbe az Amazone és a Claas is beszállt), a német gyártó már nem látott több potenciált a koncepció fejlesztésében.
Michael Horsch tulajdonos-ügyvezető is elismerte, hogy egyelőre az RO 1-hez hasonló szántóföldi robotok nem olcsóbbak, és ezáltal nem üzemeltethetők gazdaságosabban a hagyományos traktoroknál. Az erőgépek autonómiájának megvalósításához jelenleg megfelelőbb eszköz, ha a sztenderd traktorokat speciális csomagokkal, kiegészítőkkel „okosítják fel”.
Gondot jelent, hogy az önműködő gépek esetében még mindig nem sikerült nagy lépést előre tenni a biztonság növelése terén. Márpedig így nemcsak a közutakra, de a szántóföldekre, ültetvényekre sem lehet „rászabadítani” ezeket a masinákat.
A Horsch nem szakít véglegesen a területtel, a jövőben egyszerű és költséghatékony autonóm megoldások kifejlesztésén dolgozik. A döntéssel a vállalat olyan projektjeinek jövője is kérdésessé válik, mint például az idén júniusban Brazíliában bemutatott Gantry RO G 500 autonóm gép, amelyet elsősorban szója vetéséhez fejlesztettek.