Agrárközélet

Tesco előtt demonstráltak a dinnyetermelők

Agrofórum Online

A Tesco árpolitikája ellen tiltakoztak a dinnyetermelők szerdán, a cég visszautasította a vádakat.

A Tesco árpolitikája ellen tiltakoztak a dinnyetermelők szerdán, a cég visszautasította a vádakat.

Teherautókról dobáltak dinnyét a termelők a budaörsi Tesco épülete elé július 27-én, szerdán, hogy ezzel is tiltakozzanak az áruházlánc árpolitikája ellen, feltételezve, hogy a Tesco túlzottan alacsony akciós árai lenyomják a felvásárlási árakat.
Oravecz Tamás, a Dinnyetermelők Országos Egyesületének elnöke elmondta, hogy az áruházlánc hétfőn kilónkénti 49 forintos dinnyeakciót hirdetett, ami 20-25 forintos felvásárlási árat generál, és ezzel súlyos veszteséget okoz a szezon közepén az ágazatnak. Megjegyezte, az áruházlánc ugyan 79 forintra emelte a magyar dinnye kilónként árát, de a szövetség szerint 100 forintos kilónkénti fogyasztói ár lenne elfogadható. További problémának tartotta, hogy a Tesco tönkreteszi az exportpiacokat az interneten is terjedő árcédulával (miszerint bruttó 15 centért árulják a dinnyét Magyarországon). Az elnök kifogásolta, hogy az áruházlánc az öt éve tartó agrárkormányzati fogyasztásélénkítő és kóstoltató akciókban sem vesz részt.

Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke a tiltakozásra reagálva elmondta: a dinnyetermesztők nevében a kamara kéri a kiskereskedelem szereplőit, vegyék figyelembe, hogy az ehhez hasonló akciók hatásai sokszor beláthatatlanok, súlyos piaci zavarokat eredményezhetnek, és ezáltal vidéki családok tízezreinek megélhetését és jövőjét veszélyeztetik. A gazdálkodók érdekeit szem előtt tartva jelenleg is országszerte zajlik a kamara által indított dinnyepromóciós kampány. Emlékeztetett rá, hogy az Agrármarketing Centrum (AMC) Nonprofit Kft., illetve hat áruházlánc, az ALDI, az Auchan, a CBA, a Lidl, a METRO és a SPAR közreműködésével megvalósuló dinnyepromóció keretében július 19. és augusztus 20. között összesen mintegy 50-60 helyszínen kóstoltatják és népszerűsítik a hazai dinnyét. Az eddigi visszajelzések alapján a kezdeményezés rendkívül sikeres, ezért a kamara több hasonló népszerűsítő kampányt tervez. A következő időszakban a csemegeszőlő és az alma kerül sorra. A kamara elnöke reményét fejezte ki, hogy ezekhez a programokhoz a Tesco áruházlánc is csatlakozik majd.

A Tesco még július 18-án sajtóközleményben tudatta, hogy ettől a naptól magyar beszállítóktól származó görögdinnyét vásárol, és a magyar beszállítók elkötelezett partnereként arra törekszik, hogy a kiváló minőségű termékeket még szélesebb körben ismertté tegye, ezért a tavalyi évhez hasonlóan külföldön, a Tesco hálózatán belül is felkerül a polcokra az ízletes magyar görögdinnye.
A cég a szerdai budaörsi akcióra, az MTI-nek adott válaszközleményében hangsúlyozta, hogy nem célja az árak lenyomása: a dinnye kilónkénti akciós ára 99 forint, alacsonyabb ár a túlkészlet miatt fordulhat elő egyes áruházakban. (Oravecz Tamás erre úgy reagált, szerinte ésszerűtlen, hogy a szavatosság előtti készletkisöprés indokolja az alacsony árat.) A társaság szerint a mostani görögdinnye-kampány célja a választék népszerűsítése, hogy vásárlók megismerjék a jobb beltartalmú fekete héjú magszegény, sárgahúsú és mini görögdinnyéket. Az elmúlt években a Tesco szoros kapcsolatot alakított ki a hazai szállítópartnereivel, akikkel előre egyeztetett termeltetési terv alapján dolgozik.
A vállalat az idei szezonban közel 9,5 millió kilogramm görögdinnye értékesítését szeretné elérni, melyből 8 millió kilogramm hazai dinnye lenne. Az áruházlánc várhatóan ugyancsak 8 millió kilogrammot exportál majd a cseh, szlovák és lengyel piacra, szemben a 2015-ben exportált 6 millió kilogrammal.

(NAK/MTI, fotó: MTI)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Megvan a terv, az évtized végére megszüntethető az éhezés

2024. december 18. 16:10

Az éhezés elleni harcban világszerte kulcsszerepet kaphat a mesterséges intelligencia.

Uniós vetőmagrendelet: több jogot akarnak a gazdálkodók

2024. december 18. 13:10

Az uniós vetőmagrendelet módosítása miatt 139 szervezet nyílt levélben követel több jogot a gazdáknak a nemesítésben és forgalmazásban.

Hogyan tudja a gazdaság vezetője a jó alkalmazottat megtartani?

2024. december 15. 12:10

A mezőgazdaságban folyamatosan kevés a munkavállaló. A legtöbb gazdaságban probléma ez. Néhány alapvető módszer a foglalkoztatottak megtartására.

Hogyan lesz a jó zongoraművészből kiváló marketinges?

2024. december 13. 11:40

Ahhoz, hogy maradandót alkoss a munkáddal, ki kell tűnnöd az átlagból, ott kell lennie valami plusznak önmagadból is.

NAK: könnyítés az exportra termelőknek a NETA-változás

2023. január 17. 08:43

Kedvez a magyarországi élelmiszeripari vállalkozásoknak, hogy az exportra kerülő termékeik vagy azok összetevői után nem kell népegészségügyi termékadót (NETA) fizetniük - hangsúlyozta a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK).

Új, magánerdős országos alelnöke lett a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarának

2018. december 23. 07:25

Luzsi Józsefet, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara erdő- és vadgazdálkodási osztályának eddigi elnökét választották meg a köztestület vidékfejlesztésért felelős országos alelnökének a Gödöllőn tartott országos küldöttgyűlésen.

A tavaszi fagy és a nyári szárazság ellenére is közel átlagos a szilvatermés

2022. szeptember 18. 11:41

Az Európai Friss Csapat – a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara zöldség- és gyümölcsfogyasztást népszerűsítő edukációs programja.

Kihívások és lehetőségek az állattenyésztésben

2023. október 18. 17:10

A „SEBASTIEN projekt – Intelligens döntéstámogató rendszer” című, magyar nyelvű felirattal ellátott videóval bővült a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara honlapján elérhető szakmai videók aloldal.