Egyre nagyobb riadalmat kelt a hazai autósok körében, hogy egy nemrég nyilvánosságra került kormányzati előterjesztés szerint elvehetik a számos kedvezményre jogosító zöld rendszámot a hazánkban forgalomba állított plug-in hibrid meghatású autókról. A változás 35 ezer járművet érinthet. A jogosultsági kör tervezett szűkítésére ellen többek között a Magyar Elektromobilitási és Technológiai Egyesület, az Emotech is tiltakozik.
Az egyesület egyetért valamilyen mértékű szigorítással, de az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz javaslatában szereplő teljes kizárás ellen már tiltakoznak. Értesülések szerint a már forgalomban lévő, elektromos hálózatról tölthető, de alapvetően nem elektromos hajtású autókról is elvehetik a zöld rendszámot a jövőben.
Évek óta visszatérő jelleggel felmerül, hogy az illetékes minisztérium megszüntetné a konnektorról tölthető hibrid gépjárművek zöld rendszám használatára vonatkozó jogosultságát.
Az érintett autósok ezzel együtt elveszthetik az adó- és illetékkedvezményeket, továbbá az ingyenes parkolás lehetőségét.
Akár tisztán elektromos, akár konnektorról tölthető hibrid gépjárműről beszélünk, a vásárláskori felár a legtöbb esetben igen jelentős – bár folyamatosan csökken – a hagyományos belső égésű motorral szerelt gépjárművekhez képest.
Ahhoz, hogy az egyéni és kollektív környezetvédelmi célok mellett a tulajdonos gazdasági szempontjai is érvényesüljenek, nélkülözhetetlenek a különböző direkt és indirekt gazdasági ösztönzők – vélekedik az Emotech. Egyben felhívják a figyelmet, hogy a zöld rendszámra jogosult gépjárművek mentesülnek a regisztrációs adó, gépjárműadó, cégautóadó alól, illetve vagyonszerzési illetékmentességet is élveznek, továbbá ingyenesen parkolhatnak a települések többségén, például még Budapesten is.
Magyarországon az elmúlt hónapokban egy tucatra nőtt azon települések száma, ahol hozzányúltak a zöld rendszámos parkolási kedvezményhez. Az Index cikke szerint Ajkán, Siófokon, Nagykanizsán, Hódmezővásárhelyen és Zalaegerszegen is megszűnt már ez a kedvezmény, Pécs és Miskolc egyelőre csak a zöld rendszámos hibridektől vonta meg az ingyenes parkolást, a tisztán elektromos járművektől nem.
Alig több mint 80 ezer, a hagyományos belső égésű motorral szerelt autóktól környezetkímélőbbnek számító, azaz a jelenlegi szabályozás szerint zöld rendszámmal rendelkező jármű fut hazánkban. Ezekből a konnektorról tölthető hibrid járművek száma 35 ezer.
Ezek az adatok azt jelentik, hogy a Magyarországon futó személyautók alig több, mint 0,8 százalékát teszik ki az ezekbe a kategóriákba tartozó járművek. Összességében tehát konnektorról tölthető hibridek részaránya viszonylag alacsony, így az Emotech költségvetési oldalról nem látja indokoltnak a teljes körű kizárást.
Azt azonban indokoltnak látják, hogy az olyan zöld rendszámra jogosult plug-in hibrid autók kerüljenek ki a kedvezményezetti körből, amelyek 3000 köbcentis motorral, illetve csaknem 700 lóerővel rendelkeznek, de alig képesek teljesíteni a jogszabályban lefektetett elektromosan megtehető 25 kilométeres távolságot.
Egyébként a friss adatok szerint 2023-ban több mint 6500 plug-in hibrid autó kapott hazai rendszámot, tisztán elektromos gépkocsiból pedig több mint 10 ezret adtak át, derült ki a Pénzcentrum cikkéből. A tervezet szerint az érintett személyautók rendszámát hagyományos fehérre cserélnék ki.
Ugyanakkor, ha átmegy a javaslat, akkor sem azonnali hatállyal kell leadni a zöld rendszámot: azt a következő műszaki vizsgán kellene lecserélni. Október végén Budapesten 32 264 zöld rendszámot regisztráltak, a fővároson kívül pedig 43 563 darabot, azaz a megoszlási arány 60,4 százalék / 39,1 százalék.
A Magyar Elektromobilitási és Technológiai Egyesület azt javasolja, hogy elektromos üzemmódban megtehető hatótávot emeljék 25-ről minimum 50 kilométerre, a szén-dioxid-kibocsátás felső határát pedig kilométerenként 50-60 grammban húzzák meg.
További, esetlegesen a szűkítés során alkalmazandó paraméterek lehetnének szerintük a belső égésű motor teljesítményének lóerőben (például 200-250) történő maximalizálása vagy akár a nagyobb, 2000 köbcentiméter lökettérfogatnál nagyobb motorral szerelt hibridek kizárása. De a saját tömegre vonatkozó felső korlát maximalizálása (például 2 tonnában) is alkalmazásra kerülhet.
(Kép: Pixabay)