Egy friss tanulmány szerint a figyelmeztetések és mindenekelőtt az édességekkel kapcsolatos megdöbbentő képek befolyásolják a vásárlási magatartást: rávehetik az embereket, hogy kevesebb cukros terméket vásároljanak, vagy akár teljesen kerüljék el azokat.
A „BMC Public Health” folyóiratban megjelent tanulmány szerint az egészségesebb életmód eléréshez a leghatékonyabbak a sokkoló képek lehetnek, hasonlóan a cigarettásdobozokon láthatókhoz. Azok a vizsgálatban résztvevő személyek, akik ilyen felvételekkel szembesültek, kevésbé voltak hajlandók édességet vásárolni.
Rövid távú egészségügyi problémák
A Göttingeni Egyetem adatai szerint egy online felmérés során 1040 ember adott tájékoztatást arról, hogyan érzékelik a különböző típusú figyelmeztetéseket a rövid távú egészségügyi következményekkel, például a fogszuvasodással vagy a hosszabb távú következményekkel kapcsolatban, mint például az elhízás és a 2-es típusú cukorbetegség.
„A rövid távú egészségügyi problémákkal kapcsolatos figyelmeztetések nagyobb figyelmet kaptak. Ennek az lehet az oka, hogy a következmények közvetlenebben tapasztalhatók” – magyarázza Clara Mehlhose, a tanulmány vezető szerzője.
A kutatók következtetése
A figyelmeztetések hatékonyak lehetnek. A leghatékonyabb, ha érzelmes és már ismerős szimbólumokat vagy képeket használnak. A sokkoló képek és a piros stoptáblák különösen jelentős hatással voltak a vásárlási döntésekre.
A tanulmány fontos betekintést nyújt az egészséges táplálkozást elősegítő és ezáltal a közegészségügy javítását célzó stratégiák kidolgozásához – számolt be az osztrák ORF. A jövőbeni tanulmányok megmutatják, hogyan működnek együtt az egészségügyi figyelmeztetések más egészségügyi intézkedésekkel, például a cukrot tartalmazó termékekre kivetett adóval.
A szakértők szerint a célzott egészségpolitika összefüggésében további kutatásokra van szükség, különös tekintettel a nem fertőző betegségek (NCD) lakossági észlelése és megértése kapcsán.
(Fotó: Pixabay)