Az elektromos autók fenntartása alapvetően olcsóbb, mint a hagyományos robbanómotoros autóké. Viszont ha balesetben sérülnek, a javítás sokba kerülhet.
Egy német biztosítócég a saját kutatásai alapján – hiszen a biztosítók számára is zsebbe vágó lehet – úgy számolja, hogy az elektromos autók javításának költsége a hasonló kategóriájú benzin- vagy dízelüzemű járművekhez képest körülbelül 30-35%-kal magasabb. Ennek a jelenségnek négy alapvető oka van.
Mi teszi drágábbá a javítást?
Egyrészt az esetleg károsodott akkumulátorok hibájának azonosítása, javítása vagy cseréje hatalmas összegbe kerülhet. Másrészt a nem működő elektromos autók javítása nehézkes. Sokszor egy balesetet követően annyi ideig tart, mire a szerviz foglalkozik velük, hogy végeredményben javíthatatlanná válnak. Harmadrészt az elektromos autót javító műhelyek hosszú határidőkkel dolgoznak, negyedrészt az óradíjuk is magas.
Egységesíteni kell az eljárásrendet
Annak érdekében, hogy ez a helyzet megváltozzon és a költségek csökkenjenek, a biztosítási ágazat elvárja a gyártóktól, hogy az akkumulátorokat a balesetektől védjék, már a tervezéssel. Fontos az is, hogy közvetlenül a baleset utáni állapotukat felmérjék. És nem utolsósorban szükséges olyan iránymutatásokat kidolgozni, amelyek gazdaságilag és környezetvédelmi szempontból is fenntartható eredményt jelentenek, ha az akkumulátorokat javítani vagy részlegesen akár cserélni kell.
A balesetes elektromos járművek javításához is olyan szempontok kidolgozása szükséges, amivel egységesíteni lehet a folyamatot. Ez környezetvédelmi érdek is. Hiszen bár az elektromos autók fogyasztása alacsony és az áruk is megfizethető, az emberek mégis kevésbé választják majd őket, ha rájönnek, mennyibe fáj nekik a szervizelés.
Ugyanakkor a biztosítócég a tanulmányában arra is rámutatott, hogy az elektromos autók tulajdonosai 5-10%-kal kevesebb balesetet okoznak, mint a benzin- vagy dízelüzem autóké.
Fotó: Pixabay