Bulvár

Visszatért egy régi magyar márka, de már nincs iszonyúan túlcukrozva

Agrofórum Online

Kezdjük elővenni a kedvenc csészénket, hozzá a tejet, keressünk egy kényelmes fotelt és nincs más dolgunk, csak várakozzunk egy kicsit. Rövidesen magát a tömény nosztalgiát kortyolhatjuk, visszatért ugyanis a Bedeco.

De pontosítsunk! A termék megjelenése és íze az egykori kedvencre emlékeztet, de összetételét meghatározza, hogy immár a Nutriversum étrendkiegészítő-gyártó cég forgalmazza azt.

Mielőtt az újraszabott termékkel, termékekkel foglalkoznánk, mégis csak nosztalgiázzunk egy kicsit, irány a nyolcvanas évek, annak is a közepe.

„Csak egy szó, Bedeco, máris kész a kakaó”

Valószínű nem én vagyok az egyetlen, aki a kakaó ízét nem, de a reklámszövegét fel tudja idézni. Jó néhány évnek elkellett telnie, míg feltettem azt a kérdést, hogy amúgy mit jelenthet ez a név.

A válasz rámutat az akkori reklámkészítés kevéssé bonyolult voltára, ugyanis ez a Bakony Délker Cooperáció rövidítése.  A Bakony a zirci tsz neve, ahol készült, a Délker pedig a kakaóport szállította a termékhez.

Kapitalista luxus csak a Délkeren keresztül

Amíg a tsz fogalma nem szorul magyarázatra, a Délkerről érdemes szót ejteni, vélhetőleg kevésbé ismert az előbbinél. Ennek a szervezetnek volt akkoriban a privilégiuma, hogy forgalmazhassa azokat az élelmiszereket, amelyeket hazánkban nem gyártottak.

Ez azt jelentette, hogy elsősorban déligyümölcsök érkezetek a Délkeren keresztül Magyarországra, de az igencsak keresett, márkás italok vagy a gasztronómiai kifinomultság csúcsai, a tengerihal-konzervek is.

A 80-as években a világpiaci események hatására (mint pl. az olajválság) a cég a hazai vállalatokkal kényszerült együttműködni. Erre jó példa a mai is ismert Olympos. A citromlevet az első időszakban készen szerezte be a Délker, később a levet vásárolták meg csak, és itthon palackozták.

Miután ez bevált, továbbléptek, így csak a sűrített gyümölcslét vásárolták meg, Magyarországon pedig hígították azt és palackozták is. Egyébként ez nem egyedi történet, ugyanez történt a nyolcvanas évek bárszekrényeinek alapdarabjával, a Martinival is.

A Bedeco esetében, mivel annak 70%-a(!) cukor volt, az pedig akadt akkor jócskán, nem volt túl bonyolult helyettesíteni az import kakaót. A siker megérkezett, így a hagyományos ízt követte az unortodox banán, majd eper is.

Kelet és nyugat összeméri erejét az instant fronton

Amivel a Bedecónak mérkőznie kellett (illetve az igazsághoz hozzátartozik, hogy csak kellett volna a szocialista piac sajátos szabályai miatt), az a Nesquik instant kakaóitalpor volt. Ezt először 1948-ban mutatták be az Egyesült Államokban Nestlé Quik néven. A mai, számunkra ismert név az 1950-es években született meg Európában.

Az instant „kakaómámor” 1980-ban érte el Magyarországot, és – közel sem meglepő módon – gyorsan keresett lett.  A márkát ekkor már több, mint 100 országban értékesítették világszerte. A gyártása idehaza 1992-ben kezdődött el Szerencsen.

Bár a Bedeco 2016-ban (úgy tűnt) végleg eltűnt, a gyár továbbra is megmaradt Zircen. Többszöri koncepció- és tulajdonosváltás után az egykor 70% cukorral készült termék helyett étrendkiegészítők, napi szinten akár 9 tonna por, 1500 liter folyadék, 2 millió darab tabletta, 40 ezer darab csokoládé szelet kerül ki a gépsorokról.

Mit jelent ez a gyakorlatban?

Akik valamelyest is ismerősen mozognak a táplálék- és étrendkiegészítők világában, azoknak nem meglepő, hogy a cég szakemberei némileg újrakeverték az egykori receptet és kirukkoltak egy „light” minősítésű kakaóporral. De itt nem álltak meg, kollagén- és fehérjeporral is bővült a termékskála.

Aki „lightosan” szereti,

annak talán a legfontosabb  információ az, hogy az új Bedeco kakaó adagonként mindössze 0,1 g cukrot tartalmaz. Ezenkívül az új recepturában helyt kapott a C- és B1-vitamint is. Az ásványi anyagok közül a magnézium és a vas, amelyek szerepet játszanak a szervezet egészséges működésében, elősegítve a normál izomműködést és a megfelelő oxigénszállítást a vérben.

Nutriversum – Collagen Heaven – Bedeco

Komplex étrend-kiegészítő por, egy adagjában megtalálható: 10 000 mg kollagén, 150 mg acai bogyó, 50 mg csipkebogyó kivonat, 125 mg hialuronsav, 90 mg C-vitamin, 11 mg cink, 110 mcg szelén, 45 mg céklakivonat. Ajánlott napi adagja 15 g, amely 213 kJ / 50 kcal tartalmaz.

A Nutriversum Whey Pro

a gyártó szerint olyan izletes, hogy fogyasztása akár gasztronómiai élmény is lehet. A termék 23 g fehérjét tartalmaz, ezentúl bromelaint, papaint, és laktáz emésztőenzimeket is, ez utóbbiakat az emésztés megkönnyítése érdekében.

A kollagénporhoz adtank továbbá acai bogyó és csipkebogyó kivonatot is, amelyek rendkívül erős antioxidánsok. Hozzájárulhatnak az immunrendszer erősítéséhez, így segíthetnek a megbetegedések vagy vírusok elleni természetes küzdelemben.

(Forrás: Napi Történelmi Forrás / Vezérkép: Plants World/Pixabay)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Hatszáz bála gyulladt ki

2024. október 23. 12:10

A károsult gazda a bérelt réteken lekaszált szénát a tél folyamán 70 lovának etetésére akarta felhasználni.

16 millió forintnyi GPS-rendszert loptak el traktorokból

2024. október 17. 11:10

Az eltulajdonított GPS-rendszerek értéke mintegy 40 ezer euró, azaz hozzávetőleg 16 millió forint volt, jelentős anyagi kár keletkezett.

Állami támogatásért manipuláltak csapadékmérőket Coloradóban

2024. szeptember 29. 16:10

Az egyesült államokbeli Dél-Coloradóban két gazdálkodó a csapadékmérők illegális manipulálásával, tehát csalással jutott állami támogatáshoz.

Elképesztő: kibertámadás miatt pusztult el egy tehén és a borja

2024. szeptember 26. 13:10

A hackerek támadásai a számítógépes rendszerek ellen a mezőgazdaságban is súlyos problémákat okoznak. A megelőzés mindenki érdeke.

Még több Magyar Termék védjegyes áru lesz a Tesco polcain

2022. június 7. 17:04

Tovább bővül a Magyar Termék védjegyekkel ellátott készítmények száma a Tesco kínálatában.

Kiváló magyar termékek hódíthatják meg Londont és Düsseldorfot

2019. március 18. 15:15

Két nemzetközi kiállításon népszerűsíti a magyar termékeket az Agrármarketing Centrum (AMC). Először vesz részt önálló standdal az International Food and Drink Event (IFE) rendezvényen. A düsseldorfi ProWein Szakkiállításon pedig hat év kihagyás után a tavalyi évtől szervez újra rendszeres megjelenést a Társaság.