Érdemi növekedéssel, 13,9 százalékkal bővült 2024-ben a hazai személyautó és kishaszonjármű forgalomba helyezések száma éves alapon – derült ki a Datahouse adataiból.
Kétéves viszonylatban 13,3 százalékos a plusz. A decemberi adatok külön nézve 45,3 százalékos pluszt mutatnak éves alapon, és 51 százalékos megugrást kétéves viszonylatban.
Az elmúlt hónapban 13 971 jármű kapott rendszámot az említett kategóriákban. 2024-ben ez volt a harmadik legtöbb eladást hozó hónap, a legtöbb autó, 15 089 darab márciusban kelt el. Tízezer alá januárban és augusztusban ment a piac mérete.
Decemberben élen a Toyota
2024-ben összesen 146 393 járművet adtak el, a 2023-as 128 492, a 2022-es 129 129, a 2021-es 144 924 és a 2020-as 150 071 darab után. A márkák összevont listáján decemberben Toyota, Suzuki, Nissan, Ford, Skoda, Volkswagen, Kia, Dacia, Renault és Mercedes-Benz sorrend alakult ki az élmezőnyben.
A Toyota 1980, a Suzuki 1422, a Nissan 1347, a Ford 1247, a Skoda pedig 1212 eladással büszkélkedhetett az elmúlt hónapban. A teljes éves statisztikát nézve is a Toyota állt az élre, megelőzve a Suzukit, a Fordot, a Skodát és a Volkswagent.
Toyotából 18 123, Suzukiból 15 991, Fordból 13 896, Skodából 11 310, Volkswagenből pedig 10 884 volt a 2024-es magyarországi forgalomba helyezés. A többi márka nem érte el a tízezeres eladást.
Nőtt a pick-up-piac
A 2023-ashoz képest 9,9 százalékkal 5307 darabosra bővülő pick-up-piacon a Toyota Hilux az első 42,6 százalékos piaci részesedéssel a január-december időszak adatai alapján. Második a Ford Ranger 41,7 százalékos piacrésszel.
A Hilux végül 47 darabos előnnyel nyerte az évet, pedig november végén már csak 30 darab volt a Hilux előnye, ez október végén még 220, szeptember végén 340, június végén pedig még 700 darab.
A harmadik helyen az Isuzu D-Max 6,9 százalékos piaci részesedéssel. Utánuk Volkswagen Amarok, SsangYong Musso Grand, Jeep Gladiator, Dongfeng DF6, Toyota Tundra és Dodge RAM 1500 sorrend alakult ki.
Suzuki és Nissan
A legnépszerűbb a szegmensek listáján a kisebb méretű B-SUV kategória 30 132 darabbal. A közepes, alsóközép kategóriájú SUV-okat tartalmazó C-SUV kategória a második 25 967 darabbal.
Előzőben Suzuki Vitara, Suzuki S-Cross és Dacia Duster, utóbbiban pedig Nissan Qashqai, Toyota C-HR és Ford Kuga sorrend látható az élen.
Élen a Master
Az éves alapon 10,7 százalékkal 8782 darabra hízó furgon-piacon a Renault Master az első, a Ford Transit a második, a Fiat Ducato a harmadik, az Opel Movano a negyedik és a Mercedes-Benz Sprinter pedig az ötödik.
Elektromos autók
A személyautók piacán 2024-ben az elektromos autók terén rendkívüli növekedés volt látható, 47,8 százalékkal több elektromos autót regisztráltak Magyarországon, mint 2023-ban, amiben szerepe van a megújult állami támogatásnak és annak, hogy az egyre több az elektromos modell – számolt be az MTI.
Ugyanakkor a regisztrált új autók mindössze 7 százaléka volt elektromos, ami európai vagy globális összehasonlításban továbbra is igen alacsony, a régióban átlagos arány.
Használt autók
Tavaly 110 960 használt személyautót regisztráltak, ami 5 százalékos növekedés az előző évhez képest. Kifejezetten pozitív fejlemény, hogy több új személyautót regisztráltak 2024-ben, mint használtat, ami azt jelenti, hogy 2023 után 2024-ben is több új autó került a magyar utakra, mint használt. A magyar gépjárműpark kifejezetten idős autókból áll, ugyanis az átlagos magyar autó közel 16 éves.
(Kép: Toyota)