Híre ment, hogy vezetőváltás történt az Agrármarketing Centrum élén. Dr. Nagy István agrárminiszter új programot hirdetett meg, amelyben jelentős szerep hárul az Agrármarketing Centrumra is. „Új műsorhoz, új férfi kell”… mondhatnánk a hír hallatán. Nosza: lássuk a medvét, gondoltuk, amikor felkerestük Ondré Péter urat, az Agrármarketing Centrum új ügyvezető igazgatóját. Beszélgetésünk célja, hogy megismertessük olvasóinkkal az AMC újonnan kinevezett vezetőjét, akinek neve nem ismeretlen az agrártársadalom számára, hiszen évekig az akkori államtitkár Nagy István titkárságának vezetője volt.
Igazgató úr! Kezdjük azzal a beszélgetést, hogy minek köszönhető a vezetőváltás az AMC élén.
2018 tavaszán új kormány alakult, az új agrárminiszter, Dr. Nagy István pedig új agrárprogramot hirdetett meg, amelynek legfontosabb eleme a magyar mezőgazdaság intenzív fejlesztése. 2010-ben a legfontosabb feladat még a gazdasági válság hatásainak mérséklése, a munkanélküliség arányának csökkentése volt. 2018-ra a helyzet nagy mértékben megváltozott. Számos ágazatban, így a mezőgazdaságban is munkaerőhiány tombol, a feladatunk tehát az, hogy a meglévő erőforrásokat – így a művelésre alkalmas területet és a munkaerőt – nagyobb hatékonysággal használjuk fel. Stratégiai cél egy innovatív, tudásalapú, intenzív, a termékpályákon nagyobb hozzáadott értéket előállító agrárium elérése. Nyolc éve vagyok Dr. Nagy István közvetlen munkatársa, úgy a politikai, mint a szakmai feladatok elvégzésében. Meglátásom szerint kinevezésem is azt mutatja, hogy Miniszter Úr e munka végrehajtásában az Agrármarketing Centrumra erőteljesen számít.
Ondré Péter ambiciózus fiatalember, abban a korban van, amikor, ahogy mondani szokták: Ide nekem az oroszlánt is.
Nem tagadom, hogy kellő ambícióval állok neki ennek a nem mindennapi feladatnak, amely számos új kihívást tartogat számomra.
Mióta tölti be ezt a felelősségteljes pozíciót?
Néhány nappal ezelőtt, július 20-án vehettem át a megbízásomat.
Kérem, hogy néhány mondatban vázolja, hogy melyek az Agrármarketing Centrum legfontosabb feladatai.
Elsődleges célunk segíteni a magyar gazdákat abban, hogy termékeik minél szélesebb vásárlói körhöz eljussanak a hazai és külföldi piacokon. E munka során kiemelten kell kezelni azokat a termékpályákat, ahol szükséges az állami segítség. Másrészt kezelnünk kell az előálló piaci anomáliákat – gondolok itt többek között a külső behatások eredményeként bekövetkező problémákra, a hazai termékek piaci helyzetének védelmére, vagy például az orosz embargo okán keletkezett piacvesztésre.
Ehhez milyen eszközök állnak a rendelkezésükre.
Az eszközök széles tárával rendelkezünk, legyenek azok kiállítások, különféle rendezvények, bemutatók, sajtókampányok vagy éppen a legújabb online marketingeszközök.
Meg van a feladat ellátásához a kellő szakmai és technikai háttér?
Az AMC egy kicsi, de annál hatékonyabb állami cég. Kiváló munkatársaim vannak óriási tapasztalattal a maguk szakterületén. Nem fogunk csalódást okozni!
Dr. Nagy István miniszter meghirdette az úgynevezett Gödöllői programot, amelynek célja a mezőgazdaság intenzív fejlesztésének megvalósítása. (Erről az Agrofórum korábban be is számolt.) Miként tud ebben részt venni az AMC?
Nem kérdés, hogy az agráriumban szükség van a termelőberuházások megvalósítására és a fiatal szakképzett munkaerő bevonására. Ez utóbbit látom az egyik legfontosabb feladatnak. Kulcskérdés, hogy a fiatalok számára minél vonzóbbá tudjuk tenni az agrárpályát. Szeretnénk eljutni oda, hogy a fiataloknak az agrárium területein minden szempontból vonzó életpályát tudjunk felvázolni, amely életcél lehet a XXI. században. Ez egy klasszikus agrármarketing feladat! El kell mondanunk a fiataloknak, hogy a gazdálkodás megbecsült, trendi foglalkozás! A fiatalok eléréséhez pedig a legújabb marketing és kommunikációs eszközöket is igénybe kívánjuk venni – gondolok itt elsősorban az online technikákra.
Beszélgetésünk végén még egy-két dologra rákérdeznék, ami akár személyes jellegű is lehet. Az életpályája, nyilvánvalóan bárki számára elérhető, de azért kíváncsiak lennénk, hogy tudja budapesti munkahelyét mosonmagyaróvári lakóhelyéről ellátni.
Már megszoktam. Ingázni fogok, mint ahogy eddig is, nyolc éven keresztül tettem. Vidéki legény vagyok, az is maradok!
Erre a pozícióra a végzettsége, vagy a gyakorlati tapasztalat útján került?
Valószínűleg mindkettő, bár meg kell mondjam, nem az agrárium területén szereztem a diplomámat…
Egyik kollégám kedvenc mondása volt, hogy legalább nincsenek rossz beidegződései.
Négy agrárigazgatásban töltött év alatt azért szereztem némi jártasságot a szakterületen. 2010-ben politikatudomány mesterszakon szereztem diplomámat és jelenleg a PhD-m is a politikatudomány területén van folyamatban. Az abszolutóriumon már túl vagyok, de a disszertációm megírása még hátra van.
Ebben a munkakörben, a közeljövőben annak megírására aligha lesz ideje.
Remélem, ezt a kérdést a témavezetőm nem olvasta. De félre a tréfával, nyilvánvalóan a munka az első, az a legfontosabb, hogy amit ezen a területen elvárnak tőlem, azt teljesítsem. Azért azt hozzátenném, hogy a végzettségem az itteni munkámhoz szinte nélkülözhetetlen, hiszen a kommunikáció, a társadalmi kapcsolatok meghatározó részét képezik az AMC tevékenységének.
Igazgató úr, legyen ez a végszó. Munkájához sok erőt kívánunk, és még annyit, hogy a beszélgetésünkkel a nyomtatott Agrofórum szeptemberi lapszámában is találkozhatnak olvasóink.