Gépinfo

Mi jön a dízel után gáz- vagy elektromos hajtás?

Agrofórum Online

A dízelmotor örököse a hibrid- és a metánhajtás lehet. A teljes elektromos hajtással szintén kísérleteznek, de bevezetésére még várni kell. A dízel napjai a mezőgazdaságban meg vannak számlálva, lássuk mi jöhet utána.

A dízel végnapjai közelednek. Az elektromos hajtás a közeljövőben várhatóan már nemcsak a kitrágyázó- és takarmányozó robotok területén lesz népszerű a mezőgazdaságban. Ezek a könnyűsúlyú gépek azért válhattak elektromossá, mert viszonylag kis teljesítményt igényelnek és nem távolodnak el a fő energiaforrástól.

Kísérleti elektromos modellek

A technológia már létezik a nagytömegű, nagy teljesítményű eszközökre is. A közelmúltban több kísérleti elektromos modell került bemutatásra. Ilyen volt például a Siloking magajáró E-truck takarmánykeverő gépe. Az egyik ok, amiért éppen egy takarmánykeverő berendezést elektronizáltak az a napi rövid periódusú alkalmazás. A modern dízelmotoros járműveknél ugyanis meg kell várni, hogy elérjék az üzemi hőmérsékletet, amikor kialakul a megfelelő dízel-Ad-Blue arány, amely biztosítja az emissziós előírások teljesítését. A földmunkagépek közül a daruknál és rakodóknál jelentek meg az első elektromos meghajtású modellek.

A 2017-es Agritechnica kiállításon a New Holland cég bemutatott egy 180 LE teljesítményű metán hajtású traktort, amelynek sorozatgyártását 2020-ra ígérték

Hibridtől  a hidrogénhajtásig

Abban mindenki egyetért, hogy a hagyományos fosszilis hajtóanyag, mint energiaforrás napjai meg vannak számlálva, de a szakértőknek sincs elképzelése arról, hogy milyen változások lesznek a traktorokkal és mikor. Ezért még hosszú távon marad a hagyományos hajtóanyag. A szántás, a talaj egyengetés és a nagy tömegek szállításának energiaigénye egyelőre a jelenlegi alternatív technológiákkal nem kielégíthető.

Végezetül megállapítható, hogy a következő négy alternatív energiaforrással számolhatunk: hibrid, metán, elektromos és hidrogén.

Az alternatívák túlságosan drágák, a dízel még mindig a leghatékonyabb. 

A hibrid a startvonalon

Willem Van der Zwaan (John Deere) szerint a hibrid megoldás – elektromos motorral támogatott dízel – a legkönnyebben megvalósítható technológia. Véleménye szerint az alternatívák túl drágák, a dízel még mindig a leghatékonyabb. A hibrid technológia, amikor egy elektromos motor vagy generátor segíti a dízel motort a fordulatszám tartásában jó megoldásnak ígérkezik.

A John Deere cég ajánlatában szerepelnek az E Premium modellek, amelyeknél bizonyos egységek hajtását, mint például a hűtőventillátor egy generátor biztosítja. Ezekből a modellekből kétszáz darabot adtak el, viszont érdeklődés hiányában az új 6210 RE változatot már nem kezdték gyártani. A külső hajtást igénylő megoldások esetén a „tyúk-tojás” szituáció állt elő. Miért invesztáljunk olyan traktorba, amely képes elektromos hajtást igénylő munkagép működtetésre, ha nincs is ilyen munkagép és fordítva.

A párizsi SIMA kiállításon a John Deere cég bemutatta kísérleti SESAM modelljét, amely hatalmas akkumulátor csomaggal képes egy órán át teljes kapacitással dolgozni

A John Deere a tiszta elektromos hajtásra fókuszál

A John Deere szándékát a SIMA kiállításon bemutatott SESAM elektromos traktor bizonyítja. A tiszta elektromos hajtást egy hatalmas akkumulátor csomag valósítja meg, amely képessé teszi a traktor egy órás teljes terhelésű üzemeletetését. Az elektromos hajtás fő akadálya az akkumulátor csomag mérete és hosszú újratöltési ideje valamint költségessége.

A John Deere cég nemrég bemutatott egy alternatívát, ahol a traktor egy hosszú kábelt húz maga után, amelyet fel- vagy leteker a konnektor távolságától függően. Mr. Van der Zwaan szerint Németországban nagy figyelemmel kísérik az elektromos hajtás lehetőségét, amelyet a BMW I3 ill. a John Deere kábeles traktora is bizonyít.

Az elektromos hajtás a mezőgazdaságban egyelőre még nem nagy üzlet

A tiszta elektromos hajtás egyelőre még csak az út elején van, főleg ha a nagy teljesítményű járművekre gondolunk. A Tesla viszont már elkészítette tiszta elektromos hajtású személyautóját, amely gyorsan újra tölthető, és harminc perces töltés után képes 650 km megtételére.

A nagyméretű és költséges akkumulátor csomag helyett a John Deere cég kifejlesztett egy kísérleti traktort, amely le- és felcsévélhető kábelen keresztül kapja az energiát

Az elektromos motor és az elektronika napról napra olcsóbb lesz. Az elektromos hajtás karbantartása sokkal olcsóbb, mint a dízel, mivel kevesebb a mozgó alkatrész. Az elektromos motor fajlagos tömegre vetítve több energiát tud előállítani, és a hajtásrendszer előállítási költsége is csökkenő tendenciát mutat.

Nézzük mi a helyzet a mezőgazdaságban: egy traktor, amely egész nap teljes terheléssel dolgozik, túl nagy akkumulátor csomagot igényel és ezért nagyon költséges. Az akkucsomag ára 2030-ra kb. 100Euró/kWh lesz, és ha 100kW teljesítményt akarunk használni négy órán keresztül akkor a költségünk 40.000 Euró lesz. A traktorok és az önjáró gépek a szezon után hosszú ideig nem használatosak, ezért ez így egy költséges megoldás lenne. Vagyis az elektromos hajtás a mezőgazdaságban egyelőre nem tűnik jó üzletnek.

A Valtra N101 traktor felhasználva a Valtra Dual Fuel rendszerét, képes dízel és biogáz hajtóanyaggal üzemelni. A 15% dízel és 85% biogáz keverék adja a maximális teljesítményt. A Valtra cég már 1970-ben végzett kísérleteket fagáz -hajtású traktorral

A kutatók szerint az akkumulátorok mérete a következő 10-15 évben várhatóan felére fog csökkenni. Mr Hoekstra (Eindhoven University of Technology) szerint a lithium-levegő akkumulátorok, amelyek extrém könnyűek és kisméretűek, a következő 10-15 évben túllépnek a kísérleti fázison. Szerinte a töltési idő a következő tíz évben felére fog csökkenni.

A metánhajtás népszerűsége a következő öt évben gyorsan fog nőni.

A gázhajtás közeleg

Tjörven Van de Velde (Case IH) szerint a gázhajtásé a jövő. Az eljövendő öt évben a metán népszerűsége rohamosan fog nőni. Az FPT például már rendelkezik egy gázmotorral és egy egész flottát készítenek elő bevezetésre. Az elképzelés figyelemre méltó, hiszen a traktoron nem kell változtatni, csupán a metán tartályt kell rá felhelyezni.

A hidrogén technológiát viszont sokan még nem tekintik érettnek. A hidrogén előnye, hogy viszonylag nagy mennyiségű energia tárolható megfelelő módon, de a gáz konvertálása még nem hatékony. További problémát jelent a ma még nem megfelelő biztonság.

A New Holland NH2 kísérleti projektje

A New Holland cég elhíresült a NH2 kísérleti projektjéről, amelyben a traktor hidrogénnel üzemelt, napjainkban azonban a figyelem a két új metánhajtású kísérleti modellre összpontosul. Korábban már több gyártó végzett kísérletet metánhajtású traktorral, most viszont a Steyr, a Valtra és a New Holland is bemutatta új eredményét.

A Fendt E100 Vario egy töltéssel öt órán keresztül üzemelt 50kW teljesítménnyel. Az alkalmazott akkumulátor 650V kapacitású lithium-ion volt, amely 40perc alatt tölthető fel 80%-os állapotra

A Massey Ferguson cég nemrég publikálta metánhajtású traktorának tervét. Van de Velde elárulta, hogy miért nem foglalkoztak korábban a metánhajtással. Viszonylag könnyen tudták teljesíteni dízel motorjaikkal a Stage II és III emissziós követelményeket. Sőt, mivel a Stage VI fejlesztések komoly támogatást kaptak, ezért nem voltak érdekeltek az alternatív megoldások, mint például a metánhajtás fejlesztésében. Napjainkban a támogatások iránya megváltozott, az új cél a megújuló energiaforrások kutatása.

Gázmotorok nyomaték problémája

A gázmotorok hátránya, hogy alacsony fordulatnál kicsi a nyomatékuk. A dízel motorok, amelyek átállíthatók gázüzemre, szintén problémásak a hengerben lerakodó üledék miatt, amely lerontja a hatékonyságot. Ez a helyzet CNG (sűrített földgáz) és LNG (folyékony földgáz) üzemeltetésű motoroknál is előfordul. Az LPG (személykocsiknál használatos propán-bután gáz), amely tulajdonképpen egy folyékony gázkeverék, traktorokban nem használható. A CNG tartály nyomása 200bar, amely sokkal nagyobb, mint az LPG 7,5 bar nyomása ezért egy LPG jármű nem működtethető CNG-vel.

Az elektromos hajtás nemcsak traktoroknál, hanem munkagépeknél is használható. A Mezőgépipari Elektronikai Alapítvány (AEF) létrehozott egy elektromos hajtási szabványt, amely hasonló, mint az ISOBUS

Tiszta motor technológia

A RosierGreidanus társaság együttműködve a Holland Diesel Maassluis céggel kifejlesztett egy megoldást a gázmotorok üledék problémájának megszüntetésére. Az általuk létrehozott Clean Engine Technology (CET) a dízel motorok hidegindító berendezését helyettesíti és használatával a traktorok, rakodók sokkal hatékonyabban és tisztábban tudnak dolgozni. Biogáz használatával a CO2 emisszió 85%-kal csökkenthető.

Gyártói adatok szerint a gázmotorok NOx és részecske kibocsátása 65%-kal kisebb, mint a Stage V dízel motoroké. Siebren Greidanus (RosierGreidanus társaság) szerint a CET alkalmazása esetén megnő a nyomaték és csökken a fogyasztás, akár 14%-kal. Külön előnye a mezőgazdaságnak, hogy melléktermékből elő tudja állítani a metánhajtóanyagot. Mindezek alapján a metánhajtású motorok előnyösebbek a többieknél. Azt még nem tudni, hogy az új technológia mikor kerül bevezetésre, de év végére már több részlet válik ismeretesé.

Forrás: Frits Huiden, Future Farming

 

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Új motorról suttognak a Fendt háza táján, ez új korszakot hoz el

2025. november 8. 13:10

Az ötödik generációs Fendt 800 Vario traktorokba már az új AGCO Power CORE80 motorok kerülnek, amelyek kiemelkedő teljesítményűek, miközben hihetetlenül takarékosak.

"A gép nem váltja ki az embert, csak jobb döntésekhez segíti" – Interjú a mesterséges intelligenciával

2025. november 7. 07:10

A mesterséges intelligencia nemcsak adatokat elemez, hanem döntéseket is segít. Interjú a jövő egyik legizgalmasabb „agrárszereplőjével”.

Egy nem szokványos vetőgép, amit kisebb gazdaságoknak érdemes kipróbálniuk

2025. november 6. 16:10

3 métertől 12 méterig terjedő változatokban egyaránt elérhető az a holland munkagép, amelyet takarónövények, repce, lóhere és fűmag vetéséhez ajánl a gyártó.

Megremeg a föld az új nagytraktor alatt, hihetetlen, mennyi lóerőt préseltek bele

2025. november 4. 16:10

Egyre-másra érkeznek a nagy bejelentések a november közepi Agritechnica kiállítás előtt, most a Case IH is elkápráztatta a gazdatársadalmat.

Új MTZ traktor bukkant fel és egy látványos fehérorosz fejlesztés a fülkében

2024. november 8. 09:40

Maga a 921.3-as traktormodell már létezett az eddigi kínálatban is, ezzel a specifikációval viszont újdonságnak számít.

Kategóriájában a leggazdaságosabb: STEYR Profi 4145 S-Control 8 hajtóművel

2018. március 22. 07:58

A vadonatúj S-Control 8 hajtóműnek köszönhetően a STEYR Profi 4145 fajlagos hajtóanyag-fogyasztása 258 g/kWh értékre csökkent, ami kategóriájának messze a legtakarékosabb traktorává teszi.

A román Tagro traktorok hódítottak az Agritechnicán

2023. december 10. 11:10

Jelentős teret hódított néhány év alatt a piacon a román Tagro traktormárka, amely a hannoveri Agritechnicán is bemutatkozott, mégpedig erdészeti célú „testvérével” együtt, amely az amerikai piacon is keresett lehet.

Magyar traktor karácsonyra

2018. december 28. 10:51

A Renner traktor gyökerei 2013-ig, illetve dehogyis, jóval régebbre, egészen a valamikori magyar traktorig, a Dutráig nyúlnak vissza, amit az akkor még gyermek Dr. Renner Tamás is gyakran megcsodált. A vonzalom nem múlt el, hiszen ez inspirálta Tamást arra, hogy a jelenlegi elvárásoknak megfelelő, de a formavilágában a nagy elődöt idéző konstrukciót tervezzen.