Életmód, gasztronómia

Kávézólánc hódít a tea földjén

Agrofórum Online

Jelentős mértékben növekszik a kínai kávéfogyasztás. Ezt a növekvő szegmenst igyekszik kiaknázni a 2017-ben alapított és tavaly májusában az amerikai tőzsdére bevezetett Luckin Coffee.

A nyugati kultúrában óriási hagyománya van a kávéfogyasztásnak. A hivatalos statisztikák szerint 2015-ben az 5 millió lakost számláló Finnország 1 millió zacskónyi kávét fogyasztott. Ezzel szemben az 1,3 milliárdos populációval bíró Kína éves kávéfogyasztása 200 és 400 ezer zacskó közé tehető. A kínai kávéfogyasztás ugyanakkor jelentős mértékben növekszik. Az elmúlt években 30 százalék közeli volt az éves növekedés a kínai piacon, és a Statista becslése szerint 2020 és 2023 között további 10,7 százalékos éves növekedés várható.

Háromszoros tempó

A kínai kereslet növekedés közel háromszorosa a világénak. Összehasonlításképpen az Egyesült Államok kávépiacának bevétele a 2020-as évre várhatóan 85,1 milliárd dollár, ami 5,2 százalékos növekedés a 2019-es adatokhoz képest, míg ez a szám Kínában 9,3 milliárd dollár, ami éves alapon 13,3 százalékos növekedésnek felel meg – hangsúlyozta az Equilor Befektetési Zrt. A szakadék még nagyobb, egy főre nézve. Az urbanizáció növekedésével a kávéfogyasztás iránti kedv is növekedhet, ahogy az már most is tapasztalható, különösen az ázsiai ország keleti régiójának nagyobb metropoliszaiban. Az egy főre jutó éves átlagos kávéfogyasztás Japánban 279 csésze, Hongkong-ban 249,5 csésze, míg Kínában csupán 6,2 csésze.

Luckin Coffee és Starbucks

Ezt a növekvő szegmenst igyekszik kiaknázni a 2017-ben alapított és tavaly májusában az amerikai tőzsdére bevezetett Luckin Coffee. Az újfajta technológiavezérlet kiskereskedelmi modellt használó kínai kávézólánc, mely 2019 végére több mint 4 500 kávézót üzemeltetett Kína területén. Ez több, mint a Starbucks által az országban üzemeltetett 4 300 kávézó. A Starbucks is egyre nagyobb figyelmet fordít a kínai növekedésre, az amerikai vállalat 2022-re 6 000 kávézóval szeretne jelen lenni Kínában. A kínai kávépiac dinamikus növekedésére mind a két vállalat kilátásaira pozitívan hat és mivel más szegmensben is versenyeznek emiatt jelenleg együtt építik a piacot.

Elvitelre adják és olcsóbban

A Luckin modellje az elvitelre alapoz. A legtöbb üzletben az ülőhelyek száma korlátozott és készpénzt sem fogadnak el, fizetni ugyanis csak telefonon lehet a cég saját alkalmazásán keresztül. Árazásban is olcsóbb, mint az amerikai versenytárs, így sokkal szélesebb fogyasztó réteget szólít meg. Pénzügyi eredmények tekintetében egyelőre még veszteséget termelnek, de a robusztus növekedés és a profitabilitás felé tartó tendencia figyelemre méltó. Az üzletek bővítését meghaladó ütemben nő az árbevétel.

Kilőtt az árfolyam

A Luckin és a Starbucks dinamikus növekedése a világ legnépesebb országában egyelőre pozitívan alakul és úgy tűnik, sikeresen szoktatja át a kínai embereket a teafogyasztásról a kávéfogyasztásra, ez különösen igaz a nagyobb kínai városokra. A Luckin modellje, mely az applikáción keresztüli értékesítést és személyzet nélküli kávézók korát hozhatja el nagyobb működési marzsokat eredményezhet, mint a hagyományos modell. Emiatt került több befektető célkeresztjébe is a vállalat novemberben a harmadik negyedéves gyorsjelentés után, amit követően több mint 100 százalékot emelkedett az árfolyam.

Gondok a koronavírus miatt

A koronavírus miatta boltbezárások ugyanakkor negatívan érintették az árfolyamot, ami miatt jelentősen visszaesett a Luckin jegyzése – emelte ki az Equilor Befektetési Zrt. Amennyiben a koronavírussal kapcsolatos kockázatok enyhülnek, a korábbi hónapok felfele ívelő mozgása folytatódhat. A vállalat ugyan még nem nyereséges a magas terjeszkedési költségek miatt, de látható, hogy a már üzemelő helyiségek profitmarzsa óriási és Kínában a kávéfogyasztás gyorsan emelkedik.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Édes, roppanós, friss – a tökéletes főtt kukorica receptje

2025. augusztus 8. 16:10

A friss kukorica édes és illatos, de csak akkor, ha tudjuk, hogyan főzzük meg helyesen. Mutatjuk a lépéseket a tökéletes eredményhez.

Miért csökken a vegánok száma? Most minden kiderül!

2025. augusztus 3. 11:10

Sok fogyasztó elbizonytalanodott a vegán étrend hatékonyságában: egészségi, gazdasági és ízélménybeli okokból térnek vissza húsos ételekhez.

Bioforradalom küszöbén: szárnyal a kereslet, bírják-e a hazai gazdák?

2025. július 21. 08:10

Rekord ütemben nő a bioélelmiszer-forgalom, csökken a biofelár, de a gazdáknak az átállás még mindig komoly kihívás.

Mi legyen a barackkal? Tippek a kajszi otthoni feldolgozásához

2025. július 12. 16:10

A friss barack gyorsan romlik, de szerencsére sokoldalú gyümölcs: mutatjuk, hogyan és mire dolgozhatjuk fel a nyár egyik legnépszerűbb termését.

Vegyesen alakultak az árak a gabonapiacon

2020. február 11. 09:47

Chicagóban a szójabab kurzusa az egymást követő hatodik kereskedési napon is emelkedett, most 325,18 dollár/tonnányira.

Ezért vásárol Kína több éves szünet után ismét amerikai búzát 

2023. október 9. 17:40

A 2023/24-es gazdálkodási évben az amerikai kereskedők 220 000 tonna őszi búzát adtak el Kínának. Több mint két éve ez az első ilyen üzlet.

Az ünnepi hangulat közben új helyzet alakult ki

2020. január 4. 10:17

Összességében az látható, hogy az év végi gazdaság-politikai események pozitív hatását erősíthetik a fundamentális tényezők is, melyek közül a legnagyobb bizonytalanság a kukorica árának emelkedésében lehet, bár ma az amerikai elemzők még a kukorica jegyzésénél is a vételt ajánlják.

Egy éves vámmentességet kaphat a szójabab

2020. február 20. 05:38

A szójabab piacán sokan bíztak benne, hogy az egy hónapja aláírt kereskedelmi megállapodás hatására megindulhatnak a szállítmányok az Egyesült Államokból Kínába, de a koronavírus átrendezte a helyzetet.