A Minszki Traktorgyárat 1946. május 29-én alapították. A kezdetektől napjainkig közel 4 millió MTZ traktor gördült le a futószalagról. A gyár kínálatában több mint 100 traktortípus szerepel, így érthető, hogy a «BELARUS» márkát a világ összes országában ismerik.
Közvetlen kereskedelmi tevékenységet az anyavállalat a világ több mint 60 országában folytat. A Minszki Traktorgyár a világ számos országában alapított saját tulajdonú vállalatot. Magyarországon ez 2003-ban történt meg. A kizárólagosan gyári tulajdonú BELARUS TRAKTOR Kft. napjainkig több mint 15 000 «BELARUS» traktort értékesített Magyarországon, évek óta megőrizve vezető szerepét a hazai traktorpiacon. Az elmúlt 60 év alatt meghaladta a 100 000 darabot a hazánkban értékesített «BELARUS» traktorok száma. A hazai képviselet a mezőgazdasági erőgépek széles választékát (26 típus) forgalmazza a magyar piacon, 30 lóerőtől 360 lóerős teljesítménytartományban, igény esetén azonban úgynevezett mini traktorok (8-15 LE) is beszerezhetők.
Az MTZ traktorok Magyarországon 1958-ban jelentek meg. Amint az eladott darabszám is bizonyítja, a traktorok kiállták az idő próbáját. A megváltozott gazdasági körülmények ellenére az MTZ traktorok az évtizedek során kiharcolt piaci pozíciójukat megőrizték a magyar piacon a nyugati, illetve egyéb gyártókkal szemben. Mindezt elsősorban a megbízhatóságuknak, az egyszerű és olcsó javíthatóságuknak, az alacsony üzemeltetési költségüknek, a hosszú élettartamuknak és nem utolsó sorban a kedvező áruknak köszönhetik.
Az MTZ traktorok története
A minszki gyárban először ekét (“2PF-55”), indító motort (“PD-10”) és licenc alapján lánctalpas traktort (“KD-35”) gyártottak. Ezt követően, kormányhatározat alapján terveztek egy 37 LE teljesítményű kerekes traktort két változatban (MTZ-1, MTZ-2). A prototípus kísérletek után 1953-ban kezdődött az MTZ traktorok sorozatgyártása, amely hosszú távon meghatározta a gyár működését, fejlődését.
A gyakorlat számára azonban nem volt elegendő az MTZ-2 képessége, ezért a fejlesztők létrehozták az MTZ-5 modellt (prototípus, 1956), amelyet az MTZ-5M és MTZ-5L típusok követtek (prototípus,1957). A következő évben megszületett az MTZ-7 típus, amely már vezetőfülkével is rendelkezett. A fejlesztés azonban folytatódott és 1959-ben megjelentek a 48 LE teljesítményű és nagyobb üzemeltetési sebességtartománnyal (5-10 km/h) rendelkező MTZ-5LC és MTZ-5MC típusok. Ezekkel párhuzamosan születtek a segédmellső hajtású MTZ-7M, MTZ-7MC és MTZ-7LC típusok, amelyeket azonban csak rövid ideig gyártottak (1959-1961).
Köszönjük a videót Babinszky Viktornak!
A különféle változatok tapasztalatait feldolgozva elkészült a gyár legnagyobb sikereket elérő MTZ-50/52 típuscsaládja (MTZ-550/552). A traktorokba 55 LE teljesítményű motor és kilencfokozatú sebességváltó került (1,65-25 km/h). A gyári adatok szerint 1961 és 1985 között összesen 1 256 800 darab MTZ-50/52 traktort szereltek össze a Minszki Traktorgyár különböző üzemeiben.
A nagy sikerek ellenére a változó felhasználói igények alapján tovább kellett lépni. A fejlesztések és vizsgálatok eredményeként 1974-ben megkezdődött az MTZ-80/82 traktorcsalád (MTZ-82P, MTZ-82H, MTZ-82K) gyártása. A traktorokba 80 LE teljesítményű motor és 18/4 fokozatú sebességváltó került beépítésre. Az MTZ-80 típus sikeresen szerepelt az amerikai tesztállomás vizsgálatán (University of Lincoln, Nebraska).
A kilencvenes évektől lényeges változások történtek a traktorgyárban, amikor – a megváltozott igények alapján – megkezdődött a mini (MTZ-05, MTZ-06, MTZ-082) és nagyteljesítményű (280 LE, 2003; 360 LE, 2005; 450 LE, 2006) traktorok kifejlesztése.
A traktorok forgalmazásában is változások történtek, mivel megcélozták a fejlett európai piacokat, amelyek követelményeit a saját motorok nem mindegyike elégítette ki. Ezért egyes típusokba import motorok kerültek beépítésre (Honda, Yanmar, Lamborghini, Cummins, Caterpillar). Először 1997-ben értek el sikereket, amikor az MTZ-800, MTZ-900 és MTZ-1000 típusok megkapták az Egyesült Királyság engedélyét (UK quality certificates № 001, 002, 003).
Az új piacok meghódítása céljából a fejlődő országok számára speciális szériákat alakítottak ki (Belarus 311, 511, 512, 911, 912). Az MTZ traktor Vietnámban még bankjegyen is megjelent.
A nagyteljesítményű traktorok fejlesztése tovább folytatódott, amikor 2010-ben elkészült a 355 LE teljesítményű Belarus-3522, illetve 2016-ban a 466 LE teljesítményű Belarus-4522 modell.
Mivel ekkora motorokkal a gyár nem rendelkezett, ezért az ezekhez szükséges példányokat a Caterpillar cégtől szerezték be. A folyamatos ellátás érdekében a német Zeppelin képviselettel kötöttek megállapodást és megkezdődött a „Yellow Line” sorozat előkészítése, amelynek eredményeként a Belagro-2019 kiállításon bemutatták az 500 LE teljesítményű Belarus-5022 modellt. Ennek érdekessége, hogy az EU piacára EURO-V, míg orosz és fehérorosz területekre Stage-III emissziós besorolású változat készül.
A kiállítás másik újdonsága, a Belarus-3525 traktor gumihevederes járószerkezetű változata (Poluzzi Track System, Olaszország) volt. Az új megoldás nagy előnye, hogy a gumihevederes járószerkezet egy hagyományos kerekes változat keréktengelyeire átalakítás nélkül felszerelhető anélkül, hogy befolyásolná a traktor kezelését, illetve terheléseloszlását.
A Minsk Tractor Works (MTW) az Agritechnica-2019 kiállításon nagy feltűnést keltő bemutatót tartott traktorparkjának modernizálásáról. A 75-155 LE teljesítménykategória új modelljei azzal a céllal készültek, hogy kielégítsék az európai piac követelményeit (környezetvédelem, komfort, dizájn). A sorozat alaptípusa a BELARUS-742.7 modell, amelyet 75 LE teljesítményű Caterpillar C2.2 motorral szereltek, amelyek teljesítik a Stage-V emissziós előírásokat.
A gyártó a jövőben piacra kerülő, 50-75 LE teljesítménytartományt felölelő új traktorcsaládot, a legendás MTZ-50 és MTZ-80 modellek újjászületésének tekinti. A kiállításon ezen kívül látható volt a BELARUS-923.7 (95 LE, Caterpillar C3.6 motor), a BELARUS-952.6 (95 LE, Minsk Motor Plant motor), a BELARUS-1220.7 (122 LE Caterpillar C3.6 motor) és a német piacon népszerű BELARUS-1523 (155 LE, Minsk Motor Plant motor) modell.
A fejlődés azonban nem állt le, amelyet bizonyít a legújabb híradás, amely szerint az European Stage-V emissziós követelményeket kielégítő Caterpillar motorral szerelt BELARUS-952.7, 923.7, 1025.7, 1220.7, 1221.7 típusok megkapták az európai forgalmazáshoz szükséges európai uniós bizonyítványt. A tervek szerint a traktorok sorozatgyártása 2021 negyedik negyedében kezdődik.
A minszki traktorgyár fejlesztői azonban nemcsak a jelenre, hanem a jövőre is gondolnak, amelyet az alábbi ábrán látható, „futurista” elképzelés szemléltet.
Forrás:
http://belarus-tractor.com/en/;
https://www.abw.by/novosti/commercial/204683;
https://www.profi.co.uk/news/new-look-belarus-tractors-way;
http://belarus-tractor.com/en/company/news/two-thousand-nineteen/the-age-of-pioneers-is-still-there/;