Agrárközélet

A csökkenő hajógyártás is növeli az agrártermékek árát

Agrofórum Online

Az új hajókra vonatkozó megrendelések csökkenése további támogatást nyújt a száraz ömlesztett áruszállítás, így számos agrárpiaci termék piacának, mivel ezzel párhuzamosan az áruk iránti kereslet növekszik – mondta az amerikai Cargill agráripari óriáscég egyik vezetője, Jan Dieleman.

A Balti Tőzsde fő tengeri szállítási indexe, amely felméri az olyan áruk szállítási költségeit, mint a gabona, a vasérc, a cement, a szén és a műtrágya, csaknem 11 éves csúcsra emelkedett, amit a nagyobb méretű hajók árának emelkedése segített.

A hajózási tisztviselők szerint az új hajók megrendelésének csökkenése részben a piac bizonytalansága miatt következik be. Sok szereplő nem tudja, hogy milyen technológiába fektessenek be, mivel az iparra nehezedő nyomás az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentésére kötelezi a szereplőket a következő évtizedekben.

Az árak növekedést elsősorban az áruk iránti kereslet növekedése hajtotta, amely elsősorban Kínában megfigyelhető. A világ második legnagyobb gazdaságába számít a száraz ömlesztett áruk egyik legnagyobb importőrének.

„Látjuk, hogy a kereslet továbbra is erős, különösen a fő árupiaci termékek vonatkozásában” – mondta Jan Dieleman, a Cargill óceáni szállító részlegének elnöke a Reuters hírügynökségnek.

Az előrejelzések szerint a száraz ömlesztett árukat szállító flotta kapacitásai 2021-ben 2,0 százalékkal, 2022-ben pedig csak 0,8 százalékkal növekednek, szemben a tavalyi 3,2 százalékkal és 2019-es 4,1 százalékkal – mutatta ki a Refinitiv elemzése.

„Nincs olyan megrendelési növekedés, amelyet mindig is láttunk a múltban akkor, amikor az árak kissé emelkedtek” – mondta Jan Dieleman, hozzátéve, hogy ez azt jelenti, hogy a közelmúltbeli szállítási árak emelkedése tartósnak látszik.

A Cargill a világ egyik legnagyobb hajóbérlője, bérelt flottájában 600–700 hajó található, amelynek 90 százaléka száraz ömlesztett áruk szállítására szolgál.

Átlagosan három év telik el az új hajó megrendelésétől az átadásig, azaz addig amikor szállításra használható. A hajók általában több mint 20 évig üzemelnek, addigra a hajók, amelyek nagyobb kibocsátási szabványok szerint készültek már nem biztos, hogy nyerségesen üzemeltethetők.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Földvásárlás előtt áll? Ezt a hibát ne kövesse el!

2025. október 8. 10:10

Magyarországon földet csak földműves vásárolhat – ehhez pedig szinte kötelező az aranykalászos gazda végzettség.

KÁN Egyetemi Napok: új irányok a növénytáplálásban

2025. szeptember 30. 11:00

A kaposvári KÁN Egyetemi Napok részeként idén is megrendezték a IV. Alkalmazott Növénytudományi Konferenciát, fókuszban a tápanyagutánpótlással.

Nemzetközi figyelem övezi a MATE új MSc szakját

2025. szeptember 15. 15:10

Elindult a MATE Haltenyésztő mérnöki MSc-je, amely a fenntartható akvakultúrában képez új generációt.

Von der Leyen terve: mi marad a gazdáknak?

2025. szeptember 11. 16:10

A Bizottság 300 milliárdos KAP-keretet ígér, védzáradékokkal. A termelők szerint a kockázat így is jelentős.

A Cargill vezeti a brazil gabonaszállítási piacot

2020. január 14. 14:17

A dél-amerikai ország legnagyobb szójabab- és kukorica-exporttőre a Cargill nevű cég lett 2019-ben. A két termék szállítási mennyisége elérte a 17 millió tonnát a Cargonave tengerészeti ügynökség adati szerint.

A hús iránti igény globális növekedéséből a kereskedőcégek is profitálnak

2020. január 15. 07:42

A Cargill, más globális gabonakereskedőkhöz hasonlóan, a rosszul teljesítő eszközök leépítését tervezik és olyan üzletágakba akarnak fektetni, amelyek nagyobb haszonkulccsal kecsegtetnek. Ide tartozhat a húsipar területe.

Dinamikusan növekedett a Cargill Brazíliában

2020. május 4. 16:47

A COVID-19 világjárvány okozta hatás, amely látványosan csökkentette az élelmiszerigényt és akadályozta a gazdasági növekedést világszerte, még fontosabbá tette a Cargill brazil jelenlétét.

A Covid-19 ellenére is harmadával nőtt a gabonakereskedő cég nyeresége

2021. február 5. 05:47

Az Archer Daniels Midland Co profitja 36 százalékkal ugrott meg a negyedik negyedéves számok alapján, ezt a növekvő szójafeldolgozási árrésnek és a szilárd exportnak köszönheti a cég. Az exportpiacok közül különösen a kínai emelkedik ki.