A skót whiskygyártó, a Glenfiddich egy fenntarthatósági kezdeményezés részeként megkezdte szállító teherautóinak átalakítását, hogy alacsony kibocsátású biogázzal is működjenek, melyhez a saját whisky-desztillációs folyamatból származó hulladékokot használnak fel.
A Glenfiddich közölte, hogy üzemanyagtöltő állomásokat telepítettek Skócia északkeleti részén található Dufftown szeszfőzdéjébe, amelyek az anyavállalat, a William Grant & Sons által kifejlesztett technológiát alkalmazzák. A termelés hulladékát és annak maradványait rendkívül alacsony szén-dioxid-tartalmú (ULCF) gázzá alakítják, amely minimális szén-dioxidot termel.
Stuart Watts, a családi tulajdonban lévő William Grant & Sons szeszfőzde igazgatója elmondta, hogy a Glenfiddich hagyományosan eladta a malátázási folyamat során megmaradt elhasznált anyagot, hogy azt magas fehérjetartalmú szarvasmarha-takarmányként használják fel.
De az anaerob eljárással – ahol a baktériumok lebontják a biogázt termelő szerves anyagokat – a lepárló a whiskygyártási folyamat folyékony hulladékát is felhasználhatja üzemanyag előállítására, és végül az összes salakanyag újrafeldolgozásra kerülhet.
A lepárló szerint a biogáz több mint 95%-kal csökkenti a CO2-kibocsátást a gázolajhoz és más fosszilis tüzelőanyagokhoz képest, és más káros részecskék és üvegházhatású gázok kibocsátását akár 99%-kal is csökkenti. Minden teherautó évente 250 tonna CO2-t képes megtakarítani – közölte a Glenfiddich. A cég által használt teherautók az Iveco járműgyártó átalakított járművei, amelyek általában cseppfolyósított földgázzal üzemelnek.
Watts szerint a Glenfiddich körülbelül 20 teherautóból álló flottával rendelkezik, és a technológia alkalmazható a William Grant & Sons whisky márkák szállítási flottáján, és más társaságok teherautóinak üzemanyagát is biztosíthatják. A skót whiskyipar azt reméli, hogy 2040-re elérheti, hogy a szén-dioxid-kibocsátása megszűnik és körforgásos módon tudnak üzemelni ebből a szempontból.