Gépészet

A hidrogénhajtás újra előtérbe kerül!

Agrofórum Online

A mezőgazdasági erőgépek káros emissziójának csökkentésére számos megoldás került kidolgozásra. Az utóbbi időben mind több információ jelent meg, amelyek a hidrogénhajtású motorok kifejlesztését célzó megoldásról tájékoztatnak. A következőkben ezekről adunk egy rövid körképet.

New Holland „Dual Fuel” hibrid hajtástechnológiájú traktor

A fenntarthatóságra és a CO2-kibocsátás csökkentésére való törekvés vezette a Jos Scholman holland vállalkozót és a New Holland céget, amikor tavaly év végén bemutatta hidrogénhajtású traktorát.

Mint köztudott a New Holland 2006-ban kezdett foglalkozni a hidrogénhajtás kifejlesztésén, de a Methane Power  technológia megjelenésével a programot felfüggesztették. A 2006-os New Holland projekt traktora tiszta hidrogénnel működött, amelyet a traktor elektrolízissel állított elő.

New Holland hidrogénhajtású traktor

A tavaly bemutatott „Dual Fuel” hibrid hajtástechnológiájú traktor viszont holland fejlesztés, amelyet Scholman a Blue Fuel Solution együttműködésével végzett, és amelynél egy szabványos New Holland T5.140 AutoCommand traktornál hidrogént adtak a dízelmotorhoz kiegészítő energiahordozóként. 

New Holland T5.140 hibrid traktor

A vezetőfülke tetején egy speciális szerkezet helyezkedik el, amelyben öt acéltartály található. A tartályok 350 bar nyomás alatt, összesen 470 kg hidrogéngázt tartalmaznak, ami 11,5 kg hidrogénnek felel meg (a hidrogéngáz azonnal szétoszlik a levegőben, ha szivárog, nem szennyezi a talajt vagy a felszíni vizeket). A tartályok által tárolt hidrogén – az ismertető szerint – nyolcórás üzemeltetésre elegendő. Működés közben a hidrogén a beszívott levegővel együtt a megfelelő arányban kerül a motorba A helyes arány a hőmérséklet, a terhelés és a sebesség függvényében automatikusan kerül meghatározásra. Ha a traktor nagyobb terhelést kap, a hidrogén aránya csökken a dízelhez képest. A vezetőfülkében a különböző hajtóanyagkészlet külön mérőn jelenik meg. Amikor a hidrogéntartály üres, a traktor tiszta dízelüzemanyaggal folytatja a munkát. A hibrid technológia eredményeként a dízelmotorokhoz képest átlagosan 40-45%-kal kevesebb CO2-kibocsátás keletkezik.

Jos Scholman a hidrogént napelemekből nyert villamos energiából állítja elő és a tárolásra hidrogéntöltő állomást épít Nieuwegeinben. A Jos Scholman szolgáltató társaság 40 éve működik Hollandiában, és 200 állandó alkalmazottat foglalkoztat. A projektek kidolgozása és végrehajtása során saját szakértelmét, valamint a szükséges erőforrásokat és anyagokat használja fel.

A hidrogénhajtás a fosszilis tüzelőanyagokkal összevetve azonban még nem versenyképes. Egyelőre háromszor drágább, de ez gyorsan változhat a kereslet-kínálat függvényében. Egyes szakértők szerint a hidrogénhajtásnak ígéretesebb jövője van, mint az elektromos meghajtású járműveknek, különösen a nehezebb motorok, például traktorok és teherautók területén. 

A Cummins hidrogénhajtású motort tesztel

A Cummins hidrogénhajtású motorokkal kezdett vizsgálatokat, mivel azok zéró emissziója megoldást jelenthet a jövő energiatakarékos és környezetkímélő energiaforrásának megalkotásához.

Cummins hidrogénhajtású motor

A sikeres tesztelést követően a társaság további vizsgálatokat tervez közúti és terepi alkalmazásban, annak érdekében, hogy a kereskedelmi járművek dekarbonizációs törekvéseit felgyorsítsa.

Srikanth Padmanabhan elnök (Cummins Motorüzletág) szerint a cég nagy reményekkel tekint a hidrogénhajtású motoroktól várható emisszió csökkentési lehetőségekre. Az összes új platformot a legújabb technológiákkal látják el, annak érdekében, hogy növekedjen a teljesítmény sűrűség, a termikus hatékonyság, csökkenjen a súrlódás, függetlenül attól, hogy dízel-, földgáz- vagy hidrogén-hajtóanyagot használnak. Hatékony technológiai előrehaladást értek el és optimisták azok piaci bevezetését illetően.

Jonathon White elnökhelyettes (Cummins Motorüzletág) szerint a hidrogénmotor-program bővíti a cég technológiai lehetőségeit a fenntartható szállítási szektor létrehozásában, kiegészítve a jelenlegi hidrogén-hajtóanyagcellás, akkumulátoros és földgáz-hajtásláncokat.

A hidrogénmotorok “zöld” hidrogén-hajtóanyagot használnak, amelyet a Cummins elektrolízissel állít elő, és amely közel zéró CO2– és NOx-kibocsátást eredményez. A megújuló hidrogén gyártási projekt lehetőséget biztosít a hidrogénhajtású flották globális elterjedésére, akár hajtóanyagcellában akár motorokban használják.

A Cummins számos technológiába (hidrogénmotor, hajtóanyagcella, elektrolízis, tárolótartály) invesztál, amely a hidrogén alapú szállítás megvalósítását segíti.

A hidrogén nagy energiasűrűségének köszönhetően a fedélzeti tárolás könnyen megvalósítható anélkül, hogy kedvezőtlenül befolyásolná a jármű terhelhetőségét, vagy működési lehetőségeit. A hidrogén tárolási specialista NPROXX céggel létrehozott Cummins vegyes vállalat képes a járművön integrálni a hajtóanyagcellát, illetve hidrogénmotort a nagynyomású gáztartállyal és vezetékkel. A Cummins cég egyedülálló képességekkel rendelkezik a hidrogén-előállítás, -tárolás és -motorhajtás területén.

Deutz hidrogénmotor

A Deutz bemutatta a TCG 7.8 H2 hidrogénmotorját, amely az első lépés a karbon semleges hajtás megvalósítása felé.

Deutz TCG 7.8 H2 hidrogénmotor

Az új motor a cég tájékoztatása szerint kielégíti az EU zéró CO2 emissziós követelményeit és kiegészíti a Deutz alacsony és zéró emissziós hajtási rendszer portfólióját.

Dr. Frank Hiller (Deutz CEO) szerint a Deutz úttörő szerepet játszik a nem közúti járművek karbon semleges rendszerének alkalmazásában. A meglévő tiszta és nagy hatékonyságú motorok gyártása után felkészültek a hidrogénmotor piacra bocsátására. Ez mérföldkőnek számít a párizsi klímacélok teljesítésének területén.

A hidrogénhajtású motor fékpadi vizsgálatai befejeződtek és a tervek szerin 2024-ben megkezdik a sorozatgyártását.

Dr. Markus Müller (Deutz technológiai vezető) szerint a hathengeres TCG 7.8 H2 motor meglévő gyártmány alapján készült. A 200 kW teljesítményű motor karbon semleges és csendes üzemű. Elvileg az új motor az összes meglévő Deutz gyártmányhoz alkalmazható, de a jelenlegi infrastruktúrára tekintettel először stabil eszközökhöz, generátorokhoz és vasúti szállításhoz tervezik használatát.

A hidrogénmotor mintaprojektje egy vidéki áramfejlesztő telepen valósul meg és széles körű bemutatását 2022 elejére tervezik.

A JCB bemutatta hidrogénhajtású motor technológiáját

A JCB bemutatta a CO2 mentes motorját, amely segítheti az angol kormány zéró emissziós céljainak a jelenlegi megoldásoknál gyorsabb megvalósítását. Lord Anthony Bamford (JCB elnök) szerint a CO2 mentes motorral olcsóbban és gyorsabban lehet teljesíteni az emissziós követelményeket. 

Lord Anthony Bamford a JCB hidrogénhajtású motorral

Az új motor – amely a négyhengeres JCB Dieselmax 448 alapjain készült, de komoly módosításokkal  – nemcsak szén-dioxid mentes, hanem egyéb jelentős előnyökkel rendelkezik az igen drága akkumulátoros vagy hidrogén-hajtóanyagcellás megoldásokhoz képest.

JCB hidrogénhajtású motor

A cég szerint a hidrogénmotor elsősorban nem közúti használatra alkalmas, de az exkavátorral (amely sokkal jobban terheli a motort, mint a személykocsik vagy teherautók) végzett kezdeti kísérletek alapján úgy ítélik meg, hogy a technológiát sikeresen lehet majd használni egyéb járműveknél is.

Tekintettel a hagyományos motorokkal kapcsolatos problémákra Lord Anthony Bamford tavaly júliusban úgy döntött, hogy létrehoznak egy hidrogénmotor kutatási teamet a Derbyshire-i R&D központban. A fejlesztés célja a zéró karbon emisszió, amelyet azonban nem csak akkumulátorral vagy hajtóanyagcellával lehet megvalósítani.

A cég fejlesztői úgy gondolják, hogy a közelmúltban bemutatott akkumulátoros kotrógépük és a 20 tonnás hidrogéncellás prototípus exkavátor kellőképpen felhívta a figyelmet az új törekvésekre. Tim Burnhope, a JCB innovációs vezetője szerint a hidrogénmotor nagy előnye, hogy gyorsan és elfogadható költséggel megkezdődhet a gyártása, miközben a meglévő belső égésű motor know-how és infrastruktúra is megmarad. A JCB prototípus motor teljesen új működési rendszerrel (csökkentett kompresszió, új hengerek, nagynyomású common-rail befecskendezés) rendelkezik, de jól illeszkedik a meglévő gépek üzemelési és vezetési tulajdonságaihoz. A kísérleti hidrogénmotor kevesebb NOx-kibocsátással dolgozik, mint a legújabb utókezelési rendszerű dízelmotorok, az emisszió mértéke olyan alacsony, hogy szinte nem is mérhető. Az új motor egyetlen megfigyelhető kipufogási jelensége az indításkori gőzpamacs.  

A JCB a hidrogénmotor-fejlesztés területén további elgondolásokkal rendelkezik, de most figyelmét a gyártásra összpontosítja. Tim Burnhope szerint a legfontosabb, hogy kiforrott technológia és gyártási kapacitás megvalósításával, az emberek figyelmét a hagyományos motoroktól a zéró CO2-kibocsátású motorok felé terelje. Tegye ezt olyan gyorsan, amilyen gyorsan csak lehet, mert a klímaváltozás miatt a gyorsaság a legfontosabb.

Forrás:

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/10/15/jos-scholman-en-new-holland-presenteren-waterstoftrekker;

https://www.aggbusiness.com/ab7/news/first-deutz-hydrogen-engine-ready-market;

https://www.ivtinternational.com/news/engines/testing-of-hydrogen-fuelled-internal-combustion-engine-underway-by-cummins.html;

https://www.autocar.co.uk/car-news/industry-news-tech%2C-development-and-manufacturing/jcb-unveils-hydrogen-fuelled-combustion

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Nagy tömeghez extratartós gumiabroncsot

2024. december 16. 16:10

Legelőször az Alliance VF750/50R26, VF650/65R38 és VF620/70R46 méretek lesznek azonnali hatállyal elérhetők.

Terepre tervezve: újdonság érkezett a John Deere-től

2024. december 12. 16:10

Számos feladat végrehajtása hatékonyabbá válik az új Gator XUV 875M géppel, amely mostantól nagyobb rakodókapacitást, több kényelmet kínál.

Jön az AGROmashEXPO 2025!

2024. december 12. 12:40

2025-ben ismét megnyitja kapuit hazánk legjelentősebb mezőgazdasági eseménye, a 43. AGROmashEXPO kiállítás és vásár.

Megújult szervizháttér az AGRI CS Magyarországnál

2024. december 11. 10:40

A Case IH kizárólagos magyar márkakereskedőjeként az AGRI CS Magyarország Kft. számos jelentős átalakulással fut neki 2025-nek.

Helyreállt a rend a traktorpiacon

2020. március 6. 15:02

Az első két hónap összesen 12 százalékos éves növekedést mutat, a két éves összehasonlításban azonban már 45 százalék a plusz.

Bemutatták az “Év Traktora 2022” döntőseit

2021. június 26. 09:48

A versenyben az idén összesen tizenegy márka vesz részt 14 traktorral. Sok új modellt jelentettek be, amelyek közül néhány még nem publikus.

A New Holland bejelentette, hogy a Giro d’Italia 2022 hivatalos támogatója lett

2022. február 24. 15:54

A New Holland Agriculture 2022. február 3-án jelentette be, hogy a Giro d’Italia 2022 kerékpárverseny hivatalos támogatója lett.

A Versatile traktorok viszontagságos története

2019. május 20. 03:33

Az új traktorok 2019 második felében kerülnek az USA és Kanada piacára. Ekkor kapunk pontos információt az új széria tagjainak teljesítményéről és főbb jellemzőiről.