Epres csokoládé citrom bevonattal, rózsaborssal megszórva, vegán vagy különleges forma. Németországban a mézeskalácsnak nagy hagyománya van, de új trendekkel is kísérleteznek.
A színes bevonatokkal és a marcipán töltelékekkel akarnak forgalmat növelni és nem csak a közelgő adventi időszakban a szektor szereplői. A két új különlegességet is tulajdonképpen egész évben meg lehet vásárolni. Németországban is azonban főként advent idején keletkezik a forgalom java.
Nürnbergben a Lebküchnerei Düll ügyvezető igazgatója, Alexander Düll és Matthias Stüber cukrász rendszeresen kísérleteznek ki újdonságokat: Elisen mézeskalács színes csokoládéval, puncsmázzal, mini formátumban, és kívánság szerint kezdőbetűkkel vagy esküvői dátummal díszítve, szeletként ostya nélkül is kaphatók.
„Az emberek mindig valami újat akarnak” – mondta Düll. A mézeskalács pékség egész évben friss mézeskalácsot süt, de jóval kisebb mennyiségben, mint advent idején. A negyedik negyedévben a mézeskalácsok 90 százaléka kel el – hívta fel a figyelmet a német proplanta híroldal, amely az agrárszektorral és az élelmiszeriparral is sokat foglalkozik.
A Szövetségi Statisztikai Hivatal adatai szerint a németországi mézeskalácsgyártók 2020-ban összesen mintegy 86 500 tonna népszerű péksüteményt készítettek, ami alig több, mint az előző évben. A termelés közel negyedét exportálják, szinte kizárólag más európai országokba. Annak érdekében, hogy a mézeskalács a karácsony előtti időszakra idejében a boltokba kerüljön, elsősorban a harmadik negyedévben gyártják le azokat. A statisztikusok szerint az éves termelés csaknem harmada július és szeptember közé esik.
A Lebküchnerei Witte Specialitiesben a mézeskalács fő értékesítési ideje októbertől decemberig tart. A meleg évszakra Michael Witte ügyvezető különleges „nyári mézeskaláccsal” rukkolt elő, színes bevonattal, citrom, narancs és eper ízekben.
Ezek különösen népszerűek nürnbergi ajándékként és a turisták körében, mondja Witte. A vegán és gluténmentes mézeskalács, az alacsony cukortartalmú termékek és a mézeskalács édességek ma már a standard kínálat részét képezik.
Naponta legfeljebb hárommillió mézeskalács kerül ki a Lebkuchen-Schmidt nürnbergi főhadiszállásának sütőjéből. A 300 állandó munkás mellett 500 idénymunkás is dolgozik, akik gépeket kezelnek, szétválogatják a törött mézeskalácsot, vagy csomagolják a kész pékárut.
„A Lebkuchen abszolút szezonális cikk Németországban és Közép-Európában” – mondta Jürgen Brandstetter ügyvezető igazgató. A Brandstetter idén is növekedésre számít, az év végén pedig 100 millió euró körüli bevételt remélnek.
A cég rendszeresen jelenít meg új termékeket, például mézeskalácsot sült almadarabokkal vagy pörkölt mandulával. A tesztpékségben egész évben új recepteket próbálnak ki a szakemberek. De szerintük nem szabad túl egzotikusnak lennie. „A mézeskalács valami hagyományos. Valami olyan őrült dolog, mint az egyszarvú mézeskalács, nem illik hozzá sok újítás” – mondja Brandstetter.
„Bár a tészta hozzávalóit előírják, de mindig azt nézzük, hogy milyen újítások lehetségesek” – mondja Heiner Nobis, az aacheni Printen pékség munkatársa. Marcipánnal töltött gyógynövényes változatok is kaphatók. A Nobis cég már régóta készít étcsokoládéval bevont rózsaborsos terméket is, amely iránt a kereslet stabil.