Agrárgazdaság

27 millió tonna exportra tervezett gabona ragadt Ukrajnában

Agrofórum Online

Az ENSZ-tisztviselők szerint a világ az élelmiszerárak további megugrásával néz szembe, miközben egyes országok élelmiszerhiánnyal, sőt éhezéssel is szembesülnek majd. Ez a már három hónapja tartó ukrajnai háború következménye.

2021-ben Ukrajnában 107 millió tonna gabonát és olajos magvakat takarítottak be. A háború kezdetéig az ország a várt 70 millió tonnából 43 millió tonnát tudott exportálni. Ez azt jelenti, hogy 27 millió tonna exportra tervezett gabona rekedt Ukrajnában. Úgy gondolják, hogy akár 4 millió tonna gabona és olajos magvak is vannak a terminálokon és a kikötőkben rekedt hajókon.

Az Ukrajnából exportált gabona szállítása 95%-a tengeri úton történt. Most azonban az Azovi-tenger két kikötője, nevezetesen Mariupol és Berdjanszk, valamint a Fekete-tenger melletti Herson kikötője orosz ellenőrzés alatt áll. A szintén Fekete-tengeren fekvő Mikolaiv kikötője súlyosan megsérült. Az úgynevezett Nagy-Odessza három kikötőjét elzárják, és vízi utakat bányásznak.

Négy ukrán kikötő maradt a Dunán: Ust-Duna, Kiliia, Izmail és Reni. Ezek azonban elavultak és korlátozott áteresztőképességűek, és havi 300 000 tonna gabonánál többet nem tudnak kezelni. Ezenkívül nincs elég uszály ahhoz, hogy a szükséges mennyiségű gabonát a legközelebbi romániai kikötőbe, Konstancába szállítsák a Fekete-tengeren.

Az ukrán tengeri kikötők blokkolása után a gabonaexportőrök a vasút felé fordultak. A rakományt 13 vasúti határátkelőn keresztül lehet átrakni vagy szállítani európai országokba: négyen Lengyelországgal, kettőn Szlovákiával, kettőn Magyarországgal, hárman Romániával és kettőn Moldovával.
E 13 vasúti határátkelőhely tervezett áteresztőképessége 731 vagon vagy hozzávetőleg 50 ezer tonna gabona. Ennek ellenére naponta csak 20 000 tonna gabona lépi át a határt.

A fő probléma az, hogy az ukrán és az európai vasutak teljesen eltérő nyomtávokat használnak. Például az ukrán vasúti nyomtáv 1520 mm, míg az európai vasutak a szabványos 1435 mm-es nyomtávot használják. Ezért az ukrán és az európai nyomtáv és gördülőállomány mind méretekben, mind paraméterekben teljesen eltérő. És nem lehet egyszerűen rakományt és árut cserélni, valamint gördülőállományt átvinni a határon.

A második módszer az ukrán kerékkészleteinek cseréje. Öt kerékkészlet cserepont van, de az ukrán és európai kocsik méretkülönbsége miatt nemigen használják őket. Minden alkalommal össze kell hangolni azt az útvonalat, amelyen a megváltozott kerékkészlettel rendelkező ukrán kocsik haladhatnak. Csak néhány ilyen útvonal van. Ezért a kerékkészletek cseréjének ez a módszere korlátozottan használható.

Három másik probléma is van. Először is, az exportőrök egyenlőtlenül használják a meglévő határátkelőhelyeket. A 13 vasúti határátkelőből mindössze öt működik teljes kapacitással. A fennmaradó nyolc határátkelőhely kapacitásának csak 30-50%-át használják ki. Az exportőröknek ezért új logisztikai láncokat kell kiépíteniük Ukrajna területén kívül. A másik probléma az, hogy az európai infrastruktúra és fuvarozók nem voltak felkészülve a gabonaszállítás volumenének meredek növekedésére. A harmadik probléma a vámkezeléssel, határellenőrzéssel, növény- és állat-egészségügyi ellenőrzéssel kapcsolatos bürokratikus késések a határon – írta a Successful Farming szaklap.

Mindezen problémák miatt a gabona határátlépési ideje jelenleg két-három hétre emelkedhet, miközben a megfelelő tanúsítványok csak 15 napig érvényesek.

Összességben addig amíg az ukrán tengeri kikötők zárlatát fel nem oldják, a világ élelmiszerválsága súlyosbodhat.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Fényévekre húzott el tőlünk a lengyel mezőgazdaság, sosem érjük utol őket

2025. november 11. 09:10

Más „pályán” játszik a lengyel agrárium a magyarhoz képest, háromszor akkora földterületet művelnek, és van, amiben éllovasok az Európai Unióban.

Óriási katasztrófa lesz, ha összekötik a Dunát és a Tiszát a félsivatagos Homokhátságon

2025. november 7. 13:10

Két évtizede nyilvánították félsivatagos övezetté a Homokhátságot, amelyet a politikusok folyton a Duna–Tisza-csatornával akarnak megmenteni.

Kína valami hatalmas építésébe fogott, a NASA műholdképe leplezte le

2025. november 2. 09:10

Az ázsiai szuperhatalom megint nagyot álmodott, és megpróbál csodát tenni egy mezőgazdasági szempontból értéktelen területen.

40 milliós támogatást kapnának a fiatal gazdák, de máris óriási a felzúdulás

2025. október 31. 13:10

A fiatal gazdákat akarja helyzetbe hozni az Európai Unió az új Közös Agrárpolitika (KAP) révén, de ezt a „régi motorosok” nem nézik jó szemmel.

Újabb három hajó szállíthat a Fekete-tengeren

2023. május 19. 08:03

Csütörtökön három új hajó kapott engedélyt arra, hogy részt vegyen a megállapodásban, amely lehetővé teszi Ukrajna gabonájának biztonságos fekete-tengeri exportját.

Franciaország szerint a növényvédőszer-tilalom nem érinti a gabonaexportot

2023. április 12. 10:24

Az ANSES engedélyezte a kártevők fertőtlenítéssel történő elpusztítására használt foszfintabletták használatát, de kijelentette, hogy nem kerülhetnek „közvetlen kapcsolatba a gabonafélékkel”.

Már 14 százalékos mínuszban az ukrán gabonaexport

2020. október 13. 06:32

A kereskedők csak 818 000 tonna kukoricát adtak el, szemben az előző év azonos napjáig elért 2,45 millió tonnájával.

Ukrajna gabonaszállítási B-terven dolgozik

2023. június 3. 16:04

Ukrajna kész lenne folytatni a gabonaexportot a Fekete-tengeren keresztül a "B-terv" részeként orosz támogatás nélkül, ha Moszkva megszünteti a jelenlegi gabonaexport-megállapodást.