16℃ 12℃
szeptember 26. Jusztina, Kozma, Damján
Agrárgazdaság

27 millió tonna exportra tervezett gabona ragadt Ukrajnában

Agrofórum Online

Az ENSZ-tisztviselők szerint a világ az élelmiszerárak további megugrásával néz szembe, miközben egyes országok élelmiszerhiánnyal, sőt éhezéssel is szembesülnek majd. Ez a már három hónapja tartó ukrajnai háború következménye.

2021-ben Ukrajnában 107 millió tonna gabonát és olajos magvakat takarítottak be. A háború kezdetéig az ország a várt 70 millió tonnából 43 millió tonnát tudott exportálni. Ez azt jelenti, hogy 27 millió tonna exportra tervezett gabona rekedt Ukrajnában. Úgy gondolják, hogy akár 4 millió tonna gabona és olajos magvak is vannak a terminálokon és a kikötőkben rekedt hajókon.

Az Ukrajnából exportált gabona szállítása 95%-a tengeri úton történt. Most azonban az Azovi-tenger két kikötője, nevezetesen Mariupol és Berdjanszk, valamint a Fekete-tenger melletti Herson kikötője orosz ellenőrzés alatt áll. A szintén Fekete-tengeren fekvő Mikolaiv kikötője súlyosan megsérült. Az úgynevezett Nagy-Odessza három kikötőjét elzárják, és vízi utakat bányásznak.

Négy ukrán kikötő maradt a Dunán: Ust-Duna, Kiliia, Izmail és Reni. Ezek azonban elavultak és korlátozott áteresztőképességűek, és havi 300 000 tonna gabonánál többet nem tudnak kezelni. Ezenkívül nincs elég uszály ahhoz, hogy a szükséges mennyiségű gabonát a legközelebbi romániai kikötőbe, Konstancába szállítsák a Fekete-tengeren.

Az ukrán tengeri kikötők blokkolása után a gabonaexportőrök a vasút felé fordultak. A rakományt 13 vasúti határátkelőn keresztül lehet átrakni vagy szállítani európai országokba: négyen Lengyelországgal, kettőn Szlovákiával, kettőn Magyarországgal, hárman Romániával és kettőn Moldovával.
E 13 vasúti határátkelőhely tervezett áteresztőképessége 731 vagon vagy hozzávetőleg 50 ezer tonna gabona. Ennek ellenére naponta csak 20 000 tonna gabona lépi át a határt.

A fő probléma az, hogy az ukrán és az európai vasutak teljesen eltérő nyomtávokat használnak. Például az ukrán vasúti nyomtáv 1520 mm, míg az európai vasutak a szabványos 1435 mm-es nyomtávot használják. Ezért az ukrán és az európai nyomtáv és gördülőállomány mind méretekben, mind paraméterekben teljesen eltérő. És nem lehet egyszerűen rakományt és árut cserélni, valamint gördülőállományt átvinni a határon.

A második módszer az ukrán kerékkészleteinek cseréje. Öt kerékkészlet cserepont van, de az ukrán és európai kocsik méretkülönbsége miatt nemigen használják őket. Minden alkalommal össze kell hangolni azt az útvonalat, amelyen a megváltozott kerékkészlettel rendelkező ukrán kocsik haladhatnak. Csak néhány ilyen útvonal van. Ezért a kerékkészletek cseréjének ez a módszere korlátozottan használható.

Három másik probléma is van. Először is, az exportőrök egyenlőtlenül használják a meglévő határátkelőhelyeket. A 13 vasúti határátkelőből mindössze öt működik teljes kapacitással. A fennmaradó nyolc határátkelőhely kapacitásának csak 30-50%-át használják ki. Az exportőröknek ezért új logisztikai láncokat kell kiépíteniük Ukrajna területén kívül. A másik probléma az, hogy az európai infrastruktúra és fuvarozók nem voltak felkészülve a gabonaszállítás volumenének meredek növekedésére. A harmadik probléma a vámkezeléssel, határellenőrzéssel, növény- és állat-egészségügyi ellenőrzéssel kapcsolatos bürokratikus késések a határon – írta a Successful Farming szaklap.

Mindezen problémák miatt a gabona határátlépési ideje jelenleg két-három hétre emelkedhet, miközben a megfelelő tanúsítványok csak 15 napig érvényesek.

Összességben addig amíg az ukrán tengeri kikötők zárlatát fel nem oldják, a világ élelmiszerválsága súlyosbodhat.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Uniós tárgyalások: sorsdöntő évek jönnek

2025. augusztus 29. 12:10

A csökkenő uniós támogatások új pénzügyi kihívást jelentenek a magyar agrárium számára – a likviditás és versenyképesség is veszélybe kerülhet.

A covid közepén sem voltak ilyen magasan az élelmiszerárak

2025. február 21. 07:10

Kellemetlenül érintett mindenkit a hír, hogy 2025. januárban a fogyasztói árak átlagosan 5,5%-kal haladták meg az egy évvel korábbiakat.

Lépésről lépésre: így történhet a gazdaság átadása

2025. február 16. 08:10

Az agrárium egyik legégetőbb problémája a gazdálkodói réteg elöregedése. A generációváltás sikeres megvalósítását törvény is célozza.

Igazodjon el könnyen a földforgalmi szabályok között

2025. február 11. 13:10

A NAK honlapján elérhető a Földforgalmi törvény kiadvány, mely minden eddigi hatályos módosítást tartalmaz.

A kelet-európai országok több uniós ellenőrzést szeretnének Ukrajna gabonafolyosóin

2023. szeptember 27. 18:10

Együtt felszólítjuk az Európai Bizottságot, hogy alkalmazzon aktív megközelítést a szolidaritási folyosók hatékonyságának ellenőrzésére.

Az orosz lakosság már békét akar – szerencséjükre a mezőgazdaság eddig háborúállónak bizonyult

2023. december 4. 12:40

Oroszországban fordult a kocka, most úgy tűnik, hogy a lakosság zöme immár nem támogatja az Ukrajna ellen folyó háborút. Közben a mezőgazdasági termelés viszont zavartalannak látszik.

Ukrajna gabonaexportja csaknem hatvanmillió tonnára emelkedhet

2021. augusztus 21. 13:14

Ukrajna 2021-es gabonatermése elérheti a 76,97 millió tonnát, beleértve 28,79 millió tonna búzát, 37,76 millió tonna kukoricát és 8,34 millió tonna árpát.

Húsz százalékos mínuszban az ukrán gabonaexport

2021. július 14. 04:47

Ukrajna gabonaexportja eddig 575 000 tonna volt az új 2021/22-es július-júniusi gazdálkodási szezonban