Agrárgazdaság

27 millió tonna exportra tervezett gabona ragadt Ukrajnában

Agrofórum Online

Az ENSZ-tisztviselők szerint a világ az élelmiszerárak további megugrásával néz szembe, miközben egyes országok élelmiszerhiánnyal, sőt éhezéssel is szembesülnek majd. Ez a már három hónapja tartó ukrajnai háború következménye.

2021-ben Ukrajnában 107 millió tonna gabonát és olajos magvakat takarítottak be. A háború kezdetéig az ország a várt 70 millió tonnából 43 millió tonnát tudott exportálni. Ez azt jelenti, hogy 27 millió tonna exportra tervezett gabona rekedt Ukrajnában. Úgy gondolják, hogy akár 4 millió tonna gabona és olajos magvak is vannak a terminálokon és a kikötőkben rekedt hajókon.

Az Ukrajnából exportált gabona szállítása 95%-a tengeri úton történt. Most azonban az Azovi-tenger két kikötője, nevezetesen Mariupol és Berdjanszk, valamint a Fekete-tenger melletti Herson kikötője orosz ellenőrzés alatt áll. A szintén Fekete-tengeren fekvő Mikolaiv kikötője súlyosan megsérült. Az úgynevezett Nagy-Odessza három kikötőjét elzárják, és vízi utakat bányásznak.

Négy ukrán kikötő maradt a Dunán: Ust-Duna, Kiliia, Izmail és Reni. Ezek azonban elavultak és korlátozott áteresztőképességűek, és havi 300 000 tonna gabonánál többet nem tudnak kezelni. Ezenkívül nincs elég uszály ahhoz, hogy a szükséges mennyiségű gabonát a legközelebbi romániai kikötőbe, Konstancába szállítsák a Fekete-tengeren.

Az ukrán tengeri kikötők blokkolása után a gabonaexportőrök a vasút felé fordultak. A rakományt 13 vasúti határátkelőn keresztül lehet átrakni vagy szállítani európai országokba: négyen Lengyelországgal, kettőn Szlovákiával, kettőn Magyarországgal, hárman Romániával és kettőn Moldovával.
E 13 vasúti határátkelőhely tervezett áteresztőképessége 731 vagon vagy hozzávetőleg 50 ezer tonna gabona. Ennek ellenére naponta csak 20 000 tonna gabona lépi át a határt.

A fő probléma az, hogy az ukrán és az európai vasutak teljesen eltérő nyomtávokat használnak. Például az ukrán vasúti nyomtáv 1520 mm, míg az európai vasutak a szabványos 1435 mm-es nyomtávot használják. Ezért az ukrán és az európai nyomtáv és gördülőállomány mind méretekben, mind paraméterekben teljesen eltérő. És nem lehet egyszerűen rakományt és árut cserélni, valamint gördülőállományt átvinni a határon.

A második módszer az ukrán kerékkészleteinek cseréje. Öt kerékkészlet cserepont van, de az ukrán és európai kocsik méretkülönbsége miatt nemigen használják őket. Minden alkalommal össze kell hangolni azt az útvonalat, amelyen a megváltozott kerékkészlettel rendelkező ukrán kocsik haladhatnak. Csak néhány ilyen útvonal van. Ezért a kerékkészletek cseréjének ez a módszere korlátozottan használható.

Három másik probléma is van. Először is, az exportőrök egyenlőtlenül használják a meglévő határátkelőhelyeket. A 13 vasúti határátkelőből mindössze öt működik teljes kapacitással. A fennmaradó nyolc határátkelőhely kapacitásának csak 30-50%-át használják ki. Az exportőröknek ezért új logisztikai láncokat kell kiépíteniük Ukrajna területén kívül. A másik probléma az, hogy az európai infrastruktúra és fuvarozók nem voltak felkészülve a gabonaszállítás volumenének meredek növekedésére. A harmadik probléma a vámkezeléssel, határellenőrzéssel, növény- és állat-egészségügyi ellenőrzéssel kapcsolatos bürokratikus késések a határon – írta a Successful Farming szaklap.

Mindezen problémák miatt a gabona határátlépési ideje jelenleg két-három hétre emelkedhet, miközben a megfelelő tanúsítványok csak 15 napig érvényesek.

Összességben addig amíg az ukrán tengeri kikötők zárlatát fel nem oldják, a világ élelmiszerválsága súlyosbodhat.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Kína máris visszavág a vámháborúban, ez az amerikai mezőgépgyártóknak fájni fog

2025. február 7. 08:10

Kína készen áll arra, hogy a WTO-tagországokkal együtt kezelje a kihívásokat, és sürgeti az amerikai felet, hogy hozza helyre hibáit.

Ennyit változtak a földárak Európában

2025. február 3. 08:10

Az Európai Unióban a termőföldárak széles skálán mozognak: kaphattunk egy hektárt 4491 euróért, máshol akár 283 039 eurót is fizethettünk 2023-ban.

Emelkedő faárakat hozhat 2025

2025. január 30. 12:10

A lucfenyő iránti keresletjavulás és az exportpiacok erősödése pozitív kilátásokat kínál, de az európai piac problémái beárnyékolják a fejlődést.

A kakaó vezette a globális árupiaci áremelkedést tavaly

2025. január 30. 07:10

Nagy a baj a legkelendőbb élvezeti cikkekkel: a kakaó ára csaknem háromszorosára nőtt, az arabica kávé ára pedig 40 éves rekordot döntött.

Oroszország a gabona ellen is harcol: drónok támadják az ukrán kikötői infrastruktúrát

2024. október 9. 08:40

Megrongáltak egy gabonatároló létesítményt és épületeket a román határátkelők közelében, valamint az ezeket árammal ellátó vezetékeket.

Erdogan szerint hamarosan újraindulhatnak a fekete-tengeri gabonaszállítások

2023. szeptember 5. 08:10

Erdogan szerint Ukrajnának enyhítenie kell az Oroszországgal szembeni tárgyalási pozícióját a megállapodás újjáélesztéséről szóló tárgyalásokon.

Ukrajna az erősödő orosz támadások ellenére is növeli a gabonaexportot

2024. augusztus 17. 14:10

Ukrajna a világ legnagyobb búza- és kukoricatermesztője, de Oroszország 2022-es inváziója előtt az ország csak havonta körülbelül 6 millió tonna gabonát exportált a Fekete-tengeren keresztül.

Tovább romlott a francia búza termésbesorolása

2022. június 13. 06:36

A piaci becslések a francia búza termését 33-34 millió tonnára prognosztizálják, szemben a tavalyi 35,5 millió körülivel.