Agrárgazdaság

27 millió tonna exportra tervezett gabona ragadt Ukrajnában

Agrofórum Online

Az ENSZ-tisztviselők szerint a világ az élelmiszerárak további megugrásával néz szembe, miközben egyes országok élelmiszerhiánnyal, sőt éhezéssel is szembesülnek majd. Ez a már három hónapja tartó ukrajnai háború következménye.

2021-ben Ukrajnában 107 millió tonna gabonát és olajos magvakat takarítottak be. A háború kezdetéig az ország a várt 70 millió tonnából 43 millió tonnát tudott exportálni. Ez azt jelenti, hogy 27 millió tonna exportra tervezett gabona rekedt Ukrajnában. Úgy gondolják, hogy akár 4 millió tonna gabona és olajos magvak is vannak a terminálokon és a kikötőkben rekedt hajókon.

Az Ukrajnából exportált gabona szállítása 95%-a tengeri úton történt. Most azonban az Azovi-tenger két kikötője, nevezetesen Mariupol és Berdjanszk, valamint a Fekete-tenger melletti Herson kikötője orosz ellenőrzés alatt áll. A szintén Fekete-tengeren fekvő Mikolaiv kikötője súlyosan megsérült. Az úgynevezett Nagy-Odessza három kikötőjét elzárják, és vízi utakat bányásznak.

Négy ukrán kikötő maradt a Dunán: Ust-Duna, Kiliia, Izmail és Reni. Ezek azonban elavultak és korlátozott áteresztőképességűek, és havi 300 000 tonna gabonánál többet nem tudnak kezelni. Ezenkívül nincs elég uszály ahhoz, hogy a szükséges mennyiségű gabonát a legközelebbi romániai kikötőbe, Konstancába szállítsák a Fekete-tengeren.

Az ukrán tengeri kikötők blokkolása után a gabonaexportőrök a vasút felé fordultak. A rakományt 13 vasúti határátkelőn keresztül lehet átrakni vagy szállítani európai országokba: négyen Lengyelországgal, kettőn Szlovákiával, kettőn Magyarországgal, hárman Romániával és kettőn Moldovával.
E 13 vasúti határátkelőhely tervezett áteresztőképessége 731 vagon vagy hozzávetőleg 50 ezer tonna gabona. Ennek ellenére naponta csak 20 000 tonna gabona lépi át a határt.

A fő probléma az, hogy az ukrán és az európai vasutak teljesen eltérő nyomtávokat használnak. Például az ukrán vasúti nyomtáv 1520 mm, míg az európai vasutak a szabványos 1435 mm-es nyomtávot használják. Ezért az ukrán és az európai nyomtáv és gördülőállomány mind méretekben, mind paraméterekben teljesen eltérő. És nem lehet egyszerűen rakományt és árut cserélni, valamint gördülőállományt átvinni a határon.

A második módszer az ukrán kerékkészleteinek cseréje. Öt kerékkészlet cserepont van, de az ukrán és európai kocsik méretkülönbsége miatt nemigen használják őket. Minden alkalommal össze kell hangolni azt az útvonalat, amelyen a megváltozott kerékkészlettel rendelkező ukrán kocsik haladhatnak. Csak néhány ilyen útvonal van. Ezért a kerékkészletek cseréjének ez a módszere korlátozottan használható.

Három másik probléma is van. Először is, az exportőrök egyenlőtlenül használják a meglévő határátkelőhelyeket. A 13 vasúti határátkelőből mindössze öt működik teljes kapacitással. A fennmaradó nyolc határátkelőhely kapacitásának csak 30-50%-át használják ki. Az exportőröknek ezért új logisztikai láncokat kell kiépíteniük Ukrajna területén kívül. A másik probléma az, hogy az európai infrastruktúra és fuvarozók nem voltak felkészülve a gabonaszállítás volumenének meredek növekedésére. A harmadik probléma a vámkezeléssel, határellenőrzéssel, növény- és állat-egészségügyi ellenőrzéssel kapcsolatos bürokratikus késések a határon – írta a Successful Farming szaklap.

Mindezen problémák miatt a gabona határátlépési ideje jelenleg két-három hétre emelkedhet, miközben a megfelelő tanúsítványok csak 15 napig érvényesek.

Összességben addig amíg az ukrán tengeri kikötők zárlatát fel nem oldják, a világ élelmiszerválsága súlyosbodhat.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

A covid közepén sem voltak ilyen magasan az élelmiszerárak

2025. február 21. 07:10

Kellemetlenül érintett mindenkit a hír, hogy 2025. januárban a fogyasztói árak átlagosan 5,5%-kal haladták meg az egy évvel korábbiakat.

Lépésről lépésre: így történhet a gazdaság átadása

2025. február 16. 08:10

Az agrárium egyik legégetőbb problémája a gazdálkodói réteg elöregedése. A generációváltás sikeres megvalósítását törvény is célozza.

Igazodjon el könnyen a földforgalmi szabályok között

2025. február 11. 13:10

A NAK honlapján elérhető a Földforgalmi törvény kiadvány, mely minden eddigi hatályos módosítást tartalmaz.

Betelt a pohár: árstop lépett életbe 70 árucikkre Horvátországban

2025. február 10. 16:10

A négyszáz négyzetméternél nagyobb üzletekben az ársapkás termékek számára külön részleget kell biztosítani.

Negyedével csökkent az ukrán gabonaexport

2021. május 7. 05:47

Az ukrán gabonaexport eddig 24 százalékkal, csaknem 39 millió tonnára esett vissza a 2020 júliusától 2021. júniusáig tartó gazdálkodási szezonban.

Román terv a gazdálkodók védelme érdekében

2023. június 24. 14:47

Román tisztviselők olyan intézkedéseket fontolgatnak, amelyek a helyi gazdálkodók számára elsőbbséget biztosítanak a fekete-tengeri konstancai kikötőben a betakarítási időszakban.

Egyre közelebb kerülnek a duplázáshoz a románok

2023. december 9. 07:10

Az infrastrukturális projektek előrehaladtával egyre közelebb kerül Románia azon célkitűzéséhez, hogy az ukrán gabona havi szállítási kapacitását négymillió tonnára növelje a fekete-tengeri konstancai kikötőjén keresztül – mondta a román közlekedési miniszter.

Az ukrán gabonaexport 17,5 százalékkal emelkedett

2021. október 31. 14:36

Az adatok szerint a kivitel 11,7 millió tonna búzát, 4,2 millió tonna árpát és 2 millió tonna kukoricát tartalmazott.