Agrárgazdaság

A tejcsokis a legnépszerűbb Mikulás a boltokban

NAK Sajtóközlemény

Évente mintegy 8 millió csokimikulást értékesítenek hazánkban – derül ki a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara friss körképéből. Cukorkával töltött, kétrétegű, kétízű, cukormentes – széles a kínálat, de még mindig a klasszikus tejcsokis a legnépszerűbb.

A Magyar Édességgyártók Szövetségének kimutatása szerint Magyarországon közel 250 vállalkozás foglalkozik édességgyártással. Az adventi időszakhoz köthető „üreges csokoládé” Mikulás-figura népszerűsége évről évre töretlen a vásárlók körében, ebből a termékből évente közel 8 millió darabot értékesítenek a hazai piacon.

A csokimikulás az üreges formacsokoládék kategóriájába tartozik, ahogy például a húsvétkor népszerű csokinyulak is. Tapasztalatok szerint mind a multinacionális, mind a magyar tulajdonú gyártók megtalálják számításukat a szezonális édességek piacán, még a kisebb gyártók is jelentős tételeket tudnak értékesíteni ilyenkor.

Mint szinte minden területen, a csokimikulások esetében is jelentős a gyártáshoz felhasznált alapanyagoknál tapasztalható áremelkedés, különösen a – természetesen külföldi eredetű – kakaóbabé, illetve a cukoré. Előbbire a világ számos térségében idén jellemző aszály is erősen hatott, kevesebb termést realizáltak.

Megfigyelhető a vásárlói szokások évek óta tartó változása is, amely egyrészt a magasabb minőségű termékek, valamint a funkcionális élelmiszerek iránti kereslet élénkülésében is megmutatkozik. Illetve az édesipari termékeknél is teret nyert a cukormentes termékek iránti fokozott igény.

A csokimikulások iránti kereslet a hagyományos étcsokoládé/tejcsokoládé megosztást követi, azaz inkább a tejcsokoládé a keresettebb, de az ét aránya növekszik. Továbbá – kis mennyiségben – készülnek például üregükben cukorkával töltött, vagy kétrétegű, kétízű vagy akár paleo mikulások. A mikulásoknál azonban nincs olyan gazdag ízkínálat, mint a szaloncukroknál, de ez a termékek jellegéből és elkészítési módjából is adódik.

Érdekesség: a tavalyi év híres terméke volt a – nemzetközi sajtóban is megjelent – „maszkos mikulás”, a lajosmizsei Rimóczi László cukrászmester innovációja, amely elnyerte a Magyar Édességgyártók Szövetségének innovációs díját is.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

1000 nap: mennyibe került az oroszok inváziója Ukrajnának?

2024. november 20. 09:10

Ukrajna az állami bevételek nagy részét a védelem finanszírozására költi. Minden egyes napi harc körülbelül 140 millió dollárba kerül.

Rohannak eladni gabonájukat az orosz gazdák

2024. november 18. 09:40

Könnyebb azonnal eladni a gabonát és 20% feletti kamattal bankba tenni, és elfelejteni a gabona ármozgásának kockázatát.

Fegyverszállításra használhatják a fekete-tengeri agrárfolyosót?

2024. november 17. 16:10

Az ukrán fekete-tengeri kikötők elleni orosz támadások hat polgári hajót és gabona-infrastruktúrát károsítottak meg szeptember 1. óta.

Történelmi csúcson a vaj és a tejszín ára az EU-ban

2024. november 15. 11:10

Az Európai Unióban a tejtermékek, különösen a vaj és a tejszín ára új rekordokat ért el. A tejszínt most történelmi, 10 155 eurós tonnánkénti áron lehet kapni.

Ötéves csúcsra emelkedtek tavaly decemberben az élelmiszerárak

2020. január 9. 15:48

Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) által számított decemberi árindex novemberhez képest 2,5 százalékkal 181,7 pontra, 2014 decembere óta a legmagasabb szintre emelkedett.

FAO: idén először emelkedtek a globális élelmiszerárak

2023. május 5. 12:34

A FAO megemelte a a 2022–23-as gabonakereskedelemre vonatkozó korábbi előrejelzését 472 millió tonnára.

Bővült az élelmiszerek kiskereskedelme

2024. június 21. 14:10

A kiskereskedelem minden ágazatában forgalomnövekedést mért a KSH az egy évvel korábbihoz képest.

Pepsi-jövőkép műanyag hulladék nélkül

2021. január 5. 07:03

A PepsiCo élelmiszeripari-óriásvállalat meg akar szabadulni a műanyag hulladéktól és a cukortól, mint összetevőtől a jövőben.