A magyar piacon a legnagyobb szegmensnek számító őrölt kávé forgalma tavaly 15 százalékkal csökkent, miközben az értékesítési mennyiség 22 százalékkal nőtt. Nagyon drágán vásároltunk tehát jóval kevesebb kávét, és az idei kilátások sem jobbak.
Az alapanyagok jelentős drágulása miatt a magyar kiskereskedelmi kávépiac értéke tavaly 20 százalékkal, 82,8 milliárd forintra bővült, a volumene azonban 11 százalékkal, 18,2 ezer tonnára csökkent – tudta meg a Portfolio.hu Árok Gábortól, a Coca-Cola HBC Magyarország kávé üzletág vezetőjétől.
Az őrölt kávé forgalma 2022-ben 15 százalékkal 7,9 ezer tonnára csökkent, az értékesítési mennyiség 22 százalékkal 28,9 milliárd forintra nőtt. A szemes kávék piaca értékben 28 százalékkal 15,4 milliárd forintra emelkedett, a forgalom 3 százalékos csökkenése mellett. A Nespresso-kompatibilis kapszulák piaca 501 ezer kilogrammról 503 ezer kilogrammra nőtt.
Az alapanyag-beszerzési árak még tavaly emelkedtek a duplájukra, a tetőzés szeptemberben következett be, azóta viszont nagyjából 5 százalékkal csökkentek.
Az infláció és a vásárlóerő gyengülése mellett a gyengébb terméshozam is hozzájárult az árak emelkedéséhez, ráadásul a pandémia után a munkaerőhiány miatt a termés egy részét nem tudták betakarítani. Összességében emiatt következett be csaknem 40 százalékos áremelkedés a kiskereskedelmi piacon 2022 májusa és 2023 májusa között.
A magyar vásárlók 65 százaléka számára az íz a legfontosabb szempont a kávévásárlásnál, 61 százalék pedig a minőséget, míg 51 százalék az árat jelölte meg.
A dobozos jegeskávék piacán a Coca-Cola HBC több országban is jelen van, a régióban többek között Lengyelországban, de Magyarországon a piackutatási eredmények alapján arra jutottak, hogy egyelőre nincsenek meg az üzleti feltételek a termék bevezetésére.
Az összes válaszadó 33 százaléka otthon, családi körben szeret meginni egy jéggel is megbolondított feketét, ugyanakkor mindez a 18–29 évesek csupán 6 százalékára jellemző. A fiatalok 69 százaléka szívesen jegeskávézik akár egyedül is, 49 százalékuk pedig inkább ellátogat egy kávézóba az élményért.
(Fotó: arifarca/Pixabay)