A németországi forró, száraz időben ismét csökkent a víz szintje a Rajna folyón ezen a héten, a teherszállító hajók pedig csökkentett rakományokkal közlekednek, miközben a szállítási árak emelkednek – közölték hajózási cégek és árukereskedők. Mindez különösen érinti a gabonaszállító hajókat is.
A sekély víz akadályozza a hajózást az egész németországi folyón. A Koblenz melletti Kaub kulcsfontosságú pontjában különösen alacsony a víz, és egyes hajók csak körülbelül 25 százalékos rakománymérettel közlekednek.
„A hajók továbbra is hajóznak, a hajótulajdonosokon múlik, hogy eldöntsék, van-e elég mély víz a hajózáshoz, és hogy ez gazdaságilag életképes-e számukra” – mondta a német belvízi hajózási hatóság, a WSA szóvivője. „A hatóságok nem rendelik el a hajózás leállítását alacsony vízállásban.”
A referencia vízvonal szintje Kaubnál mindössze 61 centiméterre csökkent szerdán, a hajóknak körülbelül 1,5 méteres vízvonalra van szükségük ahhoz, hogy teljesen megrakottan szállítsák rakományaikat.
De kevesebb hajótulajdonos tud vagy hajlandó áthaladni Kaubon, és az azonnali árak emelkednek, hogy kompenzálják a jóval csökkentett rakományú hajózást, mondta egy rakományokat szervező szakember.
Egy Rotterdamból Kaubtól délre Karlsruhéba tartó uszálynak azonnali ára körülbelül 87 euróra emelkedett tonnánként, 7 euróval egy nap alatt, és a júniusi, tonnánkénti 20 euró körüli árhoz képest még látványosabb a drágulás, akkor még nem csökkent a vízszint.
A Rajna fontos áruszállítási útvonal, beleértve a gabonákat, ásványokat, vegyi anyagokat, szén és olajtermékeket, illetve a fűtőolajat is – számolt be a nemzetközi mezőgazdasági szaksajtó a brit Thomson Reuters hírügynökségre hivatkozva.
A német vállalatok 2018-ban ellátási szűk keresztmetszetek és termelési problémákkal szembesültek, miután a szárazság és a hőhullám szokatlanul alacsony vízszinthez vezetett a Rajnán.