Agrárgazdaság

Helyzet van a sertéspiacon

AMC

Hektikusan változó piaci, valamint jónéhány nehezítő körülménnyel terhelt termelési körülmények mellett dolgozik a hazai sertéságazat.

Az ASP, a Covid, a meredeken emelkedő takarmányárak mellett a csökkenő felvásárlási árakkal is szembe kell nézniük. A nehézségek csökkentése érdekében indít fogyasztásösztönző kampányt az Agrárminisztérium (AM), az Agrármarketing Centrum (AMC) és a Magyar Húsiparosok Szövetsége. A korábbi támogatások és a jelenlegi 77 milliárd forintos kormányzati forrással megvalósuló fejlesztések mellett a mostani kampányban a tudatos vásárlásra és a minőségi sertéshús fogyasztására hívják fel a figyelmet a szervezők.

Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára kiemelte, hogy a mostani kampány célja a korábbiakhoz hasonlóan a sertéshús fogyasztásának ösztönzése. A takarmányárak jelenlegi emelkedése miatt az ágazat nehéz helyzetbe került. A sertéshús fogyasztása ugyanis nem csak a családok számára jelenthet gasztronómiai élményt, hanem sok magyar család megélhetését is segíti. A Kormány 2020-ban a pandémia kapcsán, a meglévő támogatásokon felül egyszeri támogatást is biztosított 1,2 milliárd forint értékben. Emellett több mint 100 fejlesztési projektet 77 milliárd forint értékben támogat a Kormány. Emellett fontos ösztönző, hogy a 200 négyzetméter feletti üzletekben kötelező feltüntetni a hús származási helyét mutató zászlót.  Ennek célja, hogy a kisvásárlók és fogyasztók számára ezt a húsfélét keresetté tegyék és hozzátette, hogy bíznak egy optimistább, bizakodó jövőképben. 

Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese kiemelte, hogy 2013 óta szervez az AMC sertéshús fogyasztásösztönző kampányt, arra buzdítva a fogyasztókat, hogy keressék a minőségi sertés és mangalicahúst, valamint azok készítményeit. A kampány kezdete óta 24-25 kg-ról mára 30 kg fölé sikerült emelni az egy főre eső fogyasztást. A lassú, folyamatos emelkedés oka a kampányüzenetek mellett a 2016 januárja óta 27-ről 5%-ra csökkentett ÁFA, valamint a magyar reáljövedelmek évek óta tartó, érezhető emelkedése, amely segíti a fogyasztói kosár bővülését. Az ügyvezető-helyettes kiemelte, hogy a sertéshús beltartalmi értékei miatt fontos az emberi szervezet számára elsősorban annak ásványianyag- (pl. vas, kálium, cink és kálcium) és vitamintartalma miatt (B1, B2, B6 és B12 vitamin) miatt, ezen felül pedig olyan esszenciális aminosavakat is tartalmaz, amelyeket a szervezetünk nem képes önállóan előállítani, ezért a táplálkozásunkkal kell azt bevinnünk. A sertéskampányhoz kapcsolódó promóciós tevékenység fókusza idén is az adventi és a farsangi ünnepkör lesz, de a nehéz piaci helyzet miatt addig is érdemes közösen kiállnunk a hazai sertéságazat mellett és a kiváló minőségű sertéshúst keresni a boltokban és a piacokon.

Éder Tamás, a Magyar Húsiparosok Szövetségének elnöke elmondta, hogy három éve folyamatosan nehéz a helyzetben van a sertéságazat. A pandémia mellett a sertéspestis és a kínai piac hullámzása is azt eredményezte, hogy az Európai Unió elvesztette az exportpiacának a 30 százalékát. Az utóbbi három év kiszámíthatatlansága az ágazat számára kezelhetetlen. A korábban Kínába exportált európai mennyiség ráborult az Unió piacára, ami miatt az elmúlt hetek során drasztikus árcsökkenés volt megfigyelhető az élősertés piacán, 400 Ft alá szorítva a felvásárlási árakat. A takarmányár emelkedése is nagyban hozzájárult a tenyésztés önköltségének jelentős növekedéséhez, hiszen egy év alatt 50-60 százalékkal nőttek a termény-, illetve premix árak. Emellett arra kérte a fogyasztókat és a kereskedelmi partnereket, hogy priorizálják a sertéshúst, segítsék az ágazatot tudatos patriótaként a sertéstenyésztőket támogatva, annak érdekében, hogy ezt a nehéz időszakot úgy élje túl az ágazat, hogy 1-2 év múlva érdemi növekedés valósulhasson meg.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

A covid közepén sem voltak ilyen magasan az élelmiszerárak

2025. február 21. 07:10

Kellemetlenül érintett mindenkit a hír, hogy 2025. januárban a fogyasztói árak átlagosan 5,5%-kal haladták meg az egy évvel korábbiakat.

Lépésről lépésre: így történhet a gazdaság átadása

2025. február 16. 08:10

Az agrárium egyik legégetőbb problémája a gazdálkodói réteg elöregedése. A generációváltás sikeres megvalósítását törvény is célozza.

Igazodjon el könnyen a földforgalmi szabályok között

2025. február 11. 13:10

A NAK honlapján elérhető a Földforgalmi törvény kiadvány, mely minden eddigi hatályos módosítást tartalmaz.

Betelt a pohár: árstop lépett életbe 70 árucikkre Horvátországban

2025. február 10. 16:10

A négyszáz négyzetméternél nagyobb üzletekben az ársapkás termékek számára külön részleget kell biztosítani.

Újra képernyőn a Kiváló Minőségű Élelmiszer (KMÉ) védjegy

2021. október 8. 13:34

Országos médiakampányt indít a Kiváló Minőségű Élelmiszer (KMÉ) védjegy népszerűsítése érdekében az Agrármarketing Centrum (AMC) az Agrárminisztérium (AM) és a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) közreműködésével.

Magyar látványkonyha nyílt Japánban

2019. március 6. 03:12

A világ egyik legnagyobb és legrangosabb Élelmiszeri és Ital Szakkiállítása a FOODEX Japan, amelyen immár 12. alkalommal szervezett közösségi megjelenést az Agrármarketing Centrum.

Új vezető az AMC élén

2018. július 24. 11:18

Híre ment, hogy vezetőváltás történt az Agrármarketing Centrum élén. Dr. Nagy István agrárminiszter új programot hirdetett meg, amelyben jelentős szerep hárul az Agrármarketing Centrumra is.

Magyar mézek, szalámik sajtok New York-ban

2019. június 25. 07:50

Észak-Amerika legnagyobb élelmiszeripari kiállításán, a Summer Fancy Food-on jelenik meg közösségi standdal az Agrármarketing Centrum 2019. június 23-25. között. Az elsősorban innovatív élelmiszereket bemutató new yorki-i seregszemlén hét magyar kiállító cég kínálja termékeit és szolgáltatásait az amerikai piacra jutási lehetőségek reményében.