A moszkvai blokád nemcsak Ukrajna exportüzletét fenyegette, hanem globális élelmiszerválságot is okozhatott volna, de most Afrika igazi nyertesnek számít. Újra nyüzsgés van az odesszai dokkokban, amelyek hónapokig csendesek voltak az oroszok ukrajnai inváziója kezdetén.
Amikor Oroszország megtámadta Ukrajnát, blokádot vezetett be az ország fekete-tengeri kikötőiből származó exportra, miközben Vlagyimir Putyin megpróbálta gazdaságilag térdre kényszeríteni a világ egyik kenyérkosarát.
A moszkvai blokád nemcsak Ukrajna exportüzletét fenyegette, hanem globális válságot is okozott, mivel az élelmiszerek világpiaci árai megugrottak, és milliókat fenyegetett éhínség.
Ukrán győzelem
A fordulatot az ukránok szinte figyelmen kívül hagyott Fekete-tengeri győzelme okozta, amelyben a haditengerészetük világ egyik legerősebb flottáját győzte le.
Kijev rakéták és új drónrajok felhasználásával visszavonulásra kényszerítette Putyin fekete-tengeri flottáját, és lehetővé tette, hogy Ukrajna újra megnyissa tengeri útvonalait exportja számára.
Ez „gazdasági győzelem – mondja Dmitro Barinov, az odesszai kikötő szóvivője. – Ezt a gazdasági csatát meg kell nyernünk. Nemcsak az ukrán gazdálkodók miatt, hogy eladhassák termékeiket, pénzt szerezzenek műtrágyára és vetőmagra, hanem a globális élelmezésbiztonság szempontjából is fontos.”
A blokád súlyosbította az élelmiszer-ellátás bizonytalanságát Kelet-Afrikában, egy olyan régióban, amely már amúgy is súlyos aszálytól szenvedett.
Exportháború
A Kreml úgy döntött, hogy Ukrajnát nemcsak tankokkal és rakétákkal veszi célba, hanem a mezőgazdasági exportot is megtámadja, amely 2021-ben az összes export kétötödét tette ki.
A háború előtt Ukrajna volt a világ hetedik legnagyobb búzaexportőre, a negyedik legnagyobb árpaexportőr és a legnagyobb napraforgómag-exportőr. Az export kilenctizede az ország fekete-tengeri kikötőin haladt át.
A piacok riadtan reagáltak az ukrán export kiesésére és arra a kilátásra, hogy Oroszország saját hatalmas mezőgazdasági exportja is leállhat.
Közút és vízi út
A búza ára megugrott. Ukrajna megpróbálta átállítani az exportot a közutakra és a Dunára, de a teherautók és uszályok nem tudták kompenzálni a tengeri útvonalak hatalmas kapacitását. Oroszország még abban az évben júliusban aláírta a fekete-tengeri gabonaszerződést, amely lehetővé tette a exportot Ukrajnából, mindaddig, amíg a hajókat először megvizsgálják.
Moszkva 2023 júliusában kilépett a megállapodásból, miután Ukrajnából körülbelül 33 millió tonna gabonát szállítottak külföldre. Oroszország azonnal megkísérelte újra bevezetni a blokádot, figyelmeztetve, hogy a polgári hajózást katonai célpontként kezelik.
Neptunus rakéták
Ezúttal azonban Ukrajna úgy döntött, hogy szembeszáll Putyin fekete-tengeri flottájával. Az invázió kezdete óta az apró haditengerészettel és egyetlen nagyobb hadihajóval rendelkező Ukrajna saját és szövetségesei rakétáit, valamint új drónokat használt az orosz hajók elleni támadásra.
Az orosz flotta zászlóshajójának, a Moszkvának 2022 áprilisában bekövetkezett sokkoló elsüllyesztésétől kezdve az ukrán Neptunus rakétákkal Kijev visszafordította az orosz flottát.
Motorcsónakos drónok
Nyugatról szállított rakéták, például az Egyesült Királyság Storm Shadows rakétái a dokkban és a haditengerészet főhadiszállásán támadtak hajókat. Eiközben új, robbanóanyaggal töltött motorcsónakos drónok csapódtak be más hadihajókra.
„Az orosz haditengerészet befolyási övezete a Fekete-tengeren jelentősen csökkent, és ezt ma az egész világ láthatja” – mondta Andrij Jusov, az ukrán védelmi hírszerzés szóvivője a Kyiv Independentnek.
Hajózási folyosó a román szakaszon
Ukrajna ugyanakkor közölte az ENSZ tengerészeti szervével, hogy a Fekete-tenger romániai partjai mentén hajózási folyosót szándékozik nyitni, diplomáciai nyomást gyakorolva Oroszországra a megegyezés érdekében.
Egy másik lépés az volt, hogy meggyőzték a tengeri biztosítókat arról, hogy a hajózás háborús kockázata csökkent, és azok csökkentették az útra induló hajók biztosítási költségeit.
Nincsenek túl a veszélyen
Elemzők szerint nehéz felmérni a blokád ukrajnai felszámolásának a világpiaci árakra gyakorolt hatását, mivel az intézkedés nagyon sok tényezőre hatott. A FAO élelmiszerár-indexe mindenesetre 2,1 százalékkal alacsonyabb, mint tavaly ilyenkor, és 24,8 százalékkal esett vissza a 2022. márciusi csúcshoz képest – írta a brit The Telegraph.
Ukrajna kikötői azonban nincsenek túl a veszélyen, és a légiriadót jelző szirénák továbbra is rendszeresen megszólalnak Odesszában. Június elejéig a kikötőt 39-szer találták el rakétákkal és drónokkal, és 25 munkás halt meg.
Havi 7 millió tonna
Ukrajna gabonaexportja a tavalyi évhez képest átlagosan havi 7 millió tonnára nőtt. Leonyid Kozacsenko, az Ukrán Agrárszövetség (UAC) elnöke szerint az export 80-85%-a a fekete-tengeri gabonafolyosón keresztül halad. Kijelentette, hogy a gabonafolyosó működésének újraindítása javította az ukrán gabonaexport volumenét.
„Természetesen meg kell említenünk, hogy a dunai logisztikai útvonal még soha nem mozgatott ilyen nagy mennyiségben termést. A fekete-tengeri gabonafolyosó után a második helyen áll. A harmadik a vasúti és közúti szállítás. Ennek eredményeként a teljes exportvolumen bizonyos hónapokban meghaladta az előző évi átlagot. 7 millió tonnáról beszélünk átlagosan, nagyjából ennyit exportálunk minden hónapban” – mondta a szakember.
Elmondása szerint a teljes körű invázió megkezdésekor a logisztikai költségek körülbelül négy és félszeresére nőttek – írt az Ukrainska Pravda.
Fotó: Pixabay