Agrárgazdaság

Kiokoskodták, hogyan csökkenjen töredékére az ukrajnai hajózási biztosítás

Agrofórum Online

A Marsh biztosítási alkusz, a Lloyd's of London biztosítói és az ukrán állami bankok programot indítottak a gabonát szállító hajók és legénység kártérítési költségeinek csökkentésére a fekete-tengeri szállítási folyosón.

Kijev augusztusban „humanitárius folyosót” indított az Afrikába és Ázsiába tartó hajók számára, hogy megkerüljék a de facto blokádot a Fekete-tengeren, miután Oroszország kilépett az ENSZ által közvetített megállapodásból, amely garantálta Kijev tengeri exportját a háború alatt.

A Lloyd’s of London biztosítói vállalják a programot, amely 50 millió dollár védelmi és kártérítési biztosítást biztosít minden útra.

A hajók általában rendelkeznek biztosítással, amely fedezi a harmadik fél felelősségi körét, beleértve a környezeti károkat és sérüléseket. Külön hajótestre és gépekre vonatkozó szabályzat vonatkozik a hajókra a fizikai sérülések ellen.

Marsh közleménye szerint az Ukrán Állami Export-Import Bank (Ukreximbank) és az állami tulajdonú hitelező, az Ukrgasbank készenléti akkreditíveket bocsát majd rendelkezésre, amelyeket a német DZ Bank is megerősít. A konstrukciót az ukrán gazdasági minisztérium támogatja. Denys Shmyhal ukrán miniszterelnök közölte, hogy a megállapodásban 14 biztosítótársaság vesz részt.

A programot a brit kormány támogatja – mondta a Reutersnek Marcus Baker, a Marsh tengerészeti és rakományszállítási részlegének globális vezetője. „Az, hogy a kereskedelmi vállalatok tudják, hogy az Egyesült Királyság kormánya e mögött áll, valóban hozzájárul ahhoz, hogy olyan hitelességet adjon neki, amelyre szüksége van” – mondta.

A háborús kockázati biztosítás díja egy hajó értékének 3 százalékára emelkedett, miután a múlt héten rakéta rongált meg egy kereskedelmi hajót az ukrán Pivdennyi kikötőben – közölték iparági források. Baker szerint a program a jelenlegi ár egyharmadára csökkentheti ezt a költséget.

Ukrajna pénzügyi támogatása a rendszerhez azt jelentette, hogy a biztosítók a jelenlegi rendkívül magas díjaknál kevesebbet számíthatnak fel a folyosón való közlekedésért – tette hozzá.

Julija Svyrydenko, Ukrajna első miniszterelnök-helyettese szerint a kedvezmény mintegy 2,5 százalékponttal csökkenti a gabonabiztosítás összköltségét, így a gabonakereskedők körülbelül 3,87 dollárt takaríthatnak meg tonnánként rakományonként. A program fedezetet nyújt az ukrajnai dunai kikötőkön, valamint Odesszán, Csornomorszkon és Pivdennyijen keresztül történő szállításokra.

(Kép: Pixabay)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Fél év börtön feketevágásért – az ötvenes évek Magyarországa sejlett fel

2025. november 29. 09:10

A második világháborút követő évtized nem volt könnyű Magyarországon, a Rákosi-rendszer túlkapásai pedig külön nehezítettek a helyzeten.

Kína jót nevet a németeken, a sertéstartók bánják a kormányzat ügyetlenkedését

2025. november 27. 09:10

A kínai piac bezárulása érzékenyen érinti a német sertéstenyésztőket, miközben a spanyolok és franciák okos kiskapukat találtak.

Már rég nem a gazdák a termőföldek legnagyobb tulajdonosai, leleplező riport született

2025. november 19. 09:10

Amikor válság alakul ki a világban, a termőföldek – mint stabil és biztonságos befektetések – alaposan felértékelődnek. Lassan luxuscikké is válhatnak egy leleplező videó szerint.

Felrobbant a Black Friday, egy nap alatt annyit költöttek a románok, mint a magyarok egész évben

2025. november 14. 09:10

Itt a november, és elkezdődött a Black Friday szezon szerte a világban. Magyarországon takaréklángon költenek a fogyasztók, a szomszédos Romániában viszont minden rekordot megdöntöttek.

Oroszország hallgatólagos gabonaexport-korlátozása zavart okoz a piacon

2024. november 11. 11:10

Oroszország, a világ legnagyobb búzaexportőre, megpróbálta korlátozni a gabonaszállítást a globális piacokra, hogy megakadályozza a belföldi áremelkedést.

Románia igyekszik felszámolni a dunai torlódást

2023. augusztus 4. 08:10

Egy ukrán iparági forrás a Reuters hírügynökségnek elmondta, hogy a román fél még nem engedte be az új hajókat a Dunára.

Így segítik az ukrán katonák a gabonaszállításokat

2024. augusztus 24. 16:10

Az ukrán tengeri folyosó működése során 2059 hajó 57,7 millió tonna rakományt szállított 46 országba, ebből 39 millió tonna mezőgazdasági terméket.

Az állati takarmányok veszik át a vezető szerepet a magyar exportban?

2024. június 20. 15:40

Bár a jelenlegi gabonaárakon már bárkivel versenyre kelhetünk, egységes tételeink olyan nevetségesen kicsik, hogy nem tudnánk egy rendes irányvonatot sem megtölteni.