A Marsh biztosítási alkusz, a Lloyd's of London biztosítói és az ukrán állami bankok programot indítottak a gabonát szállító hajók és legénység kártérítési költségeinek csökkentésére a fekete-tengeri szállítási folyosón.
Kijev augusztusban „humanitárius folyosót” indított az Afrikába és Ázsiába tartó hajók számára, hogy megkerüljék a de facto blokádot a Fekete-tengeren, miután Oroszország kilépett az ENSZ által közvetített megállapodásból, amely garantálta Kijev tengeri exportját a háború alatt.
A Lloyd’s of London biztosítói vállalják a programot, amely 50 millió dollár védelmi és kártérítési biztosítást biztosít minden útra.
A hajók általában rendelkeznek biztosítással, amely fedezi a harmadik fél felelősségi körét, beleértve a környezeti károkat és sérüléseket. Külön hajótestre és gépekre vonatkozó szabályzat vonatkozik a hajókra a fizikai sérülések ellen.
Marsh közleménye szerint az Ukrán Állami Export-Import Bank (Ukreximbank) és az állami tulajdonú hitelező, az Ukrgasbank készenléti akkreditíveket bocsát majd rendelkezésre, amelyeket a német DZ Bank is megerősít. A konstrukciót az ukrán gazdasági minisztérium támogatja. Denys Shmyhal ukrán miniszterelnök közölte, hogy a megállapodásban 14 biztosítótársaság vesz részt.
A programot a brit kormány támogatja – mondta a Reutersnek Marcus Baker, a Marsh tengerészeti és rakományszállítási részlegének globális vezetője. „Az, hogy a kereskedelmi vállalatok tudják, hogy az Egyesült Királyság kormánya e mögött áll, valóban hozzájárul ahhoz, hogy olyan hitelességet adjon neki, amelyre szüksége van” – mondta.
A háborús kockázati biztosítás díja egy hajó értékének 3 százalékára emelkedett, miután a múlt héten rakéta rongált meg egy kereskedelmi hajót az ukrán Pivdennyi kikötőben – közölték iparági források. Baker szerint a program a jelenlegi ár egyharmadára csökkentheti ezt a költséget.
Ukrajna pénzügyi támogatása a rendszerhez azt jelentette, hogy a biztosítók a jelenlegi rendkívül magas díjaknál kevesebbet számíthatnak fel a folyosón való közlekedésért – tette hozzá.
Julija Svyrydenko, Ukrajna első miniszterelnök-helyettese szerint a kedvezmény mintegy 2,5 százalékponttal csökkenti a gabonabiztosítás összköltségét, így a gabonakereskedők körülbelül 3,87 dollárt takaríthatnak meg tonnánként rakományonként. A program fedezetet nyújt az ukrajnai dunai kikötőkön, valamint Odesszán, Csornomorszkon és Pivdennyijen keresztül történő szállításokra.
(Kép: Pixabay)