Agrárgazdaság

Mire készülnek az oroszok a tengeri gabonaexportban?

Agrofórum Online

Oroszország tengeri gabonaexportjának, amely a 2023/2024-es gazdálkodási szezonban összesen 62,4 millió tonnát tett ki, körülbelül 90%-a a Fekete-tenger déli kikötőin keresztül történik. Az export felfutása azonban arra készteti az országot, hogy más régiókban is növelje a rakodási kapacitást.

Dél-Oroszországban, az Azovi-Fekete-tenger medencéjében több jelentős gabonaexport-terminál található, például a Fekete-tenger melletti Novorosszijszkban, valamint a Kercsi-szorosban lévő Taman és Kavkaz kikötőiben.

A régióban számos közepes és kisebb terminál található Rosztov-on-Donban, az Azovi-tengeri Don folyó deltájában és Azovi kikötőjében. Egy fekete-tengeri terminál, az Aval a Krím-félszigeten található, amelyet Oroszország 2014-ben annektált Ukrajnától.

A 2023/2024-es szezonban 56,5 millió tonnát, azaz az összes tengeri gabonaexport 90,5%-át szállították külföldre ezeken a terminálokon keresztül.

Bővítési tervek délen

A Delo Group, amely Oroszország legnagyobb novorosszijszki kikötőjében a KSK gabonaterminál tulajdonosa, kapacitását 9 millió tonnáról 10,5 millió tonnára tervezi növelni. A cég nem határozott meg határidőt.

Az állami tulajdonú OZK csoport és a magánkézben lévő Demetra Group elindított egy projektet, amelynek célja, hogy 2026-ra 7,1 millió tonnáról 11,6 millió tonnára növelje Novorosszijszkban található NKHP termináljának kapacitását.

Kaszpi-tenger

A Kaszpi-medence a második helyen áll a rakodási mennyiségek tekintetében, és kulcsfontosságú a szomszédos Iránba, valamint Türkmenisztánba és Azerbajdzsánba irányuló gabonaexport szempontjából.

Összesen 3,6 millió tonnát, azaz a tengeri gabona 5,75%-át exportálták három kaszpi-tengeri kikötőn, Asztrahánon, Mahacskalán és Olján keresztül. A Kaszpi-tenger legnagyobb gabonaterminálja az Olya kikötő, amely az elmúlt szezonban 935 000 tonna gabonát rakott be.

A kínai Famsun Group egy évi 1,5 millió tonna kapacitású gabonaterminál építését tervezi Mahacskala kikötőjében Az orosz AgroTerminal Caspian cég csaknem 1 millió tonna kapacitású gabonaterminált épít Olya kikötőjében.

Balti-tenger

A rakodási mennyiségek tekintetében harmadik helyen álló Balti-medence a 2023/2024-es szezonban 1,47 millió tonnát, a tengeri gabonaexport 2,36%-át adta. A régió azonban a közeljövőben a második hely átvételére készülhet a már folyamatban lévő vagy hamarosan induló új projektek miatt. A Finn-öbölben, Szentpéterváron és környékén, valamint a Balti-tengeren fekvő oroszországi Kalinyingrádban vannak kikötők.

A 2023-ban 4 millió tonnás kapacitással megnyílt, az elmúlt szezonban 975 000 tonnát rakodó Viszockij a régió legnagyobb gabonakikötője. Ezenkívül a kalinyingrádi régióban található Oroszország második legnagyobb mezőgazdasági tengeri terminálja, amely a Sodrugesztvo magáncégcsoport tulajdonában van. A terminál kapacitása akár 18 millió tonna is lehet, olajos magvakra, lisztekre, hüvelyesekre és növényi olajokra specializálódott, valamint kisebb gabonaszállítmányokat is kezel.

Itt is bővítenek

Júniusban kezdte meg működését a Lugaport a leningrádi Uszt-Lugában. 2025 elejére kapacitása eléri a 7 millió tonnát tulajdonosa, a Novaport szerint. Primorsky kikötőjében a Primorsky UPK magáncég legfeljebb 5 millió tonna kapacitású gabonaterminál üzemeltetését tervezi.

A Technotrans vasúti szolgáltató 2019 elején jelentette be, hogy 2023-ig egy 3,5 millió tonna exportkapacitású offshore gabonaterminál építését tervezi. A terminál még nem épült meg, és a cég nem válaszolt a Reuters hírügynökség megkeresésére.

Távol-keleti helyzet

Oroszország távol-keleti medencéje a legkisebb a rakodási mennyiségeket tekintve, az ott működő vállalatoknak szinte nincs is aktív terjeszkedési tervük a főbb gabonatermelő területekről ezekbe a kikötőkbe történő vasúti szállítás magas költségei, valamint a kulcsfontosságú régiók tengeri gabona iránti alacsony kereslete miatt.

A 2023/2024-es szezonban a távol-keleti medence négy kikötőjén keresztül 869 000 tonnát exportáltak, ami a teljes tengeri exportmennyiség mindössze 1,4%-át teszi ki. Az összes terminál, amely több mint 1 millió tonna gabonát kezelt az elmúlt szezonban, Oroszország déli részén található.

(Kép: Canva)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Lopott a szomszéd az ön földjéből? Ezt tanácsolja az ügyvéd

2025. október 8. 16:10

Érdemes évekig pereskedni a mezsgye feltételezett helytelen kijelölése és használata miatt? Nos, van békésebb és korrektebb megoldás.

Irtózatos aszály közelít, a mostani csak a bemelegítés Európában

2025. október 2. 13:10

Hatalmas termésveszteségek, szállítási nehézségek, a gazdák ellehetetlenülése követi az egyre súlyosbodó aszályokat a kontinensen, aminek Magyarország is egyre jobban megissza a levét.

9 hónapra elegendő táplálékot halmozott fel egy közeli ország, komoly dologra készülnek

2025. október 1. 13:10

Jöhet háború, járvány, kibertámadás, a finnek minden eshetőségre felkészültek. Egész Európában példátlan krízishelyzeti rendszert működtetnek, amelyben az akadálytalan élelmiszerellátás a privilégium – ideje példát venni róluk.

Uniós tárgyalások: sorsdöntő évek jönnek

2025. augusztus 29. 12:10

A csökkenő uniós támogatások új pénzügyi kihívást jelentenek a magyar agrárium számára – a likviditás és versenyképesség is veszélybe kerülhet.

Az EU búzaexportőreinek borúsak az új szezonnal kapcsolatos kilátásai

2023. július 3. 10:08

Az orosz búza jelenti a fő veszélyt az EU exportértékesítésére a következő hetekben és hónapokban.

Ukrajna és az ENSZ a gabonaszállítási egyezség hosszabbítását kéri

2023. március 9. 10:17

Az ENSZ szerint Ukrajna eddig több mint 23 millió tonna, főként kukoricát és búzát exportált a megállapodás keretében.

Komoly búzaszállítási tenderen nyert Oroszország

2021. november 19. 09:36

Oroszország, a világ legnagyobb búzaexportőre, évek óta lobbizik azért, hogy bejusson a hagyományosan Franciaország által uralt algériai piacra.

Folytatódnak a kimenő hajók ellenőrzései

2023. május 10. 08:02

Kedden újraindultak a kimenő hajók ellenőrzései az ukrán gabona biztonságos fekete-tengeri exportját lehetővé tévő megállapodás értelmében.