Megemelkedett a németországi Rajna folyó vízszintje a hétvégi esőzések után, és jóval az augusztus elején elért válságszint felett maradt, de a héten ismét csökkenhet – közölték árupiaci brókerek és árukereskedők. Ez a terményszállítás szempontjából is jó hír, de messze még a megnyugtató megoldás.
A hetekig tartó magas hőmérséklet és a csekély mennyiségű csapadék elvezette a vizet a folyóból, Németország kereskedelmi ütőeréből, ami késéseket okoz a szállításban és megnövelte a szállítási költségeket a gabonatermékek piacán is. Közgazdászok szerint a zavar fél százalékponttal is csökkentheti Európa legnagyobb gazdaságának idei gazdasági növekedését.
A Koblenz melletti Kaub pontjában a referencia vízszint 1,04 méter volt nemrég, ami 7 centiméterrel emelkedett egyetlen nap folyamán, és a közelmúltbeli magasabb szintet tartja, miután augusztusban drámaian a 32 centiméteres szintre esett. A hajóknak körülbelül 1,5 méterre van szükségük Kaub referencia vízvonalánál ahhoz, hogy teljesen megrakottan közlekedjenek.
„Nem hiszem, hogy ezen a héten válságot fogunk látni, de az időjárás előrejelzése szerint az elkövetkező napokban meglehetősen száraz lesz, és a vízszintek ismét csökkenni fognak” – mondta egy kereskedő. „Az alacsony vízzel kapcsolatos problémák valószínűleg szeptemberben is folytatódnak.”
Az idei nyári kánikula és aszály utáni sekély víz miatt egyes teherszállító hajók csak körülbelül 25 százalékosan megrakodva kényszerültek árut szállítani augusztusban, ami megnövelte a rakománytulajdonosok költségeit, akiknek több uszályra volt szükségük az áruszállításhoz.
A Rotterdamból Kaubtól délre Karlsruhéba tartó tartályhajó szállítási költsége azonban nem változott, körülbelül 100 euró tonnánként hétfőn, de csökkent a korábbi augusztusi 118 tonnás csúcsról, és a júniusi, víz előtti mindössze 20 eurós tonnánkénti árról.
A Rajna az áruk fő szállítási útvonala Németországban, beleértve a gabonákat, ásványokat, szenet és olajtermékeket, köztük a fűtőolajat is – írta a Reuters. A Shell olajipari nagyvállalat augusztus 18-án közölte, hogy csökkentenie kellett a német rajnai finomító kitermelését, miután az alacsony vízszint megzavarta a logisztikát.