Kedden további két gabonaszállító hajó hagyta el az ukrajnai csornomorszki kikötőt az Egyesült Nemzetek Szervezete és Törökország által közvetített megállapodás részeként.
A védett folyosót létrehozó megállapodás célja a globális élelmiszerhiány enyhítése volt, Ukrajna ügyfelei között a világ legszegényebb országai, például az afrikai Eritrea is megtalálható. Eddig azonban az export zömét a kukorica jelentette, amelyet általában takarmányozásra vagy bioüzemanyag-etanol előállítására használnak fel.
Az egyezmény biztonságos szállítási csatornát hozott létre három ukrajnai kikötőből származó export számára, és megnyitotta az utat a háború sújtotta országban a februári orosz invázió óta rekedt hajók előtt.
Eddig mintegy 370 000 tonna mezőgazdasági terméket szállítottak ki, túlnyomórészt kukoricát, de kis mennyiségben szóját, napraforgóolajat és napraforgólisztet is. Még nem indult el búzaszállítmány.
Ez részben az orosz invázió időzítését tükrözi, mivel a tavalyi búzatermés nagy részét már februárban exportálták, mivel azt több hónappal a kukorica előtt takarítják be, és így általában korábban kerül kiszállításra. Becslések szerint hárommillió tonna gabona található a kikötőkben, amelyet először el kell szállítani, ami valószínűleg körülbelül szeptember közepéig tart majd.
Sokkal nagyobb mennyiségeket kell szállítani ahhoz, hogy jelentős hatást gyakoroljanak a globális ellátásra. Ukrajnában mintegy 20 millió tonna gabona maradt a tavalyi termésből országszerte felhalmozva, valamint az idei búzatermés, amelyet további mintegy 20 millió tonnára becsülnek.
Az érintett három kikötő – Odessza, Csornomorsk és Pivdennyi – együttes kapacitása körülbelül hárommillió tonna havonta, és egyesek arra számítanak, hogy októberben ez az exportszint várhatóan megvalósulhat.
Ekkora mennyiségű gabona szállításához azonban sok hajóra lesz szükség, és egyes hajótulajdonosok óvatosak lehetnek a háborús övezetbe való belépés miatt, különösen az aknák által jelentett veszély és a magas biztosítási költségek miatt – számolt be a nemzetközi mezőgazdasági szaksajtó a brit Thomson Reuters hírügynökségre hivatkozva.
Újabb kihívás elé állítja a szállítmányozókat, hogy elegendő számú tengerészt találjanak, akik hajlandóak az ukrajnai kikötőkben rekedt hajókon dolgozni, valamint az ukrán kikötőkbe érkező hajókra is nehéz legénységet találni. A konfliktus kezdetén körülbelül 2000 tengerész rekedt a világ minden részéről Ukrajna kikötőiben, és ez a szám mára 450 alá csökkent.