Agrárgazdaság

Újabb szárazság miatt omolhat össze a gabonapiac

Agrofórum Online

A Panama-csatorna szárazsága 2024-ben várhatóan késlelteti majd a gabonaszállító hajók közlekedését.

Az Egyesült Államok Mexikói-öbölben található exportközpontjából Ázsiába terményt, ömlesztett árut szállító gabonaszállítók hosszabb útvonalakon járnak, és magasabb szállítási költségeket fizetnek, hogy elkerüljék a hajók torlódását és a rekordmagas tranzitdíjat az aszály sújtotta Panama-csatornában.

A világ egyik fő tengeri kereskedelmi útvonalán a szállítási zűrzavar az Egyesült Államok terményexportjának csúcsszezonjában következik be, és a magasabb költségek azzal fenyegetnek, hogy csökkentik a keresletet az amerikai kukorica- és szójabab iránt. Az elmúlt években is probléma volt, hogy az amerikai piaci részesedésre lecsapott Brazília.

A terményt szállító hajóknak három hétig kellett várniuk, hogy áthaladhassanak a csatornán, mivel a konténerszállító hajók és más, rendszeresebb menetrend szerint közlekedő hajók kapják a rendelkezésre álló néhány tranzithelyet.

Májusig nem várható javulás

Elemzők szerint a korlátozások 2024-ig is akadályozhatják a gabonaszállítást, amikor a régió nedves évszaka megkezdheti a víztározók feltöltését, és normalizálhatja a szállítást áprilisban vagy májusban.

„Ez a helyzet jelentős fennakadást okoz mind a költségek, mind a késedelem miatt” – mondta Jay O’Neil, a HJ O’Neil Commodity Consulting tulajdonosa, hozzátéve, hogy ez a fennakadás semmihez sem hasonlítható a globális hajózás 50 éves kiteljesedése során.

A Panama-csatorna hatósága idén ősszel korlátozta a hajók áthaladását, mivel a súlyos szárazság miatt korlátozott volt a zsiliprendszer működtetéséhez szükséges vízkészlet. A hatóság nem válaszolt a gabonaszállítási késedelmekkel kapcsolatos észrevételekre.

Jelenleg csak napi 22 tranzit engedélyezett, a normál körülmények között ez a szám körülbelül 35. Februárra a tranzitforgalom tovább csökken, napi 18-ra.

Gabona a sor végén

A gabonaszállító hajók gyakran a sor végén állnak, mivel általában csak néhány nappal az érkezés előtt keresik a tranzit résidőket, míg mások, például a tengerjáró és konténerhajók hónapokkal előre foglalnak. A hatóság a ritka elérhető résidőket elsőként a főbb ügyfeleinek kínálja, amelyek közül egyik sem ömlesztett áru vagy gabonaszállító – mondta O’Neil.

Minden elérhető ütemezett résidőt elárvereznek, de a kereslet rendkívül magas. Egyes résidők 1 millió dollárért vagy többért mentek el, ami tarthatatlan költségekkel jár a hagyományosan csekély nyereségtartalmú gabonakereskedelmi üzletág számára – számolt be a nemzetközi mezőgazdasági szaksajtó a brit Thomson Reuters hírügynökségre hivatkozva.

Húsz napos várakozás

„A gabonakereskedelem és az ömlesztettáru-szállító szegmens lesz az utolsó vásárló, aki átmegy a Panama-csatornán. Egyhamar nem bíznék a Panama-csatornában” – mondta Mark Thompson, az Olam Agri vezető kereskedője. O’Neil szerint az ömlesztett gabonaszállító hajók várakozási ideje az októberi öt-hét napról november végére körülbelül 20 napra emelkedett.

(Fotó: Pixabay)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Fegyverszállításra használhatják a fekete-tengeri agrárfolyosót?

2024. november 17. 16:10

Az ukrán fekete-tengeri kikötők elleni orosz támadások hat polgári hajót és gabona-infrastruktúrát károsítottak meg szeptember 1. óta.

Történelmi csúcson a vaj és a tejszín ára az EU-ban

2024. november 15. 11:10

Az Európai Unióban a tejtermékek, különösen a vaj és a tejszín ára új rekordokat ért el. A tejszínt most történelmi, 10 155 eurós tonnánkénti áron lehet kapni.

Rekordmagas marhahúsárak, tovább szűkülő kínálat az EU-ban

2024. november 14. 16:10

Az EU marhahús-előállítása és az állomány 2024-ben és 2025-ben tovább csökken. Az árak ugyan magasak – más a probléma.

Közel a mezőgépipar kilábalása? Szépen menetel a Case, Steyr és New Holland márkák tulajdonosa

2024. november 11. 14:40

A Case, Steyr és New Holland márkákkal fémjelzett globális traktorgyártó CNH Industrial NV árfolyama 10,1 százalékkal ment feljebb.

Később kezdik vetni a gabonát Ukrajnában

2021. március 8. 03:47

Ukrajna 2021-es tavaszi gabonavetési munkálatainak kezdetét valószínűleg a jövő hétre halasztják a nedves talaj és a hideg időjárás miatt.

Vérengzéssel zárult a hét a gabonapiacokon

2020. augusztus 9. 11:03

Párizsban is mindegyik fontosabb agrártermék ára csökkent a hét utolsó napján. A malmai búza kurzusa 1,25 euróval ment lejjebb és 178 euró/tonnás szinten ment hétvégi pihenőre.

A kukorica drágulása kivételnek számított

2020. május 13. 08:03

A kukorica piacán az határozta meg a hangulatot, hogy az Egyesült Államok mezőgazdasági Minisztériumának (USDA) becslései szerint idén 33 évet követően a legmagasabb szinten alakulhatnak a készletek az országban.

Öt százalékkal zuhant a búza ára múlt héten

2020. március 2. 11:47

Európában a malmi búza ára 3,85 százalékkal a tonnánkénti 191,5 euróra csökkent múlt héten. A takarmánybúza ára is csökkent, 2,4 százalékkal 147,6 euróra mérséklődött a kurzus.