A Panama-csatorna szárazsága 2024-ben várhatóan késlelteti majd a gabonaszállító hajók közlekedését.
Az Egyesült Államok Mexikói-öbölben található exportközpontjából Ázsiába terményt, ömlesztett árut szállító gabonaszállítók hosszabb útvonalakon járnak, és magasabb szállítási költségeket fizetnek, hogy elkerüljék a hajók torlódását és a rekordmagas tranzitdíjat az aszály sújtotta Panama-csatornában.
A világ egyik fő tengeri kereskedelmi útvonalán a szállítási zűrzavar az Egyesült Államok terményexportjának csúcsszezonjában következik be, és a magasabb költségek azzal fenyegetnek, hogy csökkentik a keresletet az amerikai kukorica- és szójabab iránt. Az elmúlt években is probléma volt, hogy az amerikai piaci részesedésre lecsapott Brazília.
A terményt szállító hajóknak három hétig kellett várniuk, hogy áthaladhassanak a csatornán, mivel a konténerszállító hajók és más, rendszeresebb menetrend szerint közlekedő hajók kapják a rendelkezésre álló néhány tranzithelyet.
Májusig nem várható javulás
Elemzők szerint a korlátozások 2024-ig is akadályozhatják a gabonaszállítást, amikor a régió nedves évszaka megkezdheti a víztározók feltöltését, és normalizálhatja a szállítást áprilisban vagy májusban.
„Ez a helyzet jelentős fennakadást okoz mind a költségek, mind a késedelem miatt” – mondta Jay O’Neil, a HJ O’Neil Commodity Consulting tulajdonosa, hozzátéve, hogy ez a fennakadás semmihez sem hasonlítható a globális hajózás 50 éves kiteljesedése során.
A Panama-csatorna hatósága idén ősszel korlátozta a hajók áthaladását, mivel a súlyos szárazság miatt korlátozott volt a zsiliprendszer működtetéséhez szükséges vízkészlet. A hatóság nem válaszolt a gabonaszállítási késedelmekkel kapcsolatos észrevételekre.
Jelenleg csak napi 22 tranzit engedélyezett, a normál körülmények között ez a szám körülbelül 35. Februárra a tranzitforgalom tovább csökken, napi 18-ra.
Gabona a sor végén
A gabonaszállító hajók gyakran a sor végén állnak, mivel általában csak néhány nappal az érkezés előtt keresik a tranzit résidőket, míg mások, például a tengerjáró és konténerhajók hónapokkal előre foglalnak. A hatóság a ritka elérhető résidőket elsőként a főbb ügyfeleinek kínálja, amelyek közül egyik sem ömlesztett áru vagy gabonaszállító – mondta O’Neil.
Minden elérhető ütemezett résidőt elárvereznek, de a kereslet rendkívül magas. Egyes résidők 1 millió dollárért vagy többért mentek el, ami tarthatatlan költségekkel jár a hagyományosan csekély nyereségtartalmú gabonakereskedelmi üzletág számára – számolt be a nemzetközi mezőgazdasági szaksajtó a brit Thomson Reuters hírügynökségre hivatkozva.
Húsz napos várakozás
„A gabonakereskedelem és az ömlesztettáru-szállító szegmens lesz az utolsó vásárló, aki átmegy a Panama-csatornán. Egyhamar nem bíznék a Panama-csatornában” – mondta Mark Thompson, az Olam Agri vezető kereskedője. O’Neil szerint az ömlesztett gabonaszállító hajók várakozási ideje az októberi öt-hét napról november végére körülbelül 20 napra emelkedett.
(Fotó: Pixabay)