Agrárközélet

Az Európai Unióban Romániában a legolcsóbb a kenyér

Agrofórum Online

Az Európai Unió Statisztikai Hivatala megvizsgálta, hogyan viszonyul a kenyér és a gabonafélék kiskereskedelmi ára az egyes országokban a többi EU-országhoz képest. Ha az uniós átlagot 100 százaléknak vesszük, akkor Dánia 153 százalékos aránnyal számít a legdrágábbnak, míg 53 százalékkal Romániában a legolcsóbbnak a kenyér.

2020-ban a kenyér és a gabonafélék ára EU-szerte körülbelül 2,5-szeres különbséget mutatott az adatok szerint, azaz ennyivel volt magasabb a legdrágább tagállamban az átlagár, mint a legolcsóbban – derült ki az Európai Unió Statisztikai Hivatala, az Eurostat adataiból, amelyről infografikát is készítettek.

A 100 százalékos uniós átlagár-indexhez képest a legmagasabb ár Dánia 153 százalékos adata után a hazánkkal szomszédos Ausztria volt 135 százalékkal. Ezután három ország állhatott még fel a képzeletbeli dobogó harmadik fokára, Luxemburg, Finnország és Svédország. Utóbbiak közül mindegyikben 127 százalékos átlagárat mutattak a helyi adatsorok. Átlag feletti volt még Ciprus, Málta, Olaszország, Írország, Belgium, Franciaország, Görögország, Spanyolország, Szlovénia, Németország és Horvátország átlagos kenyérára.

Éppen az Európai Uniós átlag alatti szintet érte el Észtország, majd Portugália, Szlovákia, Hollandia és Lettország következett a sorban. Nyolcvan százalék feletti érték szerepel Litvánia mellett, de Csehországban már ez alatt a szint alatt kapható a kenyér. Magyarországon is nyolcvan százalék alatti ez az érték, a rangsorban hazánk után csak négy ország szerepel. Lengyelországban 70 százalékos, Bulgáriában 67 százalékos, míg Románia a már említett 56 százalékos ez az árszintindex.

A nem uniós tag Svájcban egyébként 170 százalék feletti a kenyérár-index, Norvégiában az EU-s elsőséget elérő Dániához hasonló szintet mutat a kenyér ára. Izlandon az Európai Uniós átlagos érték 135 százalékáért kapható átlagosan a kenyér.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Új szintre lép az agrárszakmai tudásátadás

2025. április 26. 16:10

A Herman Ottó Intézet Nonprofit Kft. az Agrárminisztérium támogatásával új, digitális alapú tananyagokat jelentetett meg az agrárszakoktatás korszerűsítésére.

Emlékmorzsák Farády Lászlóról: búcsú egy kivételes embertől

2025. március 24. 17:10

A megemlékezést március 23-án, vasárnap délelőtt tartották a Turisztikai Központban, ahol több tucatnyi résztvevő idézte fel közös emlékeit.

Géntechnológia: EU-megállapodás a küszöbön

2025. március 9. 08:10

Az Európai Unió egyre közelebb kerül ahhoz, hogy közös álláspontot alakítson ki az új növénynemesítési technológiák (NZT) szabályozásáról.

Különleges magyar megoldásokat díjaztak, amelyek versenyképesebbé tehetik a mezőgazdaságot

2025. február 18. 14:40

Kihirdették a K&H a fenntartható agráriumért ösztöndíjpályázat nyerteseit. A pályázók az agráriumhoz köthető problémákra keresik a választ.

Komoly gondokat okoz az aszály Romániában

2020. május 24. 08:47

Romániát meglehetősen súlyos aszály fenyegeti. Az ország ennek ellenére továbbra is búzaexportőr marad, valószínűleg körülbelül 3,5 millió tonnával.

Egyetlen szem ukrán búza sem maradt Romániában október óta

2024. február 23. 08:10

A gabonakereskedők egymillió tonna ukrán búzát importáltak Romániába ebben a szezonban, ezzel Románia a második legjelentősebb exportpiacnak számított az ukrán búza számára Spanyolország (3,3 millió tonna) után - közölte az Economica.net román gazdasági portál az ukrán vámhatóságtól származó adatokat ismertetve.

Az ukrán gabonafélék eljutnak a román kikötőkbe

2022. április 29. 09:34

Körülbelül 80 000 tonna gabona van, amely már megérkezett, ezeket silókban tárolják, egy részét hajóra rakták.

Románia a szovjet korszak vasútvonalait akarja felújítani

2022. április 28. 07:36

Románia pályázatot írt ki a gabonaexport fellendítése érdekében a szovjet kori vasútvonal felújítására, amely a Duna-parti Galati kikötőjét köti össze Ukrajnával.