Stabil ellátás és csökkenő tojásárak jellemzik a 2025-ös húsvéti piacot, miközben a szokásos ünnepi keresletnövekedés tapasztalható.
A KSH adatai szerint 2023-ban 2,4 milliárd darab tojást termeltek Magyarországon, ami 3,6%-kal kevesebb az előző évinél. A csökkenés a hazai fogyasztásban is megmutatkozott: az egy főre jutó éves tojásfogyasztás 2023-ban átlagosan 233 darab volt.
Ez mintegy 3%-kal marad el az utóbbi öt év átlagától, és jóval alacsonyabb, mint a rendszerváltás idején mért ~300 darab/fő érték. Bár a tojásfogyasztás hosszú távon mérséklődött, a tojás ma is az egyik legfontosabb fehérjeforrás a magyar étrendben.
Hazánkban évente fejenként mintegy 230-240 tojást eszünk meg, ami nemzetközi összehasonlításban közepes szintnek mondható.
Piaci helyzet 2025 húsvétján
Az idei húsvéti szezonban megnyugtató az ellátás. A hazai termelők a szükségletek mintegy háromnegyedét fedezni tudják, a fennmaradó igényeket importból pótolják a kereskedők.
A kereslet húsvét közeledtével megugrik, de komolyabb hiányra nem kell számítani. Legfeljebb kisebb boltokban, helyi szinten fordulhat elő átmeneti készlethiány a csúcsnapokon.
A tojás fogyasztói ára 2025 tavaszán az előző év végi csúcsokról visszarendeződött. Húsvét előtt átlagosan 85-90 Ft körüli darabáron kínálják a tojást. Ez nagyjából a 2022-es ünnepi szintnek felel meg, ami azt jelenti, hogy a 2023-ban tapasztalt drágulás mérséklődött.
A kormány 2025 márciusában egy árrésstop intézkedést vezetett be, amely szerint a tojás bolti ára legfeljebb 10%-kal haladhatja meg a csomagolóhelyi átadási árat. Ennek hatására a tojás kiskereskedelmi ára átlagosan mintegy 10%-kal csökkent az év elején.
A piaci szakértők úgy látják, hogy húsvétig nem várható újabb drágulás; a szezonális kereslet ellenére az árak stabilizálódtak.
Húsvéti kereslet és trendek
Húsvétkor – akárcsak karácsonykor – hagyományosan megnő a tojás iránti kereslet, hiszen a festett tojás és a tojásos ételek elmaradhatatlan kellékei az ünnepnek. Ilyenkor a hazai termelés mellett importra is szükség van a vásárlói igények kielégítéséhez.

A tojás továbbra is a húsvéti ünnepkör egyik legfontosabb terméke, az éves forgalom jelentős része erre az időszakra esik. Ugyanakkor az utóbbi idők fogyasztási adatai némi csökkenést mutatnak, amit részben a korábban megugró árak és a kínálat ingadozása magyaráz.
A szakértők szerint azonban a tojáságazat kilátásai kedvezőek: a tojás mára beépült az egészségtudatos táplálkozásba, sikerült levetkőznie korábbi negatív megítélését, így stabil a kereslete.
A magyar tojástermelés európai viszonylatban is versenyképes, költségszintje megközelíti a nagy tojástermelő országokét (például Lengyelországét).
A húsvéti tapasztalatok pedig megerősítik: a tojás továbbra is nélkülözhetetlen része a magyar fogyasztásnak, és stratégiai fontosságú termék az élelmiszeriparban.
Képek: Pixabay.