Életmód, gasztronómia

Havi 6000 forintot költenek sajtra a magyarok, a trappista a kedvenc

Tej Terméktanács

A sajtok fogyasztói, vásárlói szokásairól és az azokhoz fűződő magyarországi preferenciákról végzett ismét átfogó kutatást a Tej Terméktanács.

A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács célkitűzése, hogy több magyar sajt kerüljön a hazai háztartásokba, ezért a 2024/2025. évi kommunikációs kampányának fókuszába a magyar sajtok népszerűsítését helyezte.

Az általános sajtfogyasztást ösztönző, edukatív kampány kidolgozását megelőzően – a téma átfogó megismerése érdekében – a Terméktanács megbízásából az Inspira Research Kft. végzett piackutatást 2024 nyarán.

A fókuszcsoportos beszélgetések, majd az ezer fős – a felnőtt magyar lakosságot életkor, nem, régió és településtípus szerint reprezentáló – online felmérés célja volt, hogy leírjuk, megértsük a magyar lakosság sajtfogyasztási szokásait.

Kimagasló a sajtfogyasztás gyakorisága

A lakosság 92%-a tekinthető olyan sajtfogyasztónak, aki legalább havonta szokott sajtot enni. A megkérdezettek 58%-a hetente többször vagy még ennél is gyakrabban fogyaszt sajtot. A megkérdezettek további egyharmadánál hetente vagy legalább havonta kerül valamilyen sajt az asztalra.

A sajtvásárlás során szem előtt tartott legfontosabb szempont az ár, és hogy a termék esetleg akcióban van-e, emellett fontos szerepet tölt be a sajt típusa és fajtája is. A termék magyar származását a megkérdezettek ötöde sorolta a három alapvető vásárlási szempont közé. A legkisebb jelentőséget a sajt zsírtartalmának, színének, bio jellegének, valamint külföldi származásának tulajdonították.

A felmérés szerint egy átlagos magyar háztartás havi szinten 6000 forintot fordít sajtvásárlásra. Az iskolai végzettséggel és a jövedelmi státusszal együtt nőnek a háztartások sajtra fordított kiadásai is.

Sajt? Szeretem!

A sajt, ahogy az idei felmérés is megerősítette, önmagában egyfajta kényeztetés, élvezeti értékkel és pozitív asszociációkkal rendelkező termékkategória, mivel a közös étkezéshez kötődik és a gondoskodás társul hozzá.

A megkérdezettek körében szinte mindenkinek volt sajthoz kapcsolódó pozitív élménye. A legtöbben valamilyen sajtkülönlegesség finom ízét idézték fel, ami gyakran kapcsolódott külföldi utazáshoz vagy gasztronómiai élményhez, de többekben keltett nosztalgikus hangulatot valamilyen sajttal készült étel felidézése a gyermekkorból.

Ahogy a kutatás során is kiderült, a túlnyomó többség pozitív érzést társít hozzá, szeretik a sajtot, különösen a trappistát és a füstölt sajtokat. A kutatás alapján kimondható, hogy a sajt a fogyasztók számára örömforrást jelent.

De vajon melyik sajt magyar?

A kutatás fő megállapítása szerint a „magyar sajt” fogalma nem egyértelmű a fogyasztók fejében. Keverednek a típusok és a márkanevek, amikor azt kell megfogalmazniuk, mit is értenek „magyar sajt” alatt.

A sajtfélék közül a trappista ismertsége 95 százalékos, a sajttípusok közül a füstölt, a tömlős, a lapka, a félkemény sajt és a sajtkrém áll az élen.

Összességében az érezhető, hogy a korábbi évek tendenciáihoz képest sokat javult a vásárlók, fogyasztók ismerete a sajtokról. Kitágult számukra a világ, többféle sajtot is megismertek, megkóstoltak és megszerettek.

A kutatás során a Tej Terméktanács által bevezetett Tejszív védjegy ismertsége és hatása is feltárásra került. Köszönhetően annak is, hogy ez a védjegy nagyobb múltra tekint vissza, ismertsége magas: a reprezentatív minta 62 százaléka már találkozott vele, és a teljes minta felét a vásárlás során is pozitívan befolyásolja, minthogy a védjegy a termék magyar eredetét is jelzi számukra.

Gyengült a trappista egyeduralma?

Mind ismertségben, mind fogyasztásban továbbra is a trappista sajt áll az élen; szinte mindenki ismeri, 82% legalább évente egyszer fogyasztja, 63% gyakori fogyasztó, és 67%-uknál szinte mindig megtalálható a hűtőben.

A sorban következő mozzarella és az edámi ismertségben csak kissé marad el a trappistától, a legalább alkalmanként fogyasztók, és különösen a gyakran fogyasztók arányát tekintve azonban már jelentős az elmaradás.

A COVID időszak alatt jelentős változás történt a piacon: a sajtok önköltsége olyan hirtelen és olyan mértékben emelkedett meg, hogy a trappista és az eredetileg magasabb árkategóriába tartozó sajtok közötti árolló zárult.

A kvalitatív felmérés alapján az elmúlt években gyakoribbá vált a korábban kevésbé ismert fajták kipróbálása is. Az árak mérséklődését követően többen megmaradtak az újonnan felfedezett sajtok mellett vagy legalábbis bekerültek az új márkák a vásárlók „fejébe” és fogyasztási repertoárjába.

A kutatási eredmények alapján kijelenthető, hogy nagy munka áll a Tej Terméktanács előtt, számos alapfogalmat tisztázni szükséges, a jelentős árérzékenység ellenére be kell mutatni a magyar sajtok sokféleségét, továbbá azt, hogy a sajt önmagában egyfajta kényeztetés, élvezeti értékkel és pozitív asszociációkkal rendelkező termékkategória.

Beszélni kell arról is, hogy miről ismerhető fel egy hazai előállítású sajt, továbbá a Sajtszív védjegy ismertségét is növelni kell. Mindezekhez a feladatokhoz és célokhoz meg kell találni a megfelelő marketing eszközöket.

Bízunk benne, hogy a kedvezőtlen gazdasági folyamatok ellenére a fogyasztók egyre nagyobb kedvvel és arányban veszik majd le a magyar sajtokat az üzletek polcairól.

(Forrás, kép: Tej Terméktanács)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Hatósági áras tűzifát keres? Ezt kell tudnia róla – nem lesz kellemes az igazság

2025. október 15. 09:10

Köbméterenként akár 19 ezer forintért lehetett tűzifához jutni 2022 végén. Vajon most mi a helyzet a nagy sikerű programmal?

A házi fermentálás legfontosabb szabályai: amit a Nébih javasol

2025. október 13. 08:10

Savanyú, mégis biztonságos: a Nébih szakértői szerint a házi erjesztéshez elég néhány alapszabály, hogy a végeredmény finom és kockázatmentes legyen.

Hihetetlen újítás a magyarországi boltláncnál, vége a trükközésnek a vásárlók részéről

2025. október 12. 09:10

A mesterséges intelligenciát hívta segítségül, így győzte le az emberi „fifikát” az egyik nagy élelmiszer-üzletlánc – az új eszközei már egy év alatt megtérülnek.

Mítosz vagy tudomány: a méhpempő valóban teljesítményfokozó?

2025. október 10. 11:10

A méhpempő hatásait számos legenda övezi. De vajon valóban javítja az immunrendszer működését és a fizikai teljesítményt, vagy csupán mítosz?

Casu Marzu: halálosnak nem halálos, de nyüvesnek nyüves

2024. február 3. 10:10

Azoknak, akik csupán a pálpusztai sajt nevének hallatán megborzonganak, azt javaslom, hogy ne olvassák tovább ezt a cikket, ugyanis ennél sokkal megrázóbb élmények várnak rájuk.

A németek a legnagyobb sajtexportőrök

2020. június 19. 11:33

A Vinepair sajtexportáló országokat összesítő listáján a franciák csupán harmadikok, az Egyesült Államok pedig hatodik. A listát nem más vezeti, mint Németország.

Uniós oltalmat kapott egy hazai sajt

2020. április 20. 16:02

Az Európai Bizottság a Győr-Moson-Sopron megyei Csemege sajtot – elsőként a magyar sajtok közül – a mai nappal bejegyezte, mint oltalom alatt álló földrajzi jelzést.

Közel 11 milliárd forint támogatás jut a tejfeldolgozásra

2018. december 1. 17:07

Az Agrárminisztérium az ágazat versenyképességének növelése érdekében egy újabb, 50 milliárd forintos pályázatot írt ki az élelmiszeripar számára.