Életmód, gasztronómia

Mennyibe kerül, milyen ételhez javasolt – ezeket is figyelembe veszik a rögös túrót vásárolók

Tej Terméktanács – Sajtóközlemény

Milyen gyakran vásárolnak az emberek rögös túrót? Milyen szempontokat vesznek figyelembe vásárláskor? A Tej Terméktanács kutatást indított a rögös túró hazai helyzetéről.

A Tej Terméktanács megbízásából a Trend International Market Research Kft. végezte el a ’Rögös túró, mint minőségrendszer ismertsége Magyarországon” című kutatást.

2019-ben a Rögös túrót, mint hagyományos különleges élelmiszert elismerte és felvette nyilvántartásába az Európai Unió. A Tej Terméktanács a Rögös túró, mint „Hagyományos Különleges Termék” ismertségének elősegítése céljából 2022 januárjában kétéves marketing kampányt is indított.

A kutatás fókuszában egyrészt ezen kampány hatékonyságának mérése, másrészt a magyar lakosság Rögös túró fogyasztási szokásainak, vásárlási motivációinak megismerése, a Rögös túró és a Hagyományos Különleges Termék (HKT) védjegy ismertségének felmérése állt.

A téma átfogó megismerése érdekében a felnőtt magyar lakosságot életkor, nem, régió és településtípus szerint reprezentáló online kutatást indítottak.

A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a fogyasztók sokféle túrót ismernek, de arra a kérdésre, hogy milyen típusú túrókat tudnak megnevezni, legtöbbjüknek a Rögös túró jutott eszébe elsőként. A fókuszcsoportos beszélgetés résztvevői úgy nyilatkoztak, hogy az ő szóhasználatukban

„a Rögös túró jelenti a TÚRÓ-t.”

A megnevezés többnyire pozitív gondolatokkal társul, nosztalgiát, gyermekkori élményeket hív be, magasra pozícionálják a fogyasztók és kifejezetten kedvező terméktulajdonságokkal ruházzák fel, finom, egészséges termékként, fontos fehérje-, vitamin- és tápanyag forrásként tekintenek rá.

Nemcsak ismertsége, de vásárlói bázisa is magas a Rögös túrónak; a túróvásárlók kétharmadának szokott a kosarába kerülni és minden negyedik ezt a típusú túrót vásárolja a leggyakrabban. A túróvásárlás során a legfontosabb döntési szempont, hogy mennyibe kerül, és hogy esetleg akcióban van-e. Emellett fontos szerepet tölt be a kiszerelés mérete, valamint a túró állománya és hogy milyen ételhez vásárolják. A túrófogyasztók nagy többségét ugyanis az jellemzi, hogy különböző ételféleséghez, másfajta típusú túrót szeretnek használni. Egyes ikonikus ételek, mint például a túrós csusza, a túrós rétes és a körözött, többnyire Rögös túróból, a palacsinta és a különböző sütemények pedig többnyire krémes túróból készülnek, míg a túrógombócot ki ezzel, ki azzal szereti.

Az is kiderült a kutatásból, hogy az elmúlt évet jellemző önköltség növekedés a túrófogyasztást sem kímélte. Minden második válaszadó azt nyilatkozta, hogy ha az elmúlt évre tekint, csökkent a túró fogyasztása, és a jövővel kapcsolatban sem optimisták, egyharmaduk úgy véli, hogy csökkenni fog a fogyasztása. Nem mondanak le ugyan a túróról és kedvenc túrós ételeikről, de a fogyasztási gyakoriság ritkul, fokozottabban figyelik az akciókat és az olcsóbb termékek, márkák irányába fordulnak.

A kutatás fontos témája volt a Rögös túró, mint „Hagyományos Különleges Termék” minősítés ismertségének feltárása. A megkérdezett reprezentatív minta negyede hallotta már a fogalmat, ötödük azt is tudta, hogy mit is takar ez pontosan és ötödükre a vásárlás során is hatással van.

A Tej Terméktanács marketing kampányának ismertsége tekintetében szintén kedvező eredményeket mutat a kutatás. A reklámfilmet és szlogent közel a megkérdezettek ötöde látta, illetve hallotta már korábban is, 13% pedig már a plakáttal is találkozott, ami tekintve, hogy mekkora a „reklámzaj”, mennyi információ éri nap mint nap a fogyasztókat, jó eredménynek tekinthető. A kampányról elismerő véleménnyel voltak a megkérdezettek, közel kétharmaduknak elnyerte a tetszését, figyelemfelkeltőnek, ízlésesnek, információgazdagnak találták, és az is pozitívumként könyvelhető el, hogy minden ötödik megkérdezett azt nyilatkozta, hogy meglehetősen befolyásolja vásárlási döntésüket.

A kutatás során – szintén a Tej Terméktanács által bevezetett – Tej-szív védjegy ismertsége és hatása is feltárásra került. Köszönhetően annak is, hogy ez a védjegy nagyobb múltra tekint vissza, ismertsége szignifikánsan magasabb: a reprezentatív minta kétharmada már találkozott vele, és több mint negyedüket a vásárlás során is befolyásolja, mert ez a védjegy a termék magyar eredetét is jelenti a fogyasztók számára.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Elképesztően finom és egészséges – a makk-kávé visszatért!

2025. november 14. 14:10

Nemcsak egészséges, hanem lélekmelengető is: a makk-kávé a természet legújabb ajándéka a tudatos kávézóknak.

A méz, ami nem is virágból készül

2025. november 10. 16:10

Nem virágból származik, mégis az egyik legerősebb gyógyító méz: az erdei mézharmat tele van ásványi anyaggal és természetes antibiotikummal.

Lefagyaszthatjuk a kenyeret vagy sem? A válasz mindenkit meg fog lepni

2025. november 9. 11:10

A hűtőbe, fagyasztóba téve hosszabb időn keresztül megőrizhetjük ételeink minőségét. De vajon érdemes a kenyerekkel és más pékárukkal is így bánni?

Három módszer: így készül a tökéletes házi birsalmalé

2025. november 8. 14:10

Illatos, aranyló és egészséges – a házi birsalmalé a legjobb őszi ital, amit bárki könnyen elkészíthet otthon.

Konyhai anyagok, amelyek a kertben is használhatók

2023. október 31. 05:40

Nézzük most sorra, hogy melyek azok a konyhai anyagok, melyek a kertben is használhatók?

Negyedik hónapja drágul az élelmiszer a világon

2020. október 9. 07:02

A tejindex alig változott a hónapban, a vaj, a sajt és a sovány tejpor árainak mérsékelt emelkedését ellensúlyozta a tejpor árának csökkenése.

Szijjártó Péter: ismét szállíthatunk baromfihúst a Fülöp-szigetekre

2020. december 6. 10:37

A Fülöp-szigeteki agrárminisztérium feloldotta a magyar baromfihúsra februárban kivetett behozatali tilalmat, ezzel pedig ismét lehetővé vált a magyar vállalkozások exportja a 105 milliós piacra.

Kedvet csinálnak a zöldség- és gyümölcsfogyasztáshoz

2023. június 16. 10:41

A Zöldség- és Gyümölcsnapot idén negyedik alkalommal hirdeti meg az Európai Friss Csapat program, hagyományosan június 17-ére, amikortól a hazai gyümölcsszezon a kezdetét veszi. A kezdeményezés célja kedvet csinálni a zöldség- és gyümölcsfogyasztáshoz, valamint népszerűsíteni a hazai agrárium igazán zamatos, szezonális termékeit.