A vezetői engedélyekkel kapcsolatos változtatásokról tárgyalnak az EU-ban. Az egyik javaslat különösen a vidéki területeken élő időseket is érintené.
Az EU az év eleje óta tárgyal a vezetői engedélyekre vonatkozó új szabályokról, és az összes tagállamot érintő vezetői engedélyekre vonatkozó bizottsági tervezetről egyeztetnek. Az EU Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottsága tervei szerint elsősorban az időseket és a kezdő sofőröket érintené a módosítás, de közvetve a gazdálkodókat is.
A változtatási csomaggal az EU a halálos kimenetelű közlekedési balesetek nullára csökkentésének vízióját követi azzal a céllal, hogy 2050-től ne haljon meg senki az európai utakon.
Az uniós tervek nem egy új törvényt, hanem egy meglévő irányelv módosítását jelentik. Ha ezeket irányelvként megerősítik, akkor a tagállamoknak be kell építeniük a nemzeti jogba. Jelenleg a bizottságban vitatják meg a javaslatokat, a tervek szerint 2023 végén lesz szavazás.
Az időseknek attól kell tartaniuk, hogy elveszíthetik jogosítványukat – ami szakértők szerint végzetes következményekkel járhat a vidéki lakosok számára.
A javasolt változtatások bizonyos pontokon még szélsőségesebbek, mint a Bizottság eredeti előterjesztése. Az megkövetelte, hogy a 70. életévüket betöltöttek vezetői engedélyét öt évenként ellenőrizzék. Az új javasolt változtatások még szigorúbbak. A 60 éveseknél hétévente, 70 éveseknél 5 évente és a 80 év felettieknél kétévente lenne szükség ellenőrzésre. Ilyenkor orvosi vizsgálatot írnak elő és esetleg frissítő tanfolyamon is részt kell venni. A pontos javaslat még nem ismert.
Felmerül a kérdés: EU-szerte új vezetői engedélyre lehet szükségük a gazdáknak kisteherautókhoz és állattenyésztési pótkocsikhoz?
Az új vezetői engedély-szabályozás osztályokra vonatkozó javaslata valószínűleg a terepjáró-vezetőket célozza meg, nem pedig a gazdálkodókat. Ennek ellenére a változásjelentés szerint a B osztályú járművek megengedett össztömege mindössze 1,8 tonnára csökkenhet.
Az új, „B plusz” kategória vezetői engedélyre a nagy és nehéz járművekhez, például kisteherautókhoz vagy kisteherautókhoz lenne szükség. Ez megfelel a mai B kategóriának, majd 3,5 tonnáig terjed a megengedett össztömegig.
További probléma: Egyes képviselők szerint az új „B plusz” kategóriát csak azok vehetik igénybe, akik legalább 21 évesek, és már két éve B kategóriás jogosítvánnyal rendelkeznek. Az úgynevezett BE plus kategória a 750 kg feletti haszonállat pótkocsikhoz is szükséges, a „B plusz” osztály itt nem lenne elegendő. A módosító javaslatból nem derül ki, hogy a szakmai feladatokra vonatkozó kivétel itt érvényesülne-e, és miként.
Hogyan érinti az L és T kategóriájú traktorvezetői engedélyt?
Sem az EU Bizottság javaslataiban, sem a módosító javaslatokban nem esik szó a mezőgazdaságban nagyon fontos L és T kategóriás vezetői engedélyekről („traktorvezetői engedély”). Ennek egyszerű oka van: az L és T osztály nemzeti jogosítvány-kategória.
E jogosítványkategóriák tekintetében tehát nem várhatók uniós szintű változások. A T vezetői engedély alsó korhatáráról viszont már év eleje óta zajlik a vita – írta a német agrerheute mezőgazdasági szakportál.