A PepsiCo élelmiszeripari-óriásvállalat meg akar szabadulni a műanyag hulladéktól és a cukortól, mint összetevőtől a jövőben. A Pepsi hamarosan újrahasznosított palackokban akarja forgalmazni termékeit. A csoport amerikai részlege fenntarthatóvá és egészségesebbé akar válni.
Nem számít, hogy üdítő, jeges tea, zabpehely vagy a Lay’s, illetve a Doritos márkájú chips: naponta több mint egymilliárd PepsiCo terméket fogyasztanak világszerte. Az amerikai csoport értékesítése négy százalékkal, 67,2 milliárd dollárra nőtt a legutóbbi éves jelentése szerint. Ugyanakkor ezzel párhuzamosan emelkedik a PET-palackokból és csomagolásokból származó szeméthegy. A Coca-Cola után a PepsiCo a világ legtöbb műanyag hulladékát előállító, fogyasztási cikkeket gyártó vállalata. A Changing Markets Foundation lobbiszervezet megállapította, hogy évente összesen 2,3 millió tonnányit állít elő a cég.
Ebben változást akarnak elérni. „A műanyag hulladék olyan kihívás, amelyre most válaszolnunk kell” – mondta Silviu Popovici, a PepsiCo Europe vezérigazgatója a Handelsblatt német gazdasági hetilapnak adott interjúban. „Szeretnénk egy körforgásos ciklust létrehozni a csomagoláshoz, hogy a műanyag soha ne váljon szemétté.” Németország a fenntarthatóbb palackok globális úttörő piacává válik. Az amerikai italgyártó vállalat 2021 végére az összes németországi PET-palackját újra felhasznált műanyagra kívánja váltani. A PepsiCo lesz az első italgyártó cég az országban, amely legkésőbb 2021 végéig minden újdonsághoz csak újrahasznosított műanyagot (rPET) használ. Ez évente körülbelül 15 000 tonna új műanyag megtakarítását jelenti majd – ez az összeg csaknem 12,5 millió Lego-építőelemnek felel meg.
Ugyanakkor annyi szén-dioxid-megtakarítása érhető el, amennyit évente általában 6 200 autó bocsát ki. „Csak Németországban évente hétmillió eurót költünk az új műanyag stratégiánkra” – mondja Silviu Popovici. A rivális Coca-Cola hasonló utat követ. A Vio márkájú italok januártól 100 százalékban újrahasznosított PET-ből készült palackokban lesznek kaphatók. Nem utolsósorban az új uniós műanyagadó miatt a fogyasztási cikkek gyártói átállnak az újra hasznosított műanyagra. Januártól a tagországoknak fizetniük kell az újrafeldolgozatlan műanyag hulladék után, kilogrammonként 80 centet, azaz mintegy 288 forintnyit. A kifizetéseket valószínűleg a szennyezést előállítókra, vagyis a gyártókra hárítják. Évente hétmilliárd eurós összegről lehet szó.
A PepsiCo európai vezetője mindeközben meg van győződve arról, hogy egy nap minden italuk cukor nélkül készül majd.