A gyenge keresletre hivatkozva a Ford amerikai autóipari konszern úgy döntött, hogy hat hétre felfüggeszti F-150 Lightning elektromos kisteherautójának gyártását. A Ford elektromos autók részlege hosszú ideje hatalmas veszteségeket termel.
Az F-150 belső égésű motorral szerelt változata régóta kultikus autó az Egyesült Államokban, és a Ford fontos értékesítési eleme. Ennek megfelelően az elektromos változat, az F-150 Lightning presztízsprojektnek és nagy reményforrásnak számít a Ford számára. Bill Ford ügyvezető elnök még a „21. század T-modelljéről” beszélt a 2022. áprilisi piaci bevezetéskor.
Elmaradva a tervektől
Az akkumulátoros elektromos változattal azonban nem úgy megy az üzlet, ahogy a Ford szerette volna: a michigani gyárban a termelést 2023 októberében háromról két műszakra csökkentették, 2024 áprilisában pedig egy műszakra. Most pedig egy újabb jelentős csökkentés ideje érkezett el: hat hétre, november 18-tól január 6-ig teljesen leáll a termelés. Ebből korábban csak egy hetet terveztek karácsonyi szünetnek.
3,6 százalék
„Folytatjuk a termelés beállítását az eladások növekedésének és a jövedelmezőségnek az optimális kombinációjának elérése érdekében” – közölte a Ford szóvivője. A Reuters hírügynökség jelentése szerint az F-150 Lightning eladásai több mint kétszeresére, 7100 járműre nőttek a szeptember 30-ig tartó három hónapban.
Mindazonáltal továbbra is csak 3,6 százalékát adják az összes F-sorozat pickup-eladásainak – a többi a belső égésű motorral szerelt és a hibrid járművekből áll. Jim Farley vezérigazgató a közelmúltban azt mondta: „Csökkentjük az első generációs termékeink veszteségeit rövid távon, és hosszú távon globális versenytársak leszünk.”
Járművenként 37 500 dollár
Összességében a Ford elektromos autó üzletága sem áll még jól: az idei év első kilenc hónapjában 3,66 milliárd dollár veszteséget halmozott fel az elektromos autó üzletágat tömörítő Model e divízió. Ennek oka elsősorban a magas fejlesztési és üzemi beruházási ráfordítás, valamint az alacsony eladások – vagyis az elektromos autók részlegének bevételkiesése – írta az electrive.
A harmadik negyedévben a Ford Model e 1,2 milliárd dolláros forgalmat ért el 32 000 eladott járművel – ami járművenként 37 500 dollárt jelent. Összehasonlításképpen: a Ford Blue belső égésű motorokkal foglalkozó részlege továbbra is a csoport legnagyobb részlege, és több mint 26 milliárd dolláros értékesítést ért el 721 000 járművel.
Tervek vagy álmok?
A veszteségek és az elektromos autókra való lassabb átállás miatt a Ford ismételten csökkentette befektetéseit ezen a területen, és az új elektromos modellek helyett több hibrid járművet jelentett be. A tervezett új SUV például az eredeti tervekkel ellentétben nem elektromos meghajtású, hanem hibrid lesz.
A teljesen elektromos járművek esetében a Ford prioritásként kezeli egy új haszonjármű bevezetését 2026-ban, ezt követően 2027-ben két új kisteherautó érkezhet, a jövőben pedig más megfizethető modellek.