Gépinfo

A Tesla felforgatta az autóipart, de hat-e a mezőgazdaságra?

Agrofórum Online

A gazdákra egyre nagyobb nyomás nehezedik, hogy csökkentsék szén-dioxid-kibocsátásukat, és az elektromos járművek segíthetnek ebben.

A Tesla Model Y lett a világ legtöbbet eladott autója 2023-ban, ezzel pedig először szerepel elektromos modell a rangsor élén. A JATO Dynamics adatai szerint tavaly januártól december végéig összesen 1,23 millió Model Y-t adtak el, ami 64 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbi eredményekhez képest. Európában is a Model Y lett a legnagyobb számban eladott új autó, közel 255 ezer példányt szállítottak le, 19 ezerrel többet, mint a második helyezett Dacia Sanderóból.

A Tesla népszerűsége tehát vitán felül áll. Ezzel kapcsolatban egy a technológiai innovációkban jártas szakembert arról kérdeztek, milyen hatása lehet a Tesla diadalmenetének – a mezőgazdaságra. Ő egy listát készített a véleménye szerint a már elkezdődött vagy a közeli jövőben várható változásokról.

Több tisztán elektromos hajtáslánc

Már a vállalat terméktervezésének korai szakaszában a Tesla elvetette a hibrid meghajtást, ami az elektromos és a belső égésű motorok együttes használatát jelenti. A hibridizációt Elon Musk feleslegesen túlbonyolítottnak tartotta. A tisztán elektromos egyszerűbb volt, és könnyebb volt számítógépekkel irányítani, amire az autonóm vezetéshez szükség van.

A tisztán elektromos meghajtás a klímaváltozás elleni küzdelem szempontjából is jobb, mivel a jármű élettartama alatt a fosszilistüzelőanyag-fogyasztás szinte nullára csökken (feltéve, hogy a járműveket megújuló energiaforrásokkal működtetik). Emiatt a gazdaságokban is több elektromos járművet fogunk látni. A gazdálkodókra egyre nagyobb nyomás nehezedik, hogy csökkentsék szénlábnyomukat, és az elektromos járművek ebben segíthetnek. Bár létezik már néhány elektromos koncepció a gazdaságok számára, a mainstream belépők még nem jelentek meg.

Kilépés a márkakereskedői hálózatokból

A Tesla soha nem fogadta el a márkakereskedői modellt. Nincsenek Tesla-kereskedések, csak a Tesla tulajdonában lévő üzletek és szervizközpontok. Ez kétségtelenül lassította a Tesla növekedését bizonyos piacokon, de a kereskedői infrastruktúra hiánya lehetővé tette a Tesla számára, hogy teljes ellenőrzést gyakoroljon autóinak kiszolgálása és forgalmazása felett. A Teslánál nincs közvetítő, kereskedő.

Ez nem azt jelenti, hogy a mezőgazdasági gépgyártók körében megszűnnek a kereskedői hálózatok, de hasonló modell ezen a piacon is megjelenhet. A Teslához hasonlóan a mezőgazdasági berendezéseket gyártó vállalatok is egyre inkább közvetlen kapcsolatot alakítanak ki ügyfeleikkel azáltal, hogy felhőalapú programokat hoznak létre számukra. A kereskedő továbbra is eladhatja és szervizelheti a hardvert – a traktort, kombájnt vagy más gépet –, de a szoftvert a gyártó kezeli, frissíti és támogatja.

Még több adat az autonóm jövőnkhöz

A Tesla járművei szinte folyamatosan kapcsolatban állnak a céggel felhőn keresztül. Az autókból származó adatok visszajutnak a Teslához, amely frissíti az autók szoftverét, új funkciókat adva és hibajavítást is végezve. Ugyanilyen fontos, hogy a Tesla ezt a folyamatos adatátvitelt a „robotpilóta” és az önvezető szoftverek fejlesztésére használja fel. Az autonóm vezetés része annak az élménynek, amelyet a Tesla elad. Más autógyártók is átvették már ezt a modellt.

Ugyanezt a tendenciát látjuk a mezőgazdasági gépeknél is. A folyamatos kapcsolat segít a gyártónak a szoftverek fejlesztésében és a mechanikai problémák előrejelzésében.

Ugyanilyen fontos, de még sokkal kezdetlegesebb szinten van, hogy az állandó felhőkapcsolat lehetővé teszi a valós idejű gépi tanulást. A permetezőgép egyre okosabban permetezi a célzott gyomnövényeket, mivel az összes szántóföldön lévő összes permetezőgéptől tanul. Ez nagy változás a 10 évvel ezelőtti gazdálkodáshoz képest. 

A Tesla, intenzívebben, mint bármely más vállalat, arra késztette az autógyártókat, hogy újragondolják a közlekedést. Ugyanezek a tendenciák a mezőgazdaságban is elkezdődtek.

Fotó: Pixabay

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Elképesztően sok Toyota Hiluxot helyeztek forgalomba itthon

2024. november 16. 16:10

Az összevont listán októberben Ford, Toyota, Suzuki, Skoda, Volkswagen, Kia, Opel, BMW, Mercedes-Benz és Renault sorrend alakult ki az élen.

Agresszív stratégiával válaszol a gépgyártó arra, hogy a vásárlói hangulat a mélypontra került

2024. november 14. 10:40

A harmadik negyedévben az AGCO forgalma 25 százalékkal 2,6 milliárd dollárra esett tavalyhoz képest, a nettó bevétele 30 millió dollár volt.

Orosz óriás kínai motorral: 7,5 órán át nyüstölték szántóföldön a Kirovec legnagyobb traktorát

2024. november 11. 09:40

Először a traktor 4,5 órán keresztül 20 cm-es mélységben művelte a talajt, majd további 3 órára 23 cm-es mélységbe állították a munkagépet.

Új MTZ traktor bukkant fel és egy látványos fehérorosz fejlesztés a fülkében

2024. november 8. 09:40

Maga a 921.3-as traktormodell már létezett az eddigi kínálatban is, ezzel a specifikációval viszont újdonságnak számít.

Bővül a Peugeot elektromos kisteherautó kínálata

2019. november 6. 09:47

A következő évtized közepére a Peugeot minden személy- és áruszállító járműve elérhető lesz részben vagy teljesen elektromos kivitelben, azaz plug-in hibridként vagy villanyautóként.

A BMW X2 és BMW iX2 már Magyarországon is bemutatkozott

2024. március 17. 10:10

A prémium kompakt szegmens első Sports Activity Coupé (SAC) modelljeként debütáló BMW X2 második nemzedéke és az elektromos BMW iX2 egyedibb, sportosabb és előremutató formában gurul az utakra.

Itt az új tisztán elektromos ID.4 kompakt SUV

2020. március 16. 08:04

A Volkswagen jelenleg egymilliárd eurót invesztál kínálata elektromossá alakításába, illetve hibridmodelljei számának növelésébe.