A gazdákra egyre nagyobb nyomás nehezedik, hogy csökkentsék szén-dioxid-kibocsátásukat, és az elektromos járművek segíthetnek ebben.
A Tesla Model Y lett a világ legtöbbet eladott autója 2023-ban, ezzel pedig először szerepel elektromos modell a rangsor élén. A JATO Dynamics adatai szerint tavaly januártól december végéig összesen 1,23 millió Model Y-t adtak el, ami 64 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbi eredményekhez képest. Európában is a Model Y lett a legnagyobb számban eladott új autó, közel 255 ezer példányt szállítottak le, 19 ezerrel többet, mint a második helyezett Dacia Sanderóból.
A Tesla népszerűsége tehát vitán felül áll. Ezzel kapcsolatban egy a technológiai innovációkban jártas szakembert arról kérdeztek, milyen hatása lehet a Tesla diadalmenetének – a mezőgazdaságra. Ő egy listát készített a véleménye szerint a már elkezdődött vagy a közeli jövőben várható változásokról.
Több tisztán elektromos hajtáslánc
Már a vállalat terméktervezésének korai szakaszában a Tesla elvetette a hibrid meghajtást, ami az elektromos és a belső égésű motorok együttes használatát jelenti. A hibridizációt Elon Musk feleslegesen túlbonyolítottnak tartotta. A tisztán elektromos egyszerűbb volt, és könnyebb volt számítógépekkel irányítani, amire az autonóm vezetéshez szükség van.
A tisztán elektromos meghajtás a klímaváltozás elleni küzdelem szempontjából is jobb, mivel a jármű élettartama alatt a fosszilistüzelőanyag-fogyasztás szinte nullára csökken (feltéve, hogy a járműveket megújuló energiaforrásokkal működtetik). Emiatt a gazdaságokban is több elektromos járművet fogunk látni. A gazdálkodókra egyre nagyobb nyomás nehezedik, hogy csökkentsék szénlábnyomukat, és az elektromos járművek ebben segíthetnek. Bár létezik már néhány elektromos koncepció a gazdaságok számára, a mainstream belépők még nem jelentek meg.
Kilépés a márkakereskedői hálózatokból
A Tesla soha nem fogadta el a márkakereskedői modellt. Nincsenek Tesla-kereskedések, csak a Tesla tulajdonában lévő üzletek és szervizközpontok. Ez kétségtelenül lassította a Tesla növekedését bizonyos piacokon, de a kereskedői infrastruktúra hiánya lehetővé tette a Tesla számára, hogy teljes ellenőrzést gyakoroljon autóinak kiszolgálása és forgalmazása felett. A Teslánál nincs közvetítő, kereskedő.
Ez nem azt jelenti, hogy a mezőgazdasági gépgyártók körében megszűnnek a kereskedői hálózatok, de hasonló modell ezen a piacon is megjelenhet. A Teslához hasonlóan a mezőgazdasági berendezéseket gyártó vállalatok is egyre inkább közvetlen kapcsolatot alakítanak ki ügyfeleikkel azáltal, hogy felhőalapú programokat hoznak létre számukra. A kereskedő továbbra is eladhatja és szervizelheti a hardvert – a traktort, kombájnt vagy más gépet –, de a szoftvert a gyártó kezeli, frissíti és támogatja.
Még több adat az autonóm jövőnkhöz
A Tesla járművei szinte folyamatosan kapcsolatban állnak a céggel felhőn keresztül. Az autókból származó adatok visszajutnak a Teslához, amely frissíti az autók szoftverét, új funkciókat adva és hibajavítást is végezve. Ugyanilyen fontos, hogy a Tesla ezt a folyamatos adatátvitelt a „robotpilóta” és az önvezető szoftverek fejlesztésére használja fel. Az autonóm vezetés része annak az élménynek, amelyet a Tesla elad. Más autógyártók is átvették már ezt a modellt.
Ugyanezt a tendenciát látjuk a mezőgazdasági gépeknél is. A folyamatos kapcsolat segít a gyártónak a szoftverek fejlesztésében és a mechanikai problémák előrejelzésében.
Ugyanilyen fontos, de még sokkal kezdetlegesebb szinten van, hogy az állandó felhőkapcsolat lehetővé teszi a valós idejű gépi tanulást. A permetezőgép egyre okosabban permetezi a célzott gyomnövényeket, mivel az összes szántóföldön lévő összes permetezőgéptől tanul. Ez nagy változás a 10 évvel ezelőtti gazdálkodáshoz képest.
A Tesla, intenzívebben, mint bármely más vállalat, arra késztette az autógyártókat, hogy újragondolják a közlekedést. Ugyanezek a tendenciák a mezőgazdaságban is elkezdődtek.
Fotó: Pixabay