Az elektromos hajtás egyre inkább terjed a mezőgazdaságban használt gépek esetében is. Pedig ennek a technikának is vannak kockázatai, amelyekről talán kevesebb szó esik.
Az elektromos hajtás jelenleg a kisebb méretű és tömegű mezőgazdasági gépek esetében tűnik megfelelő megoldásnak. A zéró emissziós, szinte zajtalan rakodógépeknek jó hasznukat veszik az állattenyésztésben, de az önműködő, robotizált eszközök (szedőrobotok, gyomirtó robotok stb.) is kizárólag akkumulátorokból nyerik az energiát. A nagyobb traktorok esetében a technika még gyerekcipőben jár, azon a téren a dízelhajtást még hosszú ideig nem tudja leváltani az elektromos.
Egy közelmúltbeli esemény arra is rámutatott, hogy az elektromos hajtás számos kockázatot hordoz magában. A holland partoknál egy elektromos jármű miatt gyulladhatott ki egy 2857 autót szállító teherhajó, a balesetnek egy halottja és számos sérültje lett, és természetesen komoly anyagi kár is keletkezett.
A tűz okát egyelőre vizsgálják, ám a parti őrség egy névtelenül nyilatkozó tagja szerint a rakomány részét képező 498 elektromos autó egyike lehetett benne a ludas. Meglepő volt, milyen nagy füst keletkezett, és mennyire gyorsan terjedt a tűz – és efféle váratlan eseményekkel a jövőben alighanem gyakrabban kell számolni.
A lítiumion-akkumulátorok egyértelműen kockázatot jelentenek, és azért is veszélyesebb az általuk okozott tűz, mert elsősorban nem lángok és füst jelzik a kialakulását, hanem úgynevezett termikus kifutás történik. Ha egyetlen cella is túlmelegszik (például gyártási hibából eredő rövidzárlat miatt), akkor máris beindul a láncreakció. Minél alacsonyabb egy akkumulátor minősége, annál nagyobb a valószínűsége a termikus kifutásnak – Kínából viszonylag gyakran kapunk híreket ilyen balesetekről.
Tüzet okozhat az is, ha az akkumulátor valamiért megsérül, túltöltik, vagy túl forró környezetben üzemeltetik. Belátható tehát, hogy miért jelent fokozott rizikót az egész éjszakára a töltőn hagyott elektromos traktor, vagy egy olyan erőgép, amely a 40 fokos forróságban dolgozik a szántóföldön.
Az akkumulátortüzek kémiai reakciók, tehát nem elegendő az oltáshoz csupán az oxigén elvonása, a habbal vagy vízzel oltás. Az elektromos járművek magas kockázata miatt a szállításuk is megnehezül, hiszen a fent említett tengeri tragédiához hasonló balesetek sűrűsödése után egyetlen cég sem vállalja szívesen a nagyobb tömegű szállításokat, és a biztosítótársaságok is magasabb díjjal „értékelik” a kockázatot.
(Fotó: Monarch Tractor – képünk csak illusztráció!)