Egyelőre még csak tesztcélokat szolgál a kínai YTO új, gumihevederes járószerkezettel felszerelt traktor-prototípusa, amely elsősorban a hazai piac igényeit próbálja kielégíteni.
A kínai YTO traktormárka története 1955-ig nyúlik vissza, ekkor alapították az első ötéves terv keretében. Ma már betakarító- és munkagépeket, dízelmotorokat és generátorokat is előállító óriásvállalat ez, az ázsiai szuperhatalom piacvezető mezőgépgyártója.
1958-ban készült el az első lánctalpas traktoruk, természetesen a kommunista testvérállam segítségével, szovjet licenc alapján. Az 1980-as években már 24 ezer ilyen masinát szereltek össze minden esztendőben.
Lényegében ezen vonal örökösének tekinthető az a gépújdonság is, amelyről a közelmúltban adott hírt a szaksajtó. Elkészült az YTO új gumihevederes traktorának prototípusa, amely a meglévő erőgépkínálatot a felsőbb teljesítménytartományok felé bővítené ki.
Az YTO CH2202 nevű modell az első olyan nagytraktor a kínai vállalatnál, amely gumihevederes járószerkezettel szerelt. Az ilyen masinák előnyei nyilvánvalóak: nagyobb vonóerő, nagyobb területteljesítmény, miközben a káros talajtömörödés mértéke csökkenthető általa.
![220 LE-s kínai nagytraktor](https://agroforum.hu/assets/uploads/2025/02/kinai-gumihevederes-traktor.jpg)
A prototípus – a számjelzéséből kikövetkeztethető – 220 LE-s motorral szerelt, és powershift váltóval ellátott. A gyártó elsősorban a belföldi piacra szánja, hogy a termékkel csökkentsék az importfüggőséget ebben a szegmensben.
A fülke a korábbi YTO traktoroktól lett kölcsönözve, nincs benne különösebb újdonság, a sárvédők felső részére helyezett műanyag üzemanyagtankok ugyanakkor érdekes megoldást jelentenek. A járószerkezet saját fejlesztésű, a nyomtáv pedig változtatható, hogy a gép a különféle kapásnövény-kultúrákban egyaránt használható legyen.
A traktor maximális sebessége 32 km/h, az elektronikusan vezérelt kormányrendszer pedig meglepő fordulékonysággal ruházza fel az erőgépet. A prototípus tesztcélokra készült, és minden bizonnyal sokat fog még változni a tömeggyártás megkezdése előtt.