15℃ 2℃
március 7. Tamás, Perpétua, Felicitász
Gépinfo

Biometán-elektromos vegyes hajtású „szörnyeteg” érkezett Litvániából

Agrofórum Online

Biogáz által működtett Ford belsőégésű erőforrás hajtja meg a kerekeken lévő elektromos motorokat a litván AUGA hibrid traktorán, amely sorozatgyártásra érett.

A litván AUGA csoport a fenntartható, környezetkímélő mezőgazdasági termelést tűzte a zászlajára. Olyan technológiák kidolgozásával és fejlesztésével foglalkoznak, amelyek csökkentik a károsanyag-kibocsátást, ugyanakkor nagyobb mennyiségű bioterméket biztosítanak a fogyasztóknak, illetve bioalapanyagot a feldolgozóknak.

Ennek a futurisztikus tervnek a része az a hibrid traktor is, amelyet prototípus formájában már láthattunk, és immár a szántóföldi munkáját is egyre többször szemügyre vehetjük. Az AUGA 38 ezer hektáron folytat termelést és 1200 embert foglalkoztat, az erőgép-projekt pedig fontos helyet foglal el a fejlesztéseik között.

A hibrid jelen esetben biometán-elektromos vegyes hajtást takar. Az AUGA M1 nevet viselő traktorral az a cél, hogy legalább azonos költséggel lehessen működtetni, mint egy mai dízel-erőgépet, és világszerte használható legyen, éghajlattól, talajadottságoktól függetlenül.

A gyártó szerint a gép máris 12 óra folyamatos üzemre képes. A biometán hajtású belsőégésű motor a kereken lévő elektromotorok működtetését végzi. A fölös energiát az akkumulátorok tárolják, innen ered a hosszú folyamatos üzemidő lehetősége. A hibrid masinát 2021-ben mutatta be először az AUGA, és máris a tömeggyártás beindítását készítik elő.

A Litvániában fejlesztett és összeszerelt gép a mérések szerint 100 tonnával csökkenti az éves szén-dioxid-kibocsátást a hagyományos dízelhajtású traktorokkal összevetve. A tesztek során a mérnököknek sikerült jelentősen redukálniuk az energiaveszteséget, ezáltal az elektromos motorok még hatékonyabbá váltak, vagyis egy igazán kiforrott gép kerül a vásárlók elé.

Mivel a tömegen is csökkenteni tudtak, ezáltal kisebb lett az energiafogyasztás, valamint a káros talajtömörödés. A biometán üzemű belsőégésű motor a Fordtól, a fülke pedig a Claastól származik, nem véletlenül ismerős tehát a „kocka” forma.

(Fotó: auga/Facebook)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Ez lett a nemzet kedvenc traktora Németországban – meglepő?

2025. február 20. 09:40

2024-ben összesen 29 291 darab új traktor talált gazdára Németországban. Ez 1042 darabos, vagyis 3,4 százalékos visszaesést jelent.

Háromtengelyessé szerelték át az orosz nagytraktort

2025. február 19. 08:10

A Kirovec 6x6 erőgép immár 20,5 tonnás tömeggel büszkélkedhet, amivel persze nem túl kíméletes a talajhoz.

Elsőként a világon: elektromos hajtású forgóborona született – de mennyire bírja a kemény munkát?

2025. február 17. 14:40

Az olasz gyártó egyelőre a legkisebb, 3 méteres munkaszélességben készítette el az elektromos munkagép prototípusát.

Bikaerős gumihevederes traktorral kísérleteznek a kínaiak

2025. február 12. 13:10

Az egyelőre prototípusként létező gép 220 LE-s motorral szerelt, powershift váltóval ellátott, és meglepően fordulékony.

Több mint 2800 traktort vásároltak a magyar gazdák 2017-ben

2018. március 20. 11:09

A gabonakombájnokból 307 új arató-cséplő gép talált gazdára 2017-ben, egy évvel korábban 314-et adtak el.

Három Fendt Vario traktor is új fogyasztási rekordot állított fel a DLG tesztjein

2018. április 18. 13:03

A DLG teszt programjában a Fendt 1042 Vario és a Fendt 1046 Vario kategóriájában a legjobb eredményt érte el, a Fendt 1050 Vario pedig fajlagos fogyasztásban állított fel új rekordot,

A XERION 12-es széria hulladékból előállított fenntartható üzemanyaggal is működik

2024. május 13. 12:10

A 15,6 literes hathengeres Mercedes-Benz motorok hidrogénezett növényi olajokkal (HVO) való üzemelésre vannak engedélyezve.

Ilyen MTZ traktort még nem láttunk! - Aranyozott erőgép egy parkolóban

2018. december 11. 09:14

Valószínű, hogy ez az egyik legvagányabb Belarus MTZ 1221.2, ami valaha is legördült a fehérorosz gyártósorról.