Gépészet
Gépészet

Magyar traktor karácsonyra

Magyar traktor karácsonyra

Agrofórum Online

A Renner traktor gyökerei 2013-ig, illetve dehogyis, jóval régebbre, egészen a valamikori magyar traktorig, a Dutráig nyúlnak vissza, amit az akkor még gyermek Dr. Renner Tamás is gyakran megcsodált. A vonzalom nem múlt el, hiszen ez inspirálta Tamást arra, hogy a jelenlegi elvárásoknak megfelelő, de a formavilágában a nagy elődöt idéző konstrukciót tervezzen.

„A kezdetektől olyan erőgépet szerettem volna, ami rendkívül kezelőbarát, és csak minimális elektronikával van felszerelve, ugyanakkor természetesen megfelel a vonatkozó jogszabályok által támasztott valamennyi műszaki előírásnak. Fontos szempont volt az is, hogy alacsony költségekkel lehessen üzemeltetni, úgy fogyasztás, mind a karbantartás, vagy az esetleges javítások tekintetében. A gépészeti főtervet ezen gondolatok köré építettem, és kiválasztottam egy japán Kubota motort és egy olasz Carraro hajtásláncot. A többi alkatrészt zömében vállalatunk készítette.”

A magyar traktor mögött ugyanis egy igen komoly vállalkozás, a Renner Bt. áll.

Minden sikeres tervező mögött áll egy sikeres cég

Az egykor garázsban működő családi vállalkozás 2006-ra már Európa számos vállalatát látta el autóipari beszállítóként saját gyártmányú rezgéscsillapító gumitermékekkel. A cég a válság és a csökkenő megrendelések ellenére nem bocsátott el alkalmazottakat, hanem átcsoportosította őket, így a szűk esztendők múltával is rendelkezett az újrakezdéshez szükséges tartalékkal. Ma a vállalkozás termékeit az általános ipar, valamint a mezőgazdaság szereplői egyaránt alkalmazzák, vevőik közé tartoznak autó- és hadiipari beszállítók, légi-, vasúti-, és közúti járműveket gyártó vagy karbantartó vállalatok is.

Termékskálájuk alapja – és egyben a fő profiljuk – egy öt típusból álló hengeres rezgéscsillapító család, amelyből heti 400 ezer darabot állítanak elő és értékesítenek Európa különböző országaiban. A műszaki gyakorlatban alkalmazott természetes és műkaucsukot egyaránt feldolgozzák, amelyeket Magyarországon vásárolt elasztomerekből, bérmunkában végzett keverőüzemben saját receptúrák alapján állíttatják elő. Ez tehát az a háttér, amely megfelelő kiinduló pontot adott ahhoz, hogy a Renner traktor megszülethessen.

Magyar mérnöki eredmények felhasználásával

„A Renner 5044, univerzális összkerékhajtású erőgép projekt azzal a céllal jött létre, hogy a 20. században elért magyar mérnöki eredményeket felhasználva, a magyarországi OEM típusú traktor előállítást újraindítsa, és vállalatunk portfóliójához egy nagyon magas hozzáadott értékkel rendelkező terméket adjon” – fogalmaz Renner Tamás. „A traktor négy egyforma kerékkel rendelkezik, 50LE teljesítménnyel, ami alkalmassá teszi könnyű pótkocsi vontatására, illetve kommunális, kisüzemi, valamint majori feladatok ellátására egyaránt.”

A gyártás a Renner Bt. jánoshalmi telephelyén zajlik, környékbeli szakemberek bevonásával. Ezen túl azonban, mivel a vállalat a duális szakképzésben is részt vesz, közel 80, mezőgazdasági gépésznek tanuló diák is bekapcsolódott a gépek megalkotásába.  Dr. Renner Tamás igen sikeresnek tartja ezt az együttműködést:

„Azt gondolom, ezek a fiatalok a traktorgyártásban megszerzett jártassággal együtt igen nagy előnnyel indulnak majd a munkaerőpiacon. Magyarországon elsőként hoztunk létre egy különálló tanműhelyt a mezőgazdasági gépészszakmának.”

Mára már a prototípusok bebizonyították az összeépítés sikerét, így alkotójuk nagy reményeket fűz a hat darabos nullszéria sikeréhez is, amit a napokban fognak hatósági jelzésekkel (rendszámmal) ellátni. „Jelenleg ez a hat darabos nullszéria vár a műszaki vizsgára, remélem, karácsonyra már bent is lesznek a rendszámok a fa alatt.”

Érdeklődők pedig máris akadnak szép számmal, így remélhetőleg a magyar traktorgyártás már nem csak legenda marad.

(A cikk elkészítését követően kaptuk az üzenetet dr. Renner Tamástól: megérkeztek a várt rendszámok is!)

Case IH újdonságok az Agritechnicán

2019. december 10. 09:36

A Case IH új fejlesztéseinek széles skáláját (traktor, kombájn, bálázó) mutatta be a kiállításon, ahol az új LB436 HD bálázó a “Szalma és takarmány” kategóriában, míg a DataConnect az “Elektronika” kategóriában nyerte el az “Az év gépe 2020” díjat.

Permetező Unimog és öt felújított MB-Trac - Mercedes traktorszerelem Dunavecsén

2019. december 9. 14:38

Az elmúlt évtizedek egyik legkultikusabb márkáját jelentette és jelenti a Mercedes háromágú csillaga. Dunavecsén azonban nem személyautók viselik az emblémát, hanem mezőgazdasági gépek. Amikor ott jártunk, öt MB Trac és egy Unimog sorakozott fel Kiss László családi gazdaságának udvarán, hiszen egyetemista fiával már régóta imádja és gyűjti a német gyártmányú, univerzális erőgépeket.

Gépészet Videó

BKT gumiabroncsok az Agritechnicán

2019. december 2. 10:47

A Balkrishna Industries Ltd. (BKT) indiai gumiabroncsgyár a terepjáró abroncsok specialistája. A cég 1987-es alapítása óta foglalkozik a mezőgazdasági, ipari, földmunkagép, bányászati, ATV, és kertészeti járművek gumiabroncsainak fejlesztésével és gyártásával.

CLAAS roadshow a BME-n

2019. november 28. 04:54

A BME Sportközpont mögötti területen az érdeklődők első kézből szerezhettek információkat a 2020-as CLAAS UniTech mérnökversenyről.

Videó a jövő és a jelen legjobb traktorairól - Robottraktorok és drónok Hannoverből

2019. november 26. 17:41

Az Agritechnica alatt a látvány- és márkakavalkádban egyértelműen kiemelkedtek az olyan gépek, amelyek a erőteljes mezőgazdaság átalakulását vetítették előre.

Gépészet Videó

Kategóriájában a leggazdaságosabb: STEYR Profi 4145 S-Control 8 hajtóművel

2018. március 22. 07:58

A vadonatúj S-Control 8 hajtóműnek köszönhetően a STEYR Profi 4145 fajlagos hajtóanyag-fogyasztása 258 g/kWh értékre csökkent, ami kategóriájának messze a legtakarékosabb traktorává teszi.

Felavatták a CLAAS cég új tesztközpontját

2019. április 25. 04:34

Az új tesztállomás segítségével lerövidíthető és a termelési ciklusoktól függetleníthető a kombájnok, járvaszecskázók és traktorok fejlesztési ideje. A szimuláció lehetővé teszi a mérnökök számára a gép működési és megbízhatósági ellenőrzését még a fejlesztés korai stádiumában.

Nem volt jó negyedéve a Case és a New Holland tulajdonosának

2019. november 11. 09:03

Az agrártermékekből származó bevételek 36 százaléka származott Észak-Amerikából, 32 százaléka Európából, 17 százaléka Dél-Amerikából és 15 százaléka a világ többi részéről.