Tizenegy százalékkal növekedett éves alapon júniusban a hazai személyautó és kishaszonjármű forgalomba helyezések száma – derült ki a Datahouse adatiból.
Az elmúlt hónapban 13 434 jármű kapott rendszámot az előző kategóriákban. A két évvel ezelőtti júniushoz képest 15 százalékos mínuszt mutatnak az adatok. Bár áprilisban és májusban is hatvan százalék feletti volt a piac megugrása éves alapon, de ez az üzem nem maradt fenn, ugyanis a bővülés 10,5 százalékra olvadt az elmúlt hónapban.
Összesen 77 027 járművet adtak el ezen a piacon eddig idén. Ez éves alapon 17 százalékos bővülés, a két évvel ezelőttihez képest mérsékeltebb azonban 12 százalékos mínuszt jelent ez az adat. Az idei első félévben 11 208-cal több járművet értékesítettek, mint tavaly.
Az összevont listán júniusban Suzuki, Toyota, Ford, Dacia, KIA sorrend alakult ki az élen. A teljes hat hónap TOP5 mezőnyét nézve Suzuki, Ford, Toyota, Fiat, Dacia a sorrend.
A tavalyhoz képest 18,3 százalékkal 2811 darabosra bővült pick-up-piacon továbbra is a Ford Ranger az első 58 százalékos piaci részesedéssel a január-június időszak adatai alapján. Második a Toyota Hilux 28 százalékos piacrésszel. A harmadik helyen a Mitsubishi L200 áll 5 százalékos piaci részesedéssel.
A szegmensek besorolása átalakult, a korábbi 13 helyett már 21 kategóriát különböztet meg a Datahouse. A korábbi SUV-kategóriát négyfelé szedték. Az új felosztásban a kisebb méretű SUV-ok a B-SUV-ba tartoznak, ez az első a szegmensek listáján 14 207 darabbal és 18,4 százalékos piacrésszel.
A közepes, az alsó-közép kategóriájú C-SUV a harmadik 10 518 darabbal és 13,6 százalékos piacrésszel. A felső-közép kategóriás SUV-okat a D-SUV, a még nagyobbakat az E-SUV kategóriába sorolták. Mi a két népszerű, a B-SUV és a C-SUV szegmenst néztük meg. Előzőben Suzuki Vitara, Dacia Duster és Jeep Renegade a sorrend, míg a másikban Kia Sportage, Hyundai Tucson és Toyota RAV-4 sorrend alakult ki az élen. Érdekesség, hogy az első két helyezett közt pontosan 100 darab a különbség, ez egy hónapja csupán 2 darab a volt, így a Hyundai-Kia konszern modelljei közt nőtt a különbség ebben a szegmensben a magyar piacon. Az Esztergomban gyártott Suzuki Vitarából 4549, a Kia Sportageből pedig 1341 darab kelt el eddig 2021-ben.
Az éves alapon 18,7 százalékkal 4815 darabra bővülő furgon-piacon továbbra is a Ford Transit az első, a Fiat Ducato a második, míg a Renault Master a harmadik volt az első félévben. A három típus 24, 20, illetve 18 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik.
„Fontos felhívni a figyelmet arra, hogy a környezetvédelmi szabványok változása miatt a személyautó meghajtás körüli kommunikáció még le nem tisztult helyzete, az ugyanerre az okra és az árfolyamra visszavezethető drágulás következtében a piac lassulása figyelhető meg” – hívta fel a figyelmet Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke.