Az első negyedévben a gépkocsiátírások száma több mint 25 ezerrel haladta meg az egy évvel korábbiakat. Így a március végéig gazdát cserélt 226 ezer használt autó 12,9 százalékkal több az elmúlt év azonos időszakában regisztráltnál – olvasható a Datahouse összesítésében. A legnépszerűbb márkának az Opel, a Volkswagen és a Suzuki számított.
Az idei legerősebb hónap a március volt, 76 788 adásvétellel, ami 5,3 százalékkal haladta meg a piac tavalyi harmadik havi teljesítményét. Ugyanakkor a múlt hónapban és az első negyedévben egyaránt az Opel és a Volkswagen vezette a használtpiacot, mégpedig jókora előnnyel.
Stabil márkasorrend
A 8311 Opel-átírás 10,82 százalékos piaci részesedést jelent. A 7937 Volkswagen pedig 10,34 százalékot, míg a harmadik helyen lévő Suzuki a 6398 átírással mindössze 8,33 százalékos piaci részesedést ért el. A márciusihoz képest az első negyedéves összesítésben a sorrend semmit sem változott, sőt, a márkák piaci részesedése is csupán néhány tized százalékkal különbözik a két listán.
Az idei első negyedévben a 15 legkeresettebb márka közé a Ford, a BMW, a Skoda, a Toyota, a Renault, a Mercedes-Benz, az Audi, a Peugeot, a Fiat, a Citroen, a Mazda és a Kia került be.
Nagy változás jöhet
Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum Budaörs értékesítési igazgatója szerint 3-4 év múlva markáns változást fogunk látni a márkák sorrendjében, piaci részesedésükben, illetve a méretkategóriákban is. Ma ugyanis az átírásokat az alsó középkategória vezeti 64 204 darabbal és 28,38 százalékos piaci részesedéssel. Utánuk következnek a kisautók (47 797 darab, 21,13%), valamint a felső középkategória (32 086 darab, 14,19%) előtt.
A magyar piac sajátossága, hogy a negyedik legnagyobb forgalmú kategóriából, az alsó középméretű C-SUV modellekből csupán 11 746 cserélt gazdát, ami mindössze 5,19 százalékos részesedést jelent.
Legkeresettebb modellek
A használtpiac legkeresettebb modelljei évek óta nagyjából ugyanazok, és az átírások adatai azt mutatják, hogy ezek többnyire tizenéves autók. Ám – amint Tóth Péter rámutatott – az SUV kategória hazánkban is vitathatatlanul népszerű. A Swift, az Astra vagy a Focus viszont nem ilyen, tehát ezeket előbb-utóbb SUV-modellek szorítják le a dobogóról. Így a kategóriasorrend is át fog alakulni.
Feltörekvő márkák
„Emellett például a Kia/Hyundai ma hat-nyolc éves, népszerű modelljei egyre keresettebbek lesznek a használtpiacon. Úgyhogy el tudom képzelni, hogy a használtpiac népszerűségi listáját vezető márkák helyét az ilyen feltörekvő márkák fenyegethetik akár néhány év múlva” – mondta a Das WeltAuto Centrum Budaörs értékesítési igazgatója. Rámutatott ugyanakkor, hogy az európai uniós szintű tendencia szerint az elmúlt másfél évben a használt elektromos és hibrid autók ára jóval gyorsabban és nagyobb mértékben csökkent, mint a belső égésű motorral ellátott modelleké. Vagyis az e-autók kevésbé tartják az értéküket.
Miért csökken erősebben a használt e-autók ára?
Az okokról Tóth Péter elmondta, hogy az elektromos autók vásárlóit egyrészt az befolyásolja, hogy akinek naponta 400-500 kilométert kell megtennie, és a munkája nem teszi lehetővé, hogy a töltöttséget figyelje, vagy állandóan töltőállomást keressen, az marad a dízelnél.
Másrészt folyamatos és intenzív az elektromos technológia fejlődése. Így sok vevő felteszi a kérdést: érdemes-e 300-500 kilométeres hatótávú autót venni, ha „holnapután”, vagyis két-három év múlva a 600-700 kilométeres hatótáv lesz az általános. Ez a kivárás persze a használtárakra is negatívan hat. Emellett egyre több márka jelenik meg elektromos modelljeivel az új modellek piacán, így az árverseny a használtpiacon is érezhető.
Fotó: Opel