A Toyota új offroad zászlóshajója alap lehet egy sor robusztus átalakításhoz, gyári állapotában azonban hiányzik belőle valami ahhoz, hogy maradéktalanul kiaknázhassuk a benne rejlő lehetőségeket. Ezt orvosolja az American Power Systems új fejlesztése.
Legyen szó mezőgazdasági, katonai, élet- és vagyonvédelmi, logisztikai vagy szabadidős tevékenységekről, a különleges átalakításokra szakosodott vállalkozások előszeretettel választják építési alapként a Toyota terepjáró platformjait.
Ennek fő oka, hogy ezeknek a járműveknek az általános megbízhatóságán, a hajtásláncok tartósságán és takarékosságán túl jellemzően minden mechanikus alkatrészét túltervezték, a robusztus alváztól kezdve a fejlett összkerékhajtási rendszeren át a világ legkíméletlenebb környezeteiben edződött futóműig.
Áramfejlesztésre nincs felkészítve
Egyvalamire azonban nincsenek felkészítve, ahogy a világ egyetlen szériajárműve sem: a gyári generátor és az általános elektromos hálózat nem alkalmas arra, hogy a fedélzeten utólag rögzített és üzembe helyezett kommunikációs, hűtő- és egyéb, nagy áramfelvételű berendezéseket tartósan működtesse, menet közben éppúgy, mint álló helyzetben.
Átalakítócsomag
Erre kínálnak megoldást az olyan specialisták, mint például a 2006-ban alapított American Power Systems (APS), amelyek kifejezetten mobil használatra fejlesztenek robusztus áramfejlesztő rendszereket, feszültség- és áramerősség-szabályozókat, konvertereket, valamint ezekhez kapcsolódó kiegészítő rendszereket.
Az APS évek óta kínál ilyen elektromos megoldásokat globális ügyfeleinek a Toyota Land Cruiser 70-es széria tagjaihoz, illetve a Land Cruiser 200-ashoz, a Land Cruiser 300 piacra lépésekor pedig ehhez az új globális csúcsmodellhez is elkészítette az átalakítócsomagokat.
Alapjárat-emelő a megoldás
A 3,3 literes dízelmotorhoz és a 3,5 literes benzinmotorhoz egyaránt több teljesítményszinten kínálnak fedélzeti generátorokat, valamint azok rögzítésére szolgáló konzolokat. A benzinmotoros modellek akár két generátorral is felszerelhetők, amelyek egyszerre táplálhatnak két különböző célt szolgáló (12, 24 vagy 48 V) áramkört.
Legújabb termékük pedig az alapjárat-emelő, amellyel álló helyzetben is biztosítható a generátor meghajtásához szükséges motorteljesítmény. A műszerfalra telepített, diszkrét gombbal aktiválható elektronikus vezérlőfunkció elengedhetetlen az olyan járművek esetében, ahol minden helyzetben biztosítani kell a fedélzeti berendezések megnövekedett áramigényét, a rádiós és zavarókocsiktól kezdve a speciális hűtésű oltóanyag-szállító járműveken át az egyes, az agráriumban alkalmazott megoldásokig.
Fotó: Toyota